[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 5

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo allemaal,
Na een erg leuke en gevarieerde ronde en met een wisseling in de "trekker" van de kring is er weer een nieuwe ronde. Heel veel dank aan Irma maar gelukkig blijft ze er wel bij. Nog steeds is het voorjaar in aantocht en alle voorjaarskleuren die daarbij horen zal het een uitdaging zijn om daar ook weer mooie zwart/wit beelden van te maken. Succes ermee en veel plezier vooral!
De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# VFRood
# IrmaM
# roelie-ulft
# Herrick
# thabita
# dtmn

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op VRIJDAG 6 MEI en de commentaren op VRIJDAG 13 MEI. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Naiz.

1.

16229

2.

16230

3.

16231

Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Oeps... even geupload in album.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

deksel, je legt de lat prachtig hoog.....

Hele mooie serie, prima zw wit omzetting.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Welcome back VFRood, je hebt wel gelijk een super binnenkomer neergezet.

Afgelopen vrijdag had ik een workshop nachtfotografie in Rotterdam. Ik moet eerlijk zeggen
dat ik het nog best moeilijk vind om dat mooi om te zetten naar zwart/wit en ik heb het idee
dat er zoveel meer mogelijkl is maar dat ik nog niet weet hoe. Maar aldoende leer je. :lol:

1.

16298

2.

16299

3.

16300

Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Mooi begin weer van de nieuwe ronde!! Ik ga weer aan de slag!
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

de molenaar

16826

en zijn molen

16825

en zijn auto

16827

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hier dan mijn inzending voor deze ronde. De eerste foto is gemaakt in Montferland. Mij viel vooral het mooie licht door de bomen op en dat heb ik geprobeerd vast te leggen. De andere twee foto's zijn gemaakt tijdens een uitje met de Fotoclub waar ik lid van ben naar de Biesbosch. Vooral de foto van de fles was een cadeautje! Een hutje in het bos waar echt een 'urban' sfeer heerste: lekker stoffig en als bonus een paar oude flessen die er lagen met veel stof erop.

Foto 1 - Monteferland

16993

Foto 2 - Fles

16992

Foto 3 - Bootje

16991

Herrick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2007 22:37
CONTACTCOLON

Net terug van vakantie, daarom dus wat laat. Even een snelle selectie gemaakt. Denemarken vind ik niet echt fotogeniek (dus voornamelijk familiekiekjes geschoten), maar hier hopelijk toch wat platen die hier mee kunnen doen (lat ligt hoog).

1.

17067

2.

17068

3.

17069

Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Het wachten is nog even op de serie van dtmn maar ik begin alvast met het plaatsen van mijn "kritiek".
Ik moet echt zeggen dat ik deze ronde TOP vind met allemaal hele mooie platen er tussen.

VFRood.

16229
Heel mooie dieptewerking erin, de witte reiling knalt er echt uit.
Het valt me alleen op dat het water aan de linkerkant ongelijk is maar of dat nou
komt doordat het daar misschien ondieper is weet ik niet.

16230
Ook weer een schitterende dieptewerking, versterkt doordat het naar beneden loopt.
De lantarenpaaltjes hebben echt een hele mooie stervorming.

16231
Prachtige weerkatsing van de loopbrug in het water. Waar de vorige twee een mooie dieptewerking
hebben mis ik dat hier een beetje maar desalnietemin een prachtige sfeerplaat.

Nogmaals complimenten voor een hele mooie serie, echt genieten.


Roelie-Ulft

16826
Mooi portret van een molenaar aan het werk. Misschien nog iets meer ruimte in de richting waar hij naar kijkt.

16825
Mooi vervolg op de vorige foto. De contrasten hadden misschien nog iets sterker gekund.

16827
Tja, sorry maar dat geloof ik echt niet hoor; de molenaar's auto. :lol:
Mooi de beweging neergezet, je ziet de snelheid erin. Ook mooie compo.


IrmaM

16993
Wat een mooie sfeervolle plaat. Heel rustgevend. Prachtige schaduwwerking van de bomen.
Heel mooi.

16992
Mooi diagonale balk die de foto mooi breekt. Alleen mis ik scherpte op de fles.

16991
Deze is ook weer super, ik zie mezelf zo al instappen in het bootje en heerlijk rustig wegdromen/varen.
Echt weer helemaal "ZEN". :wink:


Herrick

17067
En dan noemt ie Denemarken niet fotogeniek. Shame on you. :D
Hele mooie rustgevende plaat. Alleen jammer dat het nogal waaide (zo te zien), een paar van die duinstengels
zijn onscherp, voornamelijk de achterste.

17068
Mooi contrast met het zand en het zwarte paaltje. In eerste instantie had ik het gevoel om de zee iets
donkerder te maken maar dan zou juist dat contrast met het paaltje wegvallen.
Eenvoudig maar mooi, de kunst van het weglaten.

17069
Dit is mijn favoriet van deze ronde. :D
Mooi lijnenspel en het romige water echt SUPER!!!
Complimenten Herrick. Je mag vaker naar Denemarken, hahahaha.
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Excuses voor mijn hele late inzending. Wegens een gebrek aan inspiratie en andere verplichtingen/bezigheden ben ik de afgelopen 2 a 3 mnd maar 1x er op uit geweest om te fototgraferen. Het resultaat van die dag was beperkt en leende zich ook eigenlijk niet echt voor een omzetting naar zwartwit. Desondanks toch wat aan de schuifjes geknoeid met onderstaand resultaat...

1.

17097


2.

17098


3.

17099

EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Aangezien ik als laatste mijn foto's heb gepost zal ik, na Thabita dan, maar als eerste reageren op de posts van de rest.

VFRood
#1 16229
Aardige foto, niet spectaculair. Ik vind de horizon hier eigenlijk net iets te centraal wat de compositie iets te gewoontjes maakt. Daarnaast vind ik de stervorming van de lantaarns te aanwezig, vooral aangezien het er nog twee zijn ook.
#2 16230
Deze compositie vind ik een heel stuk aantrekkelijker. Het zwart is lekker zwart, het wit is wit en de verdeling is interessant. De brug voert je nu juist naar de stervormende lantaarns in de achtergrond toe. Het contrasterende zwartwit is hier goed geslaagd.
#3 16231
Ook hier een aardige compositie echter na de eerste twee wel een beetje van hetzelfde. Weliswaar een ander standpunt maar qua beeldinfo éénder. Desondanks qua omzetting en compositie met nr.2 de betere van de serie.

Thabita
#1 16298
Een veel gefotografeerd onderwerp de Erasmusbrug. Voor mijn gevoel had je hier meer uit kunnen halen. Iets meer contrast, meer zwart, meer wit. Daarnaast vind ik m qua compositie een beetje zozo. Had mooier gweest imo indien de voorgrond rustiger zou zijn geweest. De metalen boog op de voorgrond voegt nu niet echt iets toe.
#2 16299
Bij deze plaat raak je hem ook net niet vind ik. Zowel qua scherpte als qua belichting. Wellicht dat ik het gebouw ansich als onderwerp niet heel erg interessant vind, maar de zwartwit-omzetting veranderd dit helaas ook niet.
#3 16300
Qua standpunt en compositie vind ik deze het meest interessant. De uitvoering is helaas net iets minder. Ik zie wat ruisstrepen in de lucht die denk ik gemaskeerd hadden kunnen worden door de lucht wat donkerder te maken. Heb het idee dat je het geheel wat teveel hebt opgelicht of dat je een te klein diafragma hebt gehanteerd. Een donkerdere lucht icm meer contrast zou de plaat goed doen.

roelie-uft
#1 16826
Een mooi portret van de molenaar. De omzetting is goed geslaagd waardoor de beste man mooi uitkomt, weinig op aan te merken.
#2 16825
Een redelijke landschapsplaat alleen ik vind 'm niet echt spannend. Iets meer contrast zou hem wellicht wat spannender maken. Vind m een beetje gewoontjes.
#3 16827
De beste uit je serie. Mooi snelheidsgevoel vastgelegd. Door de donkere contrasterende uitwerking van de auto is bovendien goed geisoleerd van de achtergrond. Mooi!

IrmaM
#1 16993
Mooie diagonale compositie. Goede omzetting ook. Kijkt lekker weg ook al kijk je naar een paar boomstronken. Uiteindelijk blijf je door de omzetting de lijnen volgen en dat spreekt me aan.
#2 16992
Heel leuk en interessant idee. Ik ga echter met Thabita mee dat je hier scherpte mist waardoor de foto kracht inboet. Een compositie met helaas onvoldoende benutte potentie.
#3 16991
Heerlijk rustgevend. Mooie compositie. Door een niet te harde omzetting heb je hier goed de rust weten te bewaren. Een hele mooie plaat.

Herrick
#1 17067
Topplaat. Het wuiven van het gras stoort mij in het geheel niet en vind het zelfs toevoegen. Omzetting vind ik heel erg goed geslaagd en bovendien heb ik een zwak voor vierkante uitsnedes. Wat mij wel opvalt en mijn aandacht vraagt (positief of negatief, ben daar nog niet uit) is het vignet wat voornamelijk aan de linkerzijde ligt. Wellicht had dit iets mooier/rustiger geweest als dit iets minder hard was aangezet. De vogels op de achtergrond hadden voor mij niet gehoeven. Een bewegingsvrije variant had m.i. niet misstaan (bijvoorbeeld door dit later erin te shoppen...)
#2 17068
Top!! Niets meer, niets minder.
#3 17069
Een hele mooie met heerlijk contrast. Had een strakke horizon hier wellicht mooier gevonden maar de rietkraag misstaat niet. Hele mooie omzetting hier en goed gebruik van je sluitertijd!
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

dtmn bedankt voor je commentaar daar kan ik zeker wat mee. Ik besef dat ik nog veel moet leren voor een mooie omzetting z/w.
Maar ik was ook bijna jouw foto's vergeten :oops:

dtmn
17097
Nou het is niet te zien dat je geen mooie foto's had voor een mooie omzetting.
Deze is echt geweldig, goed gezien, super scherp op het koppie. Echt heel mooi.

17098
Ook deze is heel mooi, dat ze zo mooi blijven zitten. Gewoon 2 TOPplaten

17099
Wat een plaatje, een beetje een dromerige sfeer door de wazige achtergrond.

Kortom het was het wachten meer dan waard.
(heb je voor de volgende ronde niks van Clingendael? :wink: , dat is jeugdsentiment voor mij. Ik zat er vlakbij op school en in de pauze gingen we of naar Duindigt of naar Clingendael/Overbosch)
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

VFRood,
Hele mooie serie heb je hier neer gezet, prachtige omzetting, ook helder.
16229 mooi van uit de hoeken naar het midden.
16230 diepte in de foto.
16231 zelfde verhaal. kortom geweldig serie

Thabita
Ook hier nachtopname.
16298 Inderdaad al doende leren wij. Jammer dat de staander van de brug overbelicht is. Als ( dit geldt ook voor mezelf!!) de foto's van VFRood als voorbeeld mag nemen, ben ik benieuwd naar het verschil in resultaat. Wat doet VFRood nu anders dan wat er nu is gedaan.
16299 het zelfde verhaal.
16300 deze foto heeft een mooi standpunt. de trap naar de lamp. misschien het standpunt naar links, zodat je minder helling in beeld hebt. weet natuurlijk niet wat er links staat.

Misschien dat VFRood een tipje van de sluier.......

IrmaM,

je blijft in de buurt..... :D
16993 mooie lijnen door het licht.
16992 compositie is prachtig. Denk dat de foto aan kracht zou winnen door de scherpte op de fles en meer contrast in de foto.
16991 zou deze foto graag in panorama formaat willen zien, dus minder bovenkant. sterke compositie.



Herrick
17067 Prachtig het wuivende helmgras. Had nog wel meer beweging in gemogen! Ook het lijnen spel is top.
17068 sterk compositie. mooi ruimte (links) naar het strand gelaten.
17069 Leuk gezien. tussen de bovenkant steiger en het riet iets meer ruimte.

Dtmn

Top serie, met name de eerste 2 foto's!
17097 en 17098 prachtig! Hoe heb je foto 19098 genomen??
17099 Een hele andere moment, maar ook prachtig de ruimte om de vos. lekker scherp.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Het roelie, bedankt voor je reactie. Foto 17098 is genomen met een 60mm macrolens van Canon. Afstand tussen lens en beestje was ongeveer 5-10 cm. Beestje heb ik uit het water gevist waar die aangeslagen zat te spartelen. Bleek een iets geblesseerd te zijn aan een vleugeltje. Vervolgens na de vingerfoto (kans natuurlijk niet onbenut gelaten) op een takje gezet die ik daarvoor in de grond had gestoken. Al liggend op de grond kon ik vervolgens nr 17098 maken. Dus zo
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

dtmn schreefCOLONHet roelie, bedankt voor je reactie. Foto 17098 is genomen met een 60mm macrolens van Canon. Afstand tussen lens en beestje was ongeveer 5-10 cm. Beestje heb ik uit het water gevist waar die aangeslagen zat te spartelen. Bleek een iets geblesseerd te zijn aan een vleugeltje. Vervolgens na de vingerfoto (kans natuurlijk niet onbenut gelaten) op een takje gezet die ik daarvoor in de grond had gestoken. Al liggend op de grond kon ik vervolgens nr 17098 maken. Dus zo
Dank je voor de uitleg.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Eerst even een uitleg voordat ik uitgebreid voor FC Groningen ga zitten. Daarna maar even reageren op al het moois :)

Foto 1: Basisfoto was deze:
Afbeelding

Nog een pietsie contrast erbij en daarna eerst nog even NIK Viveza voor wat lichtcorrecties en dan Nik Silfer efex pro II voor de zwart-wit omzetting. Heb een van de vaste omzettingen gebruikt met een beetje extra schuifjes. (licht/donker en de diverse kleurkanalen)

De overige omzettingen zijn ook verlopen via dezelfde route.

Qua fotografie: fototoestel ingesteld op redelijk diafragma (kijk maar in de exif) en lang genoeg belicht. Foto 1 heb ik een kwartier over gedaan, voordat ik deze had. Heb ook de leuning hoger (zie 2) maar vond ik niets toevoegen. Ook foto 2 heb ik een kwartier over gedaan voordat ik de hoeken en de locatie precies goed had. Foto 3 was eigenlijk een vluggertje vergeleken met 1 en 2.
Foto 1 is tijdens het blauw uurtje genomen, bij foto 2 was het al donker.

Ik hoop dat deze uitleg genoeg was?

Standaard volgorde bij mij voor Z/W:
* Lightroom 2.7
* Nik dfine (ontruizen)
* Nik Viveza (als ik wil sleutelen aan licht zo her en der. Wil ik dat niet sla ik deze over)
* Nik Silver efex pro I of II (de zwart-wit omzetting, filmeffecten, korrels, kleurfilters, kleurkanalen etc.)
* Lightroom 2.7 om eventueel nog wat te herkaderen/rechtzetten. Vooral bij nachtfotografie is dit wel aan de orde.
* Exporteren naar Jpeg via Lightroom en verscherpen met Nik Sharpener pro.
* Handtekening met Bordermaker
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

PS. de sterren liggen aan het diafragma. Gooi je het diafragma naar 5 of zo dan heb je waarschijnlijk alleen lichtbollen. Ik vind dit minder mooi dan sterren EN vind een scherpte van voor naar achter toch wel handig. Met 33 mm en f/13 heb je dat wel voor elkaar :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,
op deze 'regenachtige' zondag eindelijk tijd om mijn commentaar even te geven. Hele mooie reeks foto's weer, ben heel blij met deze Kritiekkring en zeker met de nieuwe leider, 'Thabita' bedankt :-).

VFRood
Welkom terug deze ronde!! En gelijk weer met leuke foto's!

#1 16229
Het idee van de dieptewerking vind ik mooi gezien met de brug. Maar bij foto 2 is dat wat beter geslaagd, vooral ook vanwege de meer groothoek werking aan het begin van de foto. Daar wordt je meer de foto ingezogen. Bij deze foto vind ik de lucht wat 'onnatuurlijk' overkomen (ruis?) en de sterren van de lampen wat teveel, ze zijn erg uitgebleekt en trekken veel aandacht. De horizon precies in het midden vind ik hier ook niet zo mooi. Met de horizon op 1/3 van onderen lijkt de foto wat krachtiger te worden. De kleurenversie vind ik zeker net zo mooi, eigenlijk mooier. Zwart/wit omzetting is hier dus niet een extra toevoeging.

#2 16230

Dit vind ik de mooiste foto van de 3, vooral door de zeer krachtige dieptewerking. Hij is wat druk, maar toch gaat je aandacht vooral naar de brug die je heel mooi de foto in leidt. De sterren van de lampen is een persoonlijke smaak, die hadden wat mij betreft iets minder gekund (je hebt f/13 gebruikt, maar mogelijk was f/8 ook voldoende geweest, ik ben het met je eens dat bij een heel groot diafragma (f5.6) de lampen mogelijk wat saai worden).

#3 16231
Met andere commentaar eens. Goede zwart/wit omzetting (knap gedaan, want je hebt een groot contrast in de foto) maar toch een wat registrerend beeld. Ten opzichte van foto 2 veel minder spannend.


Thabita
Leuk, een workshop nachtfotografie in Rotterdam. De perfecte stad ook voor zoiets :-). Je bent er goed ingeslaagd om de foto's zwart/wit te maken, maar de meeste kunnen wel wat meer contrast hebben naar mijn gevoel. Ik ben ook wel benieuwd naar de kleurenversies. Zwart/wit bij nachtfotografie moet wel echt wat toevoegen. Zeker in het 'blauwe uurtje' net na zonsondergang kan de lucht heel erg mooi zijn met het warme gele licht van de lampen (bijvoorbeeld bij de foto van VFRood).

#1 16298
De Erasmus brug blijft mooi, maar als je hem zo voluit neemt dan zou ik er voor kiezen om dan echt voluit te gaan en wat meer van de omgeving ook erop te zetten. De lijnen aan de voorgrond trekken erg de aandacht waardoor je niet zo goed de foto in kijkt. De foto lijkt ook niet helemaal scherp.

#2 16299
Dit is een mooie plek, goed gezien, ook dat licht op de boom is mooi. Wel is deze foto erg vlak en grijs en is eigenlijk alleen het licht bovenin het gebouw echt opvallend, maar helaas is het daar ook uitgebeten. Mogelijk kun je hier een keer teruggaan en te kijken of je wat met een verdere uitsnede kunt doen.

#3 16300
Dit is absoluut je beste foto van de serie. Heel mooi gezien, spannende lijnen zo naar boven. Wel trekt de grijze muur rechts heel veel aandacht en lijkt de balans in de foto daardoor weg. Misschien moet je hem vierkant maken (de muur rechts afsnijden tot aan de trap, dus de lijn van de trap rechts in de hoek van de foto weg laten lopen). Verder lijkt ook deze foto wat meer contrast te kunnen hebben.

Roelie-Ulft

#1 16826
Mooi portret van een molenaar. De uitsnede vind ik prima. Hij staat precies uit het midden en dat is goed gekaderd. Wat ik minder vind is dat zijn ogen in de schaduw van het hoedje zitten en dat 1 oog vrijwel wegvalt in het hoedje. Ook de deurklink trekt wat teveel aandacht en de foto had iets meer contrast kunnen hebben, maar verder prima portret.

#2 16825
Deze foto doet het het helaas niet voor mij. Ik vind hem wat saai en het is geen foto waar ik lang naar blijf kijken. Er had op die plek voor mijn gevoel meer ingezeten, bv door je meer op de molen te richten. De lucht was die dag ook niet echt spannend, en daardoor krijg je een erg grijs vlak wat in verhouding veel aandacht trekt. Daar kun je niets aan doen, behalve nog een keer teruggaan :-)

#3 16827
Knappe foto! Beweging van de auto heel goed vastgelegd. Zwart/wit omzetting ook prima. Wel vraag ik me af of deze foto in kleur niet mooier is. Bij een race-auto denk ik altijd aan knalkleuren (rood/geel etc.) en dat mis ik dan toch bij deze foto.

Herric

#1 17067
Kwa compositie en zwart/wit omzetting een prima foto. Dan de verschillende meningen over het wuivende gras. Ik hou wel van beweging in een foto, maar hier lijkt het net teveel. Er is een soort 'waas', te veel onscherpte, waardoor het geen effect van beweging oproept maar eerder onscherpte van de foto. Ook de zee op de achtergrond lijkt wat onscherp wat dit effect nog eens doet vergroten. Bij deze foto had ik iets meer scherpte toch beter gevonden.

#2 17068
Topper! Heel goed dat het contrast goed is, maar in de lichte delen toch nog doortekening van het zand te zien is. Bordje ook precies op de goede plek wat mij betreft. Hele mooie, rustige, plaat :-).

#3 17069
Wat minder wat mij betreft. Sluit me aan bij het eerdere commentaar dat er wat meer ruimte tussen de steiger en het gras had kunnen zitten. Z/w omzetting is prima, ziet heel mooi het structuur in het hout. Verder vind ik de lucht erg grijs, misschien iets van een gradient toevoegen? Voor mijn gevoel was er uit die fantastische plek meer te halen geweest.

dtmn
Tja, je zegt zelf al dat je vind dat deze foto's zich niet echt lenen voor zwart/wit omzetting en ik wil je bij je eigen mening aansluiten. Ik mis bij deze foto's toch de kleur.

#1 17097
Mooi de scherpte diepte op de ogen, maar jammer dat daardoor de vinger ook heel scherp wordt. De aandacht wordt dan toch erg naar de vinger getrokken.

#2 17098
Hele mooie scherpte/diepte in deze foto. Je ziet alle details van het insect, prima gedaan. Wel zou de foto aan de onderkant net wat meer ruimte mogen hebben.

#3 17099
Heel mooi vastgelegd! Prachtige foto, vooral kwa scherpte/diepte. Kom toch nog even terug op mijn opmerking hierboven over kleur. Ik vind deze in zwart/wit wel veel sterker als de eerste twee foto's. Als de achtergrond kwa kleur erg druk is dan is z/w voor deze foto toch een goede keuze. Je aandacht gaat heel erg naar de vos nu en vooral zijn ogen. Heb je lang moeten 'posten' om deze foto te maken? Bewonder in ieder geval het geduld dat je zult moeten hebben gehad om dit vast te leggen.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Bedankt allemaal voor jullie feedback!
Ik ga echter met Thabita mee dat je hier scherpte mist waardoor de foto kracht inboet. Een compositie met helaas onvoldoende benutte potentie.
Helemaal mee eens (helaas), zal terug moeten. Op dat moment, op die plek dan mis je je statief en/of een camera die hogere ISOs aan kan. Dus tijd voor een nieuwe camera :-).

En Roelie, wat Montferland betreft, inderdaad, af en toe moet ik back naar mijn 'Roots' :-).
Laatst gewijzigd door 1 op IrmaM, in totaal 23 keer gewijzigd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar