Het Schollebos - the movie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ha, het is me gelukt.
Ik heb mijn eerste serieuze stappen gezet om echte producer te worden.
Goed, mijn dochter Anne vindt het maar een saaie film geworden, maar zelf ben ik best tevreden.
Wil jij ook het resultaat bekijken, klik dan snel even hieronder.

http://www.youtube.com/watch?v=i8K8pkDB71Y

Ik heb het filmpje gemaakt met mijn 60D en de Sigma 17-70. Alle opnamen zijn vanaf statief gemaakt.
Wat ik vooral lastig vond is dat ik geen mogelijkheid heb gevonden om in en uit te zoomen en het beeld hierbij scherp te houden. Daarnaast had ik bij het horizontaal wegdraaien veel moeite gehad om mijn statief zo op te stellen dat het beeld ook echt (enigszins) horizontaal bleef. Vooral als je op een iets schuine of een oneffen ondergrond staat.

Als jullie tips of aanbevelingen hebben, maak niet uit wat.Ik hoor graag.
Ik begin net met filmen en wil graag weten wat ik allemaal nog kan verbeteren.

Bedankt voor het kijken
Groet
Peter
Laatst gewijzigd door 1 op peter1970, in totaal 29 keer gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Tsja, ik heb er (nog) geen enkel verstand van, maar het ziet er wel goed uit. Je hebt dezelfde combinatie als ik en ik zal dit weekeinde dit ook eens proberen. Ik kan je dus helaas niet voorzien van opbouwende kritieken.
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Erilanda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 17:28

Op deze site is een hoop info te vinden betreft filmen met een DSLR;

http://philipbloom.net/education/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook de korte filmpjes die hij geschoten heeft zijn het bekijken waard...

http://philipbloom.net/films/dslr-films/" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:

Het enige wat me opvalt bij het bekijken van het Schollebos filmpje is dat het pannen niet soepel / schokkerig gaat, waarschijnlijk omdat het geen video tripod is. Heb dit zelf ook ondervonden met mijn eerste pogingen met filmen.
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik ben ook mijn eerste filmstappen aan het zetten en loop tegen dezelfde problemen aan. Ik heb nu een videokop gekocht voor op mijn statief, zo moet het pannen veel vloeiender gaan. Ik ga het stelplaatje voor mijn panoramakop ook proberen in combinatie met de videokop. Dan zou de kop, onafhankelijk van het statief in ieder geval waterpas moeten blijven. Hopelijk komen er ook spoedig camera's met AF tijdens het filmen, zou fijn zijn.
Zoomen tijdens het filmen kan toch door het draaien aan de zoomring? Probleem is wel dat je moet weten tot waar je zoomt, maar met een uitklapbaar schermpje is dat goed te bepalen toch? Wat het ook levendiger maakt is het verplaatsen van de scherpte tijdens een schot. Bijvoorbeeld bij de boterbloem op 20 sec. Het zou mooi zijn als je dan tijdens het shot de scherpte verlegt naar een bloem op de achtergrond. Een zogenaamde follow focus is daarbij erg behulpzaam.
Kijk eens op http://www.cinema5d.com/news/" onclick="window.open(this.href);return false; voor heel veel informatie.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Leuk het schollebos, kom daar ook vaak!

Leuke beelden, jammer dat filmen met mn 400d niet mogelijk is, moet toch ook maar is gaan kijken naar een nieuwe body!
veel plezier met oefenen.

gr. Johan
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Peter,

Leuk om te zien dat je met filmen experimenteert. Wel een paar op- en aanmerkingen.
Ik ben het wel met je dochter eens dat het een saaie film is, maar snap ook dat je zelf tevreden bent. Er zit een aantal leuke momenten in, maar het blijven toch soort van snap-shots die lang duren. Een shot van 20 seconden van een leeg grasveld met wat bomen met op de achtergrond wat geluid maakt inspireert mij niet enorm. Het beeld beweegt vaak wel iets (de bloemen bijvoorbeeld) dus dat maakt het al wat spannender, maar verder zit er weinig spanning in. Dat is wel iets wat er moet zijn om (de mens) te blijven boeien.
Dit kan, zoals al voorgesteld, door te spelen met de scherptediepte. Ook door een filter over de hele film heen te gooien (net als je met foto's doet: bewerken) of spannendere onderwerpen te kiezen. Bij een shot zie je in de verte wat fietsers of wandelaars langskomen. Dat is natuurlijk toeval (of geduld) hebben, maar maakt het wel meteen een stuk plezieriger om naar te kijken.
Vooral veel kijken naar andere mensen (net als bij fotograferen) die films maken helpt natuurlijk.

Het is toch een kwestie van investeren als je betere resultaten wilt krijgen. Ik film zelf met de 5D mii, maar dat is natuurlijk een grote investering.
Over het scherpstellen. Ik heb de Zacuto z-finderaangeshaft. Kost ook wel wat, maar werkt heel goed.
Een soort vergrootglas op je zoekerscherm die drie keer vergroot. Doordat je met je oog in de capsule zit krijg je ook een betere focus en kan je goed scherpstellen.
Blijft een net-niet oplossing, maar is (nog) niet anders met spiegelreflexen, aangezien je spiegel nou eenmaal ingeklapt is. Het volgende punt is het geluid. Dus daar kan je ook weer flink in investeren. Ik heb eigenlijk gekeken zonder geluid, maar later een stukje met geluid. De muziek past wel bij natuur, maar voegt verder niks toe aan het beeld. Bij de reiger zou de muziek bijvoorbeeld een andere wending kunnen nemen. Kortom: leuke begin, maar genoeg te leren en te verbeteren.

Just my 2 cents.
Succes,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik sluit me helemaal aan bij de 2 cents van citizenjay en ben het ook met je dochter eens. Het is dan wel een testcase van je, maar eigenlijk leent een bos zich helemaal niet voor een filmtest. Als je foto's maakt van het bos en die in een fotopresentatie omzet met een muziekje eronder krijg je informatief hetzelfde. Je maakt dus geen gebruik van de essentiele verschillen tussen foto en film: beweging en geluid. Zoek om te oefenen met filmen dus onderwerpen waarbij beweging en/of geluid een belangrijke rol spelen.

Bij een wijde pan verloopt je beeldkader uiteraard. Dat kun je alleen maar opvangen met speciale panorama-attributen net als bij een foto-pan.

Zoomen en scherp blijven stellen moet bij een dslr nu eenmaal handmatig en dat vraagt oefening en eventueel hulpmiddelen zoals citizenjay noemt. Maar.... een van de meest gemaakte fouten bij beginnende filmers is te veel gebruik van de zoom. Waarom zou je zoomen??? Zoomen is voor het normale kijkgedrag van je oog niet natuurlijk en daarom moet je zoomen rekenen tot de special effects en heel selectief en functioneel gebruiken. Kijk maar eens kritisch naar professionele films of documentaires. Daar wordt maar heel selectief gezoomd. Je zoom moet je uiteraard wel vooraf gebruiken om je beeld te kaderen.
Tip dus: als je je filmkunsten wilt testen kun je het beste de zoom NIET gebruiken en die pas later gaan toepassen als je weet waarom.

Dit geldt ook voor pannen en tilten. Het zijn special effects. Een pan van de ene boom langs een bosrand naar een andere boom voegt aan informatie weinig toe.

Te veel effecten gebruiken maakt een film ook onrustig. En dan bedoel ik teveel afwisseling tussen pannen, tilten, zoomen, ruime kaders, krappe kaders, close-ups, veel/weinig scherptediepte enzovoort. Dat zie ik ook terug in jouw filmpje... het lijkt wel of je meteen alle effecten wilt gebruiken in twee-en-een halve minuut film. Daar ben je trouwens lang niet de enige in maar je vroeg om tips :wink:

En dan nog iets over de montage, een vak apart. Jouw montage maakt het filmpje (waar van zichzelf al weinig beweging en natuurlijk geluid in zit) extra sloom. Dat komt enerzijds door de gemiddelde kijktijd per beeld. Jij hebt gemiddeld 6 seconden, maar ga bij zo'n traag onderwerp eens op 4 seconden per beeld zitten. Ook je crossfades (overvloeiers/overgangen) maken het filmpje extra traag. Ook dat zijn special effects die je selectief moet toepassen. Beter is gewoon met harde lassen/overgangen te werken of met hele korte, nauwelijks waarneembare crossfades. En tot slot het muziekje... dat is ook al traag en maakt het allemaal nog extra slomer.
Tip: probeer hetzelfde filmpje eens te monteren met harde lassen of hele korte crossfades; neem gemiddeld 4 seconden per beeld en zoek er een frisser/vrolijker muziekje onder. Bijvoorbeeld de lente uit de vier jaargetijden van Vivaldi. Filmpje wordt dan wel korter maar houdt makkelijker de aandacht van de kijker vast.

Just my 3 cents:-)
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Allemaal,

Iedereen geweldig bedankt voor alle tips en opmerkingen en de sites waar ik meer informatie kan vinden.
Toen ik dit bericht plaatste had ik niet durven hopen op zulke uitgebreide reacties.

Ik merk aan de reacties dat ik in de gebruikelijke valkuilen ben gestapt. Ik ben met filmen begonnen, waar ik met fotograferen ben opgehouden. Namelijk planten, landschapjes en architectuur. Ik wilde er vooral een rustgevend filmpje van maken. (De relatieve rust van het Schollebos t.o.v. haar drukke omgeving). Om het saaie er een beetje af te krijgen ben je inderdaad snel geneigd om gebruik te maken van allerlei effecten om het filmpje een beetje op te leuken. Het is fijn dat jullie me daarop hebben gewezen. Een goede leer voor de volgende keer. Toch wat meer op zoek naar de dynamiek in de natuur.

Ik heb inmiddels gezien dat op de websites die jullie hebben aangedragen veel flipjes staan, die ik samen met jullie opmerkingen kan gebruiken om de lat voor het volgende filmpje weer een beetje hoger te leggen. De aanschaf van extra hard- en software stel ik nog even uit om te kijken of het filmen ook echt mijn "ding" wordt. Al moet ik bekennen dat ik het maken van dit filmpje wel erg leuk heb gevonden.

groet

Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik heb vanavond nog even een update van het filmpje op youtube geplaatst.
Het is nog lang niet perfect en ik heb ook maar een deel van jullie opmerkingen toe kunnen passen.
Als je het wilt bekijken, klik dan even hieronder.

http://www.youtube.com/watch?v=EZRr0orDOKg

Hij duurt in ieder geval een stuk korter :P
Ik had graag vivalde onder gezet (de lente uit de vier jaargetijden; lekker toepasselijk :P ), maar ik durfde de versie die ik thuis op cd heb staan er niet achter te zetten, in verband met rechten en dat soort dingen. Ik heb er nu dus voor alle zekerheid maar wat Free music achter gezet van van de site Opsound. Maar als je daar iets leuks wilt vinden, ben je zo een paar uur kwijt en zoveel tijd had ik vanavond nu ook weer niet.

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

De laatste (update) ziet er beter en relax uit en geeft op een eenvoudige manier in een korte tijd weer hoe het Schollebos er uit ziet.

Als muzikant zie ik verbeterpunten in de timing met de muziek en filmovergangen.
Ik zelf zou een overgang laten beginnen op de eerste tel van een maat.
Omdat dit niet gebeurd kan ik dan concluderen dat jij zelf nooit of nauwelijks een muziekinstrument hebt bespeeld???
Het kan zijn dat dit een tik van mij is om alles wat ik doe een bepaalde timing aan te geven dan hoor ik dat graag :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Veel beter geworden zo! Wat de timing betreft ga ik mee met sugarman, maar ik merk in mijn eigen omgeving ook dat het voor mensen met weinig tot geen ervaring met muziek lastig is.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Wat een filmpje al niet kan blootleggen. Ik kan inderdaad geen noot lezen. :?
Bij dansen werd er ook altijd gemopperd dat ik geen maat kon houden. :oops:
Daarom ben ik maar gaan fotograferen :mrgreen: .

bedankt voor jullie reacties.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Jou treft geen blaam maar als je hiervan op de hoogte bent dan zal je merken dat het geheel ineens veel beter gaat weg kijken icm. de muziek.
Kijk eens naar muziekvideoclips en let eens op wanneer er een overgang komt.

Het is lastig om via dit medium uit te leggen hoe je er achter kan komen wanneer steeds de eerste tel komt in bv. een vierkwartsmaat.
Je zou het eens kunnen vragen aan iemand die daarvan op de hoogte is.

Ik ga toch een poging wagen :)
In jou muziekje zit een drum en die gaat zo:
Doem is de Basdrum en Tak is de snaredrum.

Doem Tak Doem rust Tak

En dit verhaal zit in een loop. Het is steeds een herhaling van deze regel en de eerste Doem is de eerste tel.
Begrijp je het ? Anders aan iemand vragen die wat aan muziek doet.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Het koste even wat moeite, maar met de tips van Sugarman, zou de film nu zelfs (bijna) goed mee moeten lopen met het ritme van de muziek.

http://www.youtube.com/watch?v=MDfMhFxZFb8" onclick="window.open(this.href);return false;

groet en jullie allen bedankt voor het kijken en de opmerkingen

Groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

:) welkom in de wereld van de muzikanten en het is je nog gelukt ook!! :)

Heb je nou hulp van buitenaf gekregen of is dit via mijn uitleg???
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het is inderdaad een stuk beter geworden. Je leert snel.
Kan nog wel wat dingen opnoemen, maar dat doe ik wel bij je volgende film-post :)

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Sugarman,

Laat ik zeggen dat jouw uitleg me heeft geïnspireerd en me het eerste zet in de goede richting heeft gegeven. Iemand die mij probeert uit te leggen hoe ik het ritme in een muziekje kan herkennen mag je niet teleurstellen.

Na een eerste "controle" door mijn vrouw (zij speelt o.a. orgel en piano) en haar aanwijzingen ben ik tot dit resultaat gekomen. Dat viel nog lang niet mee. Ik heb het filmpje gemaakt met "live moviemaker". Toen ik het resultaat gisteren op YouTube plaatste, kwamen de overgangen en het ritme toch weer niet overeen. Terwijl dit in de "preview" in moviemaker wel het geval was. :? :? :? :? :?: :?:

Na ongeveer 15 nieuwe pogingen en een filmpjes weghalen en weer toevoegen is het me dan toch nog redelijk gelukt. :| Het is überhaupt lastig om in moviemaker de fragmenten op het ritme van de muziek over te laten gaan, omdat je de muziek niet "ziet" (gafiek) in het "storyboard". Maar met trail en error kom je uiteindelijk een heel eind.

Ik heb het ook ng geprobeerd met Videospin van Pinnacle. Daar is het een stuk eenvoudiger om de fragmenten op het ritme van de muziek over te laten gaan. De kwaliteit van het uiteindelijke filmpje is daarvan echter een heel stuk minder dan van moviemaker.

Al met al is dit een exercitie geweest, waarvan ik een hoop heb geleerd.
Bedankt voor jullie hulp :D :D

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Leuk dat ik jou via dit medium je heb geinspireerd en een zet in de goede richting heb gegeven.
Dit is ook voor het eerst dat ik via het internet iemand uitleg heb gegeven hoe je een ritme kan analyseren en het schijnt nog te werken ook.

Verder heb ik geen ervaring met moviemakers maar ik kan mij indenken dat een programma als Pinnacle beter is dan een standaard programmatje van Windows.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar