Kantelscherm 60D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Monkeyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011 09:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

Hallo,

Sinds enige dagen ben ik een trotse eigenaar van een Canon EOS 60D en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM lens.
Om het even in één woord kort samen te vatten; geweldig !! Ik heb in de slechts enkele dagen al aardig wat mooie foto's genomen, al zeg ik het zelf. :wink:

Alleen iets over het kantelscherm (in mijn geval):

Wanneer ik het kantelscherm wil gebruiken, door deze uit zijn standaard positie naar links te openen, dan staat de wereld in feite ondersteboven (het beeld is 180 graden gedraaid). Wil ik dit wijzigen, dien ik het scherm zodanig te kantelen, dat het scherm in de body wordt terug gekanteld, maar dan met het scherm naar buiten. Naar mijn verwachting zou het beeld al bij het openen van het scherm normaal beeld geven en zou het, indien het scherm op een bepaalde manier wordt gekanteld, automatisch moeten kunnen wijzigen.

Hoort dit zo te zijn? Indien het antwoord nee is; kan ik dit via een instelling wijzigen (aantal malen vergeefs gepoogd dit in de gebruikershandleiding op te sporen) of heb ik misschien te maken met een defect/storing?

Alvast dank voor de reacties.
Canon EOS 60D • EF 24-105mm f/4L IS USM • Manfrotto 055XPROB & 498RC2 • Aputure Remote AP-TR1C
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Hmm, ik zit ook aan een 60d te denken.
Maar ik begrijp het niet helemaal, als je hem openklapt dan zit het scherm zeg maar aan de kant van het objectief, dus dan zie je niks, dan is het toch logisch dat je hem nog even om moet kantelen?, en dan staat het beeld toch gewoon goed neem ik aan?
Wat gebeurt er dan als je hem weer dichtklapt met het scherm naar je toe, dus eigenlijk zoals het altijd was bij camera's?, dan zou je zeggen dat hij dan weer op zn kop zit en dus idd automatisch moet bijdraaien.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
Gebruikers-avatar
Monkeyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011 09:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

Spartacus schreefCOLONMaar ik begrijp het niet helemaal, als je hem openklapt dan zit het scherm zeg maar aan de kant van het objectief
Nee, ik klap het scherm 'open' vanuit de 'standaard' (gesloten, met het scherm naar binnen) positie.
Spartacus schreefCOLONWat gebeurt er dan als je hem weer dichtklapt met het scherm naar je toe, dus eigenlijk zoals het altijd was bij camera's?
Dan staat het beeld zoals het moet staan, maar dat komt omdat het scherm in eerste instantie niet automatisch is versprongen. En dat is het 'm nou juist... :(
Canon EOS 60D • EF 24-105mm f/4L IS USM • Manfrotto 055XPROB & 498RC2 • Aputure Remote AP-TR1C
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ik heb een 60D en als ik het scherm uitklap staat heb beeld bij mij gewoon goed, verdraai ik hem en klap ik hem weer in de camera met het scherm zichtbaar dan draait het beeld automatisch zodat het weer goed staat. Kortom, het beeld staat dus altijd vanzelf goed.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Monkeyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011 09:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

xammy schreefCOLONIk heb een 60D en als ik het scherm uitklap staat heb beeld bij mij gewoon goed, verdraai ik hem en klap ik hem weer in de camera met het scherm zichtbaar dan draait het beeld automatisch zodat het weer goed staat. Kortom, het beeld staat dus altijd vanzelf goed.
Kijk, dat is dan al duidelijk.

Dan rest mijn vraag; is dit middels een instelling te wijzigen of heb ik te maken met een defect?
Ik vrees overigens het laatste, aangezien ik er niets over terug kan vinden in de gebruikershandleiding (of ik moet eroverheen gelezen hebben).
Canon EOS 60D • EF 24-105mm f/4L IS USM • Manfrotto 055XPROB & 498RC2 • Aputure Remote AP-TR1C
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Je kunt alleen instellen dat foto's in de portretstand automatisch gekanteld worden, inhet menu vindt je 'autoroteren'. Ik denk ook dat het een defect is.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Monkeyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011 09:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

Klopt. Ik had stiekem gehoopt dat het er ergens in de gebruikershandleiding stond, maar vrees het ergste. Morgen maar even bellen en daarna terug naar de winkel.
Canon EOS 60D • EF 24-105mm f/4L IS USM • Manfrotto 055XPROB & 498RC2 • Aputure Remote AP-TR1C
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik weet niet of het iets uit maakt, maar heb je al gekeken of de nieuwste firmware er op staat? Wanneer dat niet is, kan dat misschien uitmaken.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Hallo Monkey, ik heb t net even gecontroleerd, maar zodra ik in Liveview het scherm openklap, staat alles normaal; als ik het scherm dan omdraai en tegen de camera aanklap draait alles ook in de normale positie!; ik heb niet de nieuwste firmware op mijn 60D gezet....het lijkt mij een beetje niet goed, dus morgen terug naar de winkel!
Gebruikers-avatar
Monkeyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011 09:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

Firmware had ik niet gecontroleerd. Had ik kunnen doen, simpelweg niet aan gedacht. Ik ben overigens van mening dat een camera na het aanschaffen deugdelijk behoort te werken. Een mankement is natuurlijk nooit uit te sluiten, kan immers gebeuren, maar dan vind ik wel dat degene die mij de camera heeft verkocht zich daarover mag buigen. Een beetje verkoper zal dit doorgaans ook zonder enige problemen voor je oplossen.

Na een telefoontje en het probleem te hebben voorgelegd, ben ik gisteren teruggegaan naar de verkoper. Deze heeft de camera netjes omgeruild.

Hartelijk dank voor jullie reacties !! :mrgreen:
Canon EOS 60D • EF 24-105mm f/4L IS USM • Manfrotto 055XPROB & 498RC2 • Aputure Remote AP-TR1C
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar