[VerzamelTopic] Adobe Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

Presets zijn voor velen toch vrij ingewikkeld en op internet is weliswaar veel te vinden, maar dan verdwaal je nog wel eens in de overvloed. Daarom expliciet voor deze vraag een geïllustreerd antwoord.

Ga naar de module Ontwikkelen. Stel daar in hoe je een foto standaard wil ontwikkelen als je hem importeert. Alle functies rechts in het paneel onder het histogram kun je geheel naar wens instellen, inclusief de opties voor Lenscorrectie.

10260

Al die instellingen kun je nu vastleggen in een Voorinstelling (Preset).
Ga daarvoor naar het linker paneel, naar Voorinstellingen (Presets) en klik op de “+”

10261

Je krijgt dan een scherm “Nieuwe ontwikkelvoorinstelling”

10262

Plaats daarin naar keuze alle ontwikkelopties die je bij het importeren wilt gebruiken.
Geef de voorinstelling een passende naam. Bij map kun je nog geven waar je de nieuwe Voorinstelling wilt opslaan, bij de Gebruikersvoorinstellingen of in een nieuwe Map.
Op deze wijze kun je verschillende Voorinstellingen met ontwikkelopties aanmaken.

Ga weer terug naar de Bibliotheekmodule en kies Importeren. Gebruik nu het uitgebreide scherm, dus niet het gecomprimeerde. Om vanuit het laatste naar het uitgebreide te gaan, klik op het driehoekje linksonder.

10263

Ga nu naar het rechterpaneel, naar het onderdeel “Toepassen tijdens importeren” en kies bij de Ontwikkelinstellingen voor die met de zojuist aangemaakte naam.

10264

Hiermee worden nu alle aangevinkte ontwikkelinstellingen toepast op alle foto’s die worden geïmporteerd.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

dankje!

Dat was voor de linkjes...... ondertussen plaats jij, Illuminatus een heel uitgebreid bericht :shock:

Enorm bedankt. Ik was al een heel eind op weg hiermee (dacht ik) maar ik had de plus boven de presets niet gezien....

Nu heb ik alleen de lens correction profiles aangevinkt. Neem aan dat ie dan automatisch detecteerd welke lens? Ik bedoel als je de lens tussentijds wisselt en dus verschillende lenzen hebt gebruikt in de serie foto's die je wilt importeren.

Want voor mijn 75-300 III lens is geen profile. Dan geeft ie een correctie voor de 75-300 usm....

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg, dat je er zoveel moeite voor doet!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Lightroom 3.3 update en CameraRaw 6.3 zijn vandaag door Adobe online gezet, voor een lijst met nieuwe lensprofielen en bugfixes: klik
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Nog een vraag: kan ik in LR een deel uit foto 1 in foto 2 plakken? en zo ja hoe?

Gr. Gaab
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

haamhof schreefCOLONNog een vraag: kan ik in LR een deel uit foto 1 in foto 2 plakken? en zo ja hoe?

Gr. Gaab
Dit zal niet gaan lukken in LR. Daar heb je photoshop-achtige programma's voor nodig.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Oke. Bedankt!

Gr. Gaab
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik wilde geen nieuw topic openen, vandaar hier mijn vraag. Kan ik met 1 licentie lightroom 3 zowel op een PC als een Mac installleren?
Laatst gewijzigd door 1 op mgifotografie, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

mgifotografie schreefCOLONIk wilde geen nieuw topic openen, vandaar hier mijn vraag. Kan ik met 1 licensie lightroom 3 zowel op een PC als een Mac installleren?
Volgens mij heb je dan twee aparte licenties én een Mac én een Windowsversie van LR3 nodig omdat het om verschillende besturingssystemen gaat....
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ja dat kan.
http://forums.adobe.com/message/3032285" onclick="window.open(this.href);return false;
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

@Sidonia: bij lightroom krijg je zowel de Mac als PC versie geleverd ;-)

@Pieterr: thnxs, hoef ik geen extra licentie aan te schaffen als ik mijn macbookpro binnen heb 8)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Die licentie kun je echter maar op 1 computer tegelijkertijd gebruiken hé.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Correct. Zie ook http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/faq/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Roland
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Lierop
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLONDie licentie kun je echter maar op 1 computer tegelijkertijd gebruiken hé.
Ik weet niet of het mag. Maar ik heb met dezelfde licentie 2 maal Lr geinstalleerd, zonder problemen.
Een keer voor thuis een een keer op mijn laptop voor op locatie.
Groetjes, Roland

Canon EOS | Panasonic Lumix
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het oude liedje: er is een verschil tussen mogen en kunnen.
Installeren op twee computers: dat kan, en dat mag.
Tegelijkertijd gebruiken op twee computers: dat kan, maar mag eigenlijk niet (zie de LR faq).
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

http://blogs.adobe.com/lightroomjournal ... lable.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie ook Adobe posts Photoshop Lightroom 3.4 and Camera Raw 6.4.
Originally posted as release candidates last month, Adobe Photoshop Lightroom 3.4 and Camera Raw 6.4 for Mac and Windows are now available in final form. The updated versions extend RAW conversion support to 13 additional camera models including the Canon EOS Rebel T3i/600D, Fujifilm FinePix X100, Hasselblad H4D-40, Nikon D5100 and Olympus XZ-1 and correct several bugs including a magenta cast problem that affected Nikon D7000 multiple exposure NEFs. A total of 25 new or improved lens correction profiles are also included.

The full list of newly-supported camera RAW file formats:

Canon EOS 600D
Canon EOS 1100D
....
Adobe Photoshop Lightroom 3.4 for Mac
Camera Raw 6.4 for Mac
Adobe DNG Converter 6.4 update for Mac

Adobe Photoshop Lightroom 3.4 for Windows
Camera Raw 6.4 for Windows
Adobe DNG Converter 6.4 update for Windows
Gebruikers-avatar
Hidden Dreams
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
WoonplaatsCOLON Beerzel, België
CONTACTCOLON

Even een vraagje.
Ik heb nu LR 3.3 op mijn pc staan. Ik wil de update doen naar LR 3.4, maar ik ben ergens mijn produktdoos met de serialnumber van 3.3 kwijtgeraakt.
Heb je die serialnumber nodig om de update te doen?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Nee, je hebt geen serial nodig voor de update, al zou ik als ik jou was wel je serial weer eens een keertje proberen op te duiken, als je PC crashed heb je niets meer, nu moet je wel je serial kunnen vinden op je PC.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het serial nummer staat gewoon leesbaar in LR onder help -> registratie -> licentie.

Hans.
Gebruikers-avatar
Hidden Dreams
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
WoonplaatsCOLON Beerzel, België
CONTACTCOLON

Thanx
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar