Bevrijdingsdag Weert 2011

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

hierbij fotos van bevrijdingsdag weert, eerste keer dat ik muziek in het donker fotografeer

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

meer dan 200 keer bekeken en geen reactie. wil weten of ze in orde zijn, wat er beter kan en kritiek!
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hup dan...
Zijn lekker scherp en op kleur lijkt me. Compo,'s ook wel lekker.
Keurig gedaan wat mij betreft. 8)

Wat nootjes...
Op 3 wat bewegingsonscherpte zo te zien? sluitertijd net te langzaam?
En de laatste had ik weggelaten, licht valt net iet lekker en hij voegt niets meer toe aan de eerdere platen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

LVfotografie schreefCOLONmeer dan 200 keer bekeken en geen reactie. wil weten of ze in orde zijn, wat er beter kan en kritiek!
Na enige tijd van inactiviteit op dit forum heb ik de stoute schoenen maar weer eens aangetrokken om zo nu en dan ook weer eens wat materiaal te laten zien. Helaas ben ik ook tot de zelfde conclusie gekomen: ondanks een redelijk aantal bezoekers van de diverse topics blijft het reageren hier erg bij achter. Anyway, ik zal proberen om vanuit mijn bescheiden ervaring wat over je foto's te zeggen.

Om te beginnen: je zegt dat het je eerste keer fotograferen in het donker is. Bij de eerste twee foto's zie ik echter toch duidelijk dat het overdag is.
Waar ik o.a. naartoe wil: je fotografeert op een festival met tijdelijke podia. Onhebbelijkheidje van dit soort podia is dat het raamwerk van de tent en de ophangconstructies voor de verlichting altijd erg aanwezig zijn. Bij een concertzaal is dit vaak veel beter en mooier weggewerkt. Een optie om dit een beetje te omzeilen is heel sterk in te zoomen, om die 'troep' buiten beeld te houden, maar dat heeft vaak steriele portretjes tot gevolg. Een andere manier is om met de grootst mogelijke diafragmaopening van je lens te werken, om de drukke achtergrond mooi in de onscherpte te laten vervagen en zo rust en diepte in je foto te creeeren.
Vergelijk foto #1 en #5 maar eens met elkaar. Zonder naar de EXIF informatie te kijken zie ik bij #1 een veel scherpere achtergrond dan bij #5. #1 is ook bij daglicht gemaakt, waarschijnlijk heb je daar een stuk gediafragmeerd, in tegenstelling tot #5.
Een (relatief) goedkoop en lichsterk vastbrandpuntje kan er voor zorgen dat je in dit soort situaties met betere foto's thuis komt dan met de duurste zoomlenzen, vooropgesteld dat je een (klein) beetje bewegingsvrijheid hebt.
Naast het mooi laten vervagen van de achtergrond is het de kunst om (wanneer je die achtergrond niet bewust volledig buiten beeld houdt), om die achtergrond juist onderdeel van de foto te laten worden. Dit is het minst gemakkelijke, maar wel een vereiste om het onderscheid tussen een goede foto en een kiekje te maken.

Ik zal je foto's eens individueel nalopen en er mijn persoonlijke mening over geven.

#1: Je timing qua moment is goed, maar het witte spandoek op de achtergrond eist door z'n lichte kleur wel heel veel aandacht op. Zeker omdat het erg scherp / overbelicht weergegeven is. Daarnaast is het clustertje lampen rondom het hoofd en de ophangconstructie ook erg dominant in beeld. Met een onscherpere achtergrond was de foto aangenamer geweest om naar te kijken. Dan is er nog het gitaartje van de gitarist wat een beetje hulpeloos te voorschijn komt. Met een klein stapje naar links was dit te voorkomen.

#2: Een poging om de zanger eens niet centraal in beeld te zetten, maar met het bord om de context van de foto aan te geven. Qua compositie zeker een geslaagde poging. Doordat het bord wit is en volop in het daglicht staat, terwijl de zanger in een tent staat, moet je een keuze maken. In dit geval ben je voor een goede belichting van de zanger gegaan, maar dit heeft tot gevolg dat het bord overbelicht is, en een vrij dominante witte vlek is. Achter de zanger staat nog een cameraman met een oranje shirt, wat ook veel aandacht trekt. Al met al een drukke plaat waar mijn oog door twee dominante onderwerpen links en rechts heen en weer getrokken wordt, maar geen rust vindt bij de zanger.

#3: Volgens de regels die gelden voor een 'standaard concertfoto' moet ik nu gaan melken over het stukje van de gitaarhals wat buiten beeld valt en het oog waar z'n haren voor hangen. Ik hoop dat je me vergeeft dat ik de regels oversla waardoor iedere foto er hetzelfde uit komt te zien: je hebt qua timing, licht en compositie een mooie plaat neergezet: door de rook komt de gitarist lekker los van de rook in een mooi ingetogen kleurenpalet. Een nette plaat met sfeer.

#4: Hier ga ik wel wat zeggen over z'n afgehakte vingers, maar da's meer vanwege het feit dat ik deze foto erg krap ingekaderd vindt voor het onderwerp. Je hebt wel een hele mooie rookpartij op de achtergrond die het podium mooi kan verhullen, maar in dit geval was iets meer van die achtergrond er bij erg versterkend geweest. Even een persoonlijke mening: dit is nou net zo'n 'veilige uitsnede' die ik 13 in een dozijn vindt.

#5: Een foto waar ik 3 mensen tegelijkertijd aan het werk zie. Wellicht qua compositie misschien niet de sterkste, maar inhoudelijk wel: ik zie hier een band die muziek maakt, niet een enkele muzikant. Door de kleine scherptediepte zijn de ophangconstructies en de lampen op de achtergrond niet dominant in beeld, maar maken ze wel deel uit van de foto. Tja, vanuit jou standpunt gezien heeft de zangeres de microfoon nou net in de verkeerde hand, dat dan weer wel. Maar da's nou net de kunst als je meerdere personen tegelijkertijd op de foto wil hebben: timing, lichtshow, uitsnede: alles moet kloppen op het moment dat je op het knopje drukt...

#6: Hier begint alles lekker te kloppen. Microfoon ook in de 'verkeerde' arm, maar wel zo dat het gezicht niet (helemaal) bedekt wordt. 2 personen, eentje scherp, de ander onscherp. (De derde 'vergeet' ik gemakshalve even omdat hij er echt minimaal op staat en z'n gezicht niet goed zichtbaar is). Lekker moment van licht wat ondanks de flinke lichte vlek niet zo dominant is om alle aandacht op te eisen.

#7: Leuke foto om de serie compleet te maken, maar als op zichzelf staande foto vind ik 'm niet zo sterk. Maar leuk puntje op de i van de reeks.

#8: Door het felle tegenlicht komt het gezicht van de zanger een beetje grauw op me over, en de lichte vlekken op de achtergrond trekken wel heel veel aandacht. Leuke timing, maar de lichten verpesten het beeld een beetje voor me.

Een hoop opmerkingen als ik zo terugkijk. Het is je eerste keer in het donker, en ik hoop dat je m'n commentaren dan ook opvat zoals ze bedoeld zijn: wat tips om een volgende keer op te letten. Het is niet zo dat je dit meteen onder de knie hebt: na meer dan 10 jaar ervaring met concerten maak ik ook nog steeds verkeerde inschattingen: bands waarvan je de show niet kent, zalen waarvan je de lichtomstandigheden niet kent. Maar dat maakt het (i.i.g. voor mij) nog steeds leuk: als ik dit soort foto's volledig op de automatische piloot kan maken, zoek ik andere onderwerpen op...

Hoop dat je er wat mee kunt.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

ja hier kan ik zeker wat mee, bedankt voor je tijd en advies, super, :)
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik moet je bekken dat ik even getwijfeld heb om te reageren. Ik vind het een lastige serie. Enerzijds zitten er een paar erg leuke platen bij, anderzijds zou je je serie ook rechtstreeks de put in kunnen praten. De platen die mij bevallen zijn de "rustige platen"en de platen waarin ik een emotie zie. Vaak vind ik dat nog belangrijker dan een technisch perfecte plaat. Het gaat hier om #3 en #7. Bij #3 zou ik proberen het gezicht iets op te lichten, dan gaat ie meer spreken denk ik.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar