Tijd om te reinigen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Laatst was ik de maan aan het fotograferen met een dichtgeknepen diafragma.

Dat kwam er zo uit te zien
18356

Vol met stof en dergelijke.
Nu heb ik de sensor nog nooit gereinigd en ik heb hem nu twee jaar. Is het tijd om dat eens te doen?
En zo ja, wat raden jullie aan voor 'zoveel' stof?

Alvast bedankt,

Groeten
Anoniem 3

Tijd om te (laten) reinigen, ja.
En wat je hier ziet, is nog maar het topje van de bekende ijsberg....

Zelf doen kan goed. Ik gebruik daarvoor de Arctic Butterfly van Visible Dust, maar er zijn meer manieren.

Daarvoor heb ik het eens laten doen bij Chipclean in Malden. Die doet het perfect, vriendelijk en doet je lens er gratis bij.
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Het liefst doe ik het zelf. Nog nooit gedaan maar ik zal het toch een keer moeten doen. Iedere keer naar een veel te dure winkel is ook weer zoiets.
Anoniem 3

Wat is duur: 40 euro en het is niet zomaar in een achterkamertje in een winkel, maar in een professionele luchtsluis.
Wordt echt heel grondig gedaan, met voorbeelden voor en na het reinigen.
Toevallig heb ik weer een afspraak voor voor de vakantie.
Tussendoor doe ik het zelf...
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

arctic butterfly (droog, statisch kwastje) voor normaal en een sensor swap (spateltje waarom je een druppeltje vloeistof doet) voor hardnekkig. Stuk goedkoper op de lange termkjn, maar toch nog wel een aardig investering de 1e keer
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Ik weet niet waar je woont, maar Camex heeft in enkele winkels om dit gratis te laten doen. Ik weet alleen even niet de datum uit het hoofd.
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Ik woon in noord limburg. Daar zijn niet zoveel fotozaken.

Dus €40+ de benzine of verzendkosten, dan heb ik de arctic butterfly er al haast uit. Die verkopen ze voor €69
En denken jullie dat een sensor swab nog nodig is? Of zal ik het eerst droog proberen.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

kan aan mij liggen maar na twee jaar de camera een keer laten reiningen voor die 40 euro + etc vind ik nog wel meevallen hoor tenminste als je bekijkt dat die butterfly duurder is,en je het nog nooit gedaan hebt. zou ik het de eerste keer toch echt professioneel laten doen.want dan weet je dat het goed gebeurt. en er zitten toch ook risico's aan en als je dan ook nog niet genoeg hebt aan alleen de butterfly komen de kosten van de sensorswab er ook nog eens overheen.

voor mij zou de keus niet zo moeilijk zijn.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Ja, maar dan zal ik nooit zelf de sensor schoonmaken. Eens moet de eerste keer zijn.
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik laat de sensor altijd schoonmaken door de winkel waar ik alles koop. Ik neem het risico niet dat ik het verkeerd doe en daarmee mijn sensor kapot maak.

Waar ik het laat doen kost het ook €40 maar dan lopen ze de body verder ook nog even na.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
twistersam

Ik doe het gewoon zelf. Gezien het feit dat ik nogal vaak lenzen wissel en dus meerdere malen per jaar mijn sensor schoon kan maken is €40 een belachelijk hoge prijs. Aanschaf van de juiste dingen is inderdaad prijzig. Zelf gebruik ik de butterfly (zoals gezegd ongeveer €70) en voor hardnekkig vuil sensor swabs van photographic solution (12 swabs voor ongeveer €45, vloeistof €10 maar dat gaat echt jaren mee).
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

Inderdaad, gewoon zelf doen, zoals je zegt: eens moet de eerste keer zijn. Daarbij: als je een fotoshoot doet en er zit ineens een haartje op je sensor, ben je blij met je butterfly, even naar de fotozaak is geen optie dan....

en laten we alsjeblieft ophouden met opmerkingen over het kapotmaken van sensor....Zolang je er niet met je tandenborstel in gaat zitten roeren, maar gewoon de juiste spullen gebruikt gaat er ook niets stuk.
[size=84]onderschrift[/size]
Arnoud-79
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 16:52
WoonplaatsCOLON Naaldwijk (Westland)

Waarom zelf doen? als je het laat doen, dan laat je het doen door mensen met ervaring, je zal jezelf zeker voor je hoofd stoten als je het zelf doet en mis gaat, ik laat het doen in Den Haag bij Rofa repair voor 25eu. daar ga ik zelf niet voor rommelen (zeg uitproberen) ze doen de lens erbij, en zoals zij het doen kan je het zelf niet.
er zijn vast ook zaken in Noord-Limburg die het doen...
twistersam

Zoals Knoet ook al schreeft, stop nu maar eens met bangmakerij dat je als je het zelf doet je meteen de sensor beschadigd. En mensen met ervaring, laat me niet lachen, in een fotozaak zetten ze ook gewoon de eerste de beste stagaire na een uitleg aan het reinigen...
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Na 2 jaar gebruik zou ik de sensor de 1e keer toch echt professioneel laten reinigen bij bijv. Chipclean of via http://www.sensorreinigen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt de camera ook naar hen opsturen.
Er zal inmiddels heel wat vuil op de sensor zitten. Dit zul je er niet meer "droog" vanaf kunnen krijgen.

Inmiddels doe ik het ook zelf maar tussen de bedrijven door laat ik het professioneel doen.

Heb je het topic http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=33450 al doorgespit. Daar staat alle info die je je maar kunt bedenken in.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Nou lees ik trouwens net in bovengenoemd topic over sensorreinigen dat jij vorig jaar oktober eigenlijk precies dezelfde vraag hebt gesteld. Het lijkt er dus op dat je toen geen actie hebt ondernomen.
Wat verwacht je nu?

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

karin115 schreefCOLON Wat verwacht je nu?

Karin
Iemand die speciaal vanuit zeg Den Helder naar hem thuis toe komt, € 35 op tafel legt, het spul onder garantie reinigt en weer naar huis vertrekt zonder arbeid en reiskosten te berekenen wellicht? :twisted:
Gr, JP 8)
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Welnu, dat ik vorig jaar die vraag heb gesteld, kan ik mijn niet herinneren. Ik zou destijds ook niet genoeg geld hebben gehad. Nu wordt het tijd dat hij wordt schoongemaakt, en ik ben van plan vanavond nog de arctic butterfly te bestellen, als het dan niet lukt moet ik aan de swabs. Mijn vraag was of je de sensor zodra je deze aanraakt beschadigt. Dat blijkt mee te vallen volgens de mensen die het zelf doen.
janpiet schreefCOLONIemand die speciaal vanuit zeg Den Helder naar hem thuis toe komt, € 35 op tafel legt, het spul onder garantie reinigt en weer naar huis vertrekt zonder arbeid en reiskosten te berekenen wellicht? :twisted:
Gr, JP 8)
Heb je interesse dan? :P
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Toen luidde de titel van je topic: Schoonmaken? :lol:

Maakt niet uit hoor. Ik vergeet ook weleens wat.
Nogmaals misschien is het handiger om eerst de sensor een keer te laten reinigen. Alleen met de Artic butterfly zal het je waarschijnlijk niet geheel gaan lukken. Maar je kunt het altijd proberen, het zal altijd beter worden dan het nu is.

Succes, Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Ik vind persoonlijk wel dat de titel van mijn topic nu beter is :P

De bestelling is er uit. Ik ga het proberen. Slechter zal het niet worden en het is altijd handig zo'n ding bij je te hebben. Ik zal jullie laten weten hoe mooi hij straks weer is, hoop ik :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar