Sandra (zwanger) + update

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Van de week mijn buurmeisje op bezoek gehad. (wat is het toch handig met zoveel oefenstof in de buurt). Ze is nu 33 weken zwanger en ik mocht met haar als model oefenen.
Wat blijft die belichting toch moeilijk.
Heb het nu wel wat lichter gehouden dan vorige keer en geprobeerd ook niet te krap te kaderen.

Alle feedback is zeer welkom, zodat ik beter kan worden.

Alvast bedankt,
Robert

1.

17086

2.

17084

3.

17085

4.

17087

Laatst gewijzigd door 1 op repel101, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Ruim 400 keer bekeken en nog steeds geen enkele reactie. Ik vind dat toch wel een beetje jammer. Ook ik wil graag beter worden, en wil dan ook graag reacties.

Robert
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

repel101 schreefCOLONRuim 400 keer bekeken en nog steeds geen enkele reactie. Ik vind dat toch wel een beetje jammer. Ook ik wil graag beter worden, en wil dan ook graag reacties.
Ok, normaal zie je dit soort reacties een uur na posting; maar ik zie dat je deze foto's al op de 8e geplaatst hebt. In dit geval kan ik me je vraag/opmerking wel voorstellen.

Ik ga nu waarschijnlijk de woede van alle vrouwen op mijn hals halen (en mogelijk een paar mannen :-)) maar ik vind zwangere vrouwen niet mooi en daardoor vind ik zwangerschap foto's ook nooit echt mooi. Mijn ogen trekken toch (dat is ook de bedoeling) naar het deel wat ik niet mooi vind. Waarmee ik dus niets wil zeggen over hoe jij het als fotograaf en/of je model gepresteerd hebben.

Om maar met je eigen opmerking (belichting) te beginnen. die vind ik mooi. Niet extreem bijzonder maar wel mooi. Achtergrond is mooi zwart.
Als je goed kijkt zie je 2,3 en 4 nog iets van de kreukels. Hoewel dat strikt genomen niet de bedoeling is; geeft het wel een indicatie van hoe je de belichting hebt ingesteld en dat wat mij betreft prima.

Het model lijkt me ook wel redelijk ontspannen. Dus dat zit ook wel goed. Ik vind de tweede foto niet de mooiste foto maar die lach die ze daar heeft is goud. Die is echt, die leeft.

Ik had, met name over de eerste foto, wel een lichte 'skin-smoothing' willen zien. Maar goed, dat is ook niet echt een zwangerschap foto. Op de 3e foto zie je b.v. zo'n ader onder de hand uit komen. Die had ik, denk ik, ook weg gepoetst.

Wat ik het meest mis in de foto's is iets speels. Iets waar van ik denk: "cool dat heb ik nog niet eerder gezien". Maar ik ben me er heel erg van bewust dat, dat zo'n beetje het moeilijkste van fotograferen is. Zeker ook omdat het model ook haar verwachtingen heeft. Misschien dat ik nog iets meer met die tatoeage had gedaan ofzo. Misschien nog 1 in dezelfde stijl op de buik van het man/vrouw teken op de buik getekend? Maar dat moet je ook maar kunnen (en mogen van het model). Ik weet niet. Iets speels.

Note: Ik vind het altijd lastig om commentaar te geven omdat het suggereert dat je het zelf beter kan en die arrogantie heb ik absoluut niet; dus wat mij betreft: goed gedaan!
Laatst gewijzigd door 1 op eosrookie, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

@ eosrookie ik vond zwangere vrouwen ook nooit mooi totdat die van mij zwanger was :-)

Op zich standaard pose's lijkt mij waarbij foto 2 en 3 de ogen te weinig belicht zijn en daardoor ook weinig uitstraling hebben. Ik denk een verkeerde opstelling van je licht en een zwarte achtergrond die een groot deel van je licht absorbeert. Foto 4 is overigens wel heel netjes, alleen stoort de broek mij. Ik ben geen zwangerschapsfotograaf maar persoonlijk vind ik wit altijd mooier bij dit soort foto's. Hebben ook een frisse uitstraling.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Jaaaa, de eerste reacties...

@eosrookie
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook nog druk bezig om de belichting op orde te krijgen dat vind ik toch wel erg moeilijk.
Ik ben zelf geen vrouw en ik wordt echt niet boos over de opmerking over zwangere vrouwen. Het is natuurlijk ook vreemd dat we mensen vaak te dik vinden en als zwanger zijn zou het dan ineens mooi zijn. :lol:

De bewerkingen van de huid heb ik opzettelijk niet gedaan. Ik hou ervan om alles zo veel mogelijk te laten zien zoals het is. Ik zal de huid nog eens aanpassen, dan leidt het waarschijnlijk wel wat minder af.

De tattoo op haar arm is echt en is de naam van haar dochter, maar je geeft me hier wel een leuk idee om nog wat met bewerking te fabriceren.

Je note herken ik wel, dat is voor mij soms ook de reden om niet te reageren. Neemt niet weg dat ik me goed kan vinden in je reactie en ik blij ben met de feedback.

@Selmak
Bedankt voor je reactie.
De poses zijn inderdaad vrij standaard. Is voor mij al moeilijk genoeg. Ik ben nog zo druk met al die andere dingen dat ik het me maar niet te moeilijk maak en alles tegelijk wil doen.
Ik zal nog eens proberen om de ogen wat op te lichten, dat heb ik niet gedaan en nu je het zegt valt het me idd. op dat ze wat donker zijn.
Het was voor mij de tweede keer met een zwarte achtergrond en ik wilde dat graag uitproberen. Als we het nog halen (voor de bevalling) is het ook nog de bedoeling dat ze nog een keer komt en dan met de witte achtergrond.

Robert
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik kan je geen technisch advies geven zover ben ik zelf nog niet. Ik vind de foto's er mooi uit zien.
Alleen had je het misschien mooier kunnen maken met een andere kleding keus.
Op de 2e foto heeft ze een bewerkte bh aan en het trekt mijn aandacht naar haar borsten die nu net lijken of ze puisten hebben.
Bij foto 3 en 4 heeft ze een te strakke broek aan, boven aan haar billen rimpelt het op en hangt haar vel over de broek heen.
Misschien had een zijde wijde broek mooier geweest.
Maar dit is waarschijnlijk omdat ik een vrouw ben dat ik zo naar de foto's kijk?!!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

@dianawoman
Dank je voor je reactie. Dat van de BH was me idd ook opgevallen. Het was al de meest gladde bh die ze had. Als de broek open was geweest waren de rimpels er wss niet geweest. Een puntje wat ik volgende keer meeneem.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Ik heb twee foto's opnieuw bewerkt. De eerste het portret. Ik heb daar de huid wat gladder gemaakt. Kijkt voor mijn gevoel toch wat beter.
De tweede heb ik een ook iets gladder gemaakt en een zwartwit omzetting op los gelaten.
Is er ook nog een manier om de huid iets doffer te krijgen?

Alvast bedankt,
Robert

17356

17357

Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Ik vind de eerste al een stuk prettiger kijken. Ik had wel een paar plekjes nog even weg gehaald, zoals die in haar mondhoek (rechts voor haar) en het stukje tussen de wenkbrauwen ook nog iets. Maar dat is een kwestie van smaak!

Wat bedoel je hier exact met "doffer maken"?
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

@eosrookie. Bedankt voor je reactie. Die plekjes tussen de wenkbrauwen en mondhoek heb ik idd. opzettelijk nog zo gelaten. Bij de mondhoek is een plekje dat daar al jaren zit en ook bij haar hoort (vind ik). Dat geldt ook voor dat littekentje op haar neus e.d.

Wat ik met het doffer bedoel is het minder glimmen van de huid. Haar huid is best vettig en daardoor weerspiegelt het heel erg. Dat zou ik graag nog wat minder willen hebben.

Robert
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

repel101 schreefCOLON@eosrookie. Bedankt voor je reactie. Die plekjes tussen de wenkbrauwen en mondhoek heb ik idd. opzettelijk nog zo gelaten. Bij de mondhoek is een plekje dat daar al jaren zit en ook bij haar hoort (vind ik). Dat geldt ook voor dat littekentje op haar neus e.d.

Wat ik met het doffer bedoel is het minder glimmen van de huid. Haar huid is best vettig en daardoor weerspiegelt het heel erg. Dat zou ik graag nog wat minder willen hebben.

Robert
Littekens is altijd een lastig onderwerp; sommige mensen vinden het een deel van hun identiteit en dan moet je het juist niet weg halen. Anderen vinden het juist lelijk dan moet je het wel weg halen. Dat is toch een kwestie van overleggen. Waar de fotograaf ook zeker wel een zegje in heeft.

Wat die huid betreft schieten me zo twee ideeën te binnen;
- of de de huid overschilderen in dezelfde kleur en dan de opacity heel laag zetten (15 of 20% ofzo); ik zou het moeten proberen om te zien hoe dat eruit komt te zien.
- maar met de clone-tool gaat het zeker werken; is wel bewerkelijk om het mooi te krijgen maar niet heel moeilijk.

Makkelijker is het om dit voor de shoot te regelen. Ik heb 0,0 verstand van make-up die enkele keer dat ik met een visagist heb mogen werken (ik ben maar hobbyist) was dit absoluut geen issue.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Een visagist zou inderdaad wel handig zijn, maar daar kan ik helaas niet gebruik van maken. Het is voor mij ook maar hobby.
Ik zal nog eens op een nieuwe laag aan het werk gaan met het overschilderen met de huid, maar jij mag je ook erop losleven hoor....

Robert
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Ik wil wel een poging wagen. Maar er zijn hier mensen 'onboard' die dat veeeeel beter kunnen.

Voor de duidelijkheid ik ben geen Photoshop expert. Ik weet overigens ook niet welke software jij hebt. Ik heb
hier Photoshop Elements gebruikt. De professionele versies van PS zijn me te duur. Voor dat ik een Mac ging
gebruiken, gebruikte ik veel GIMP. GIMP bestaat ook wel voor de Mac maar werkt daar niet zo lekker. Linux en
Windows gaat prima.

Ik heb mijn eerste idee los gelaten op je update foto met dit als resultaat:

17507

Wat ik gedaan heb is als volgt; ik heb met het pipet de kleur gepakt van een deel van de huid die niet glanst. Ik heb
vervolgens een nieuwe laag gemaakt (die komt boven je achtergrond laag) met als solid-color deze huidkleur.

Je ziet dan je foto niet meer maar alleen nog maar die huidkleur. Vervolgens heb ik de kleur zwart geselecteerd en een fill gedaan. Omdat je
layer mask nog geselecteerd is wordt je foto weer zichtbaar en is de layer effectief niet meer zichtbaar (Hij is er wel maar door de zwarte
layer-mask is er niets uit die layer "aktief").

Vervolgens heb ik wit als kleur geselecteerd en ben de "hot spots" gaan invullen. Dat heb ik behoorlijk ruw gedaan en heb toen ik daarmee
klaar was onder "select->refine edges' voor een feather van 3 pixels gekozen (note: dat ik maar een kleine versie van je foto heb). Zoiets:
17509
(Dit is natuurlijk alleen de layer zonder jouw foto als background).

Ik heb de layer opacity vervolgens op 30% gezet:
17508

En het resultaat is de bovenste bewerking. Ik vind hem zelf te plastic geworden maar met meer tijd, nauwkeuriger werken (onderscheid maken
in echte hotspots en 'aanliggende'-huid), meer featheren, etc. kan je veel betere resultaten behalen. Het ging er hier om de techniek hoe je de
hot-spots kon verminderen.


Omdat ik zelf niet zo handig met PSE ben gebruik ik zelf meestal portrait professional (van Anthropics); als ik die los laat op jouw foto (de eerste,
niet de update) dan wordt het zoiets:

17506

Ik vind die plugin zijn geld echt meer dan waard (ik zeg plugin maar hij is ook standalone te gebruiken). Ik geloof dat ik hier 3 of 4 sliders heb
verplaatst. De rest is standaard zoals PP dit 'uitspuugt'. Als je daar tijd in steekt komen er ook hele mooie resultaten uit.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Ik zit nu op mijn werk en kan zelf nu niets uitproberen. Het idee is in ieder geval duidelijk.
Ik werk met ps cs5 nl. Ik zal eens kijken of ik die stappen die je gedaan hebt thuis kan reproduceren.
De tweede ziet er hier wel goed uit. Ik heb even op de site van pp gekeken, maar daar ziet het er allemaal wel erg plastic uit.

Ik ga proberen, bedankt,

Robert
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Oh; met CS5 moet het zeker gaan lukken. Daar heb je nog veel meer mogelijkheden mee dan met PSE. Het gaat inderdaad even om het idee en niet om mijn
resultaat. Met name dat ik overal de zelfde kleur en 'dikte' heb gebruikt maakt het on-echt dus daar zou je wat mee moeten spelen.

Bij PP kan je redelijk wat instellen. Wat ik gedaan heb is:
- jouw eerste foto inladen
- de markers zetten
- alleen de grootste fouten van de gevonden delen herstellen
- Gekozen voor 'woman natural' en skin aanpassing op 2 (minimaal)
- Face sculpture uitgezet.
- Shine correctie iets verhoogd (want daar ging het je om)
- Iris brightnes iets verlaagd (die staat mij standaard te hoog)
- Opslaan en uploaden.

Maar dat is echt maar een fractie van de mogelijkheden. Als ik het vergelijk met andere plugins die vaak een veelvoud kosten dan vind ik PP echt super.

Download eens de trail; daar kan je prima mee proberen of het wat voor je is.

Mocht je het gaan proberen een kleine tip:
Na het zetten van de markers probeert PP zelf de ogen, neus, mond e.d. te detecteren. Herstel hier echt alleen het hoog nodige aan.
Je zal zien dat dit mooier wordt. In het begin ben je geneigd de gedetecteerde markers exact goed te willen hebben. Niet doen.

Mark
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Nogmaals er mee bezig geweest in photoshop. Nu met het volgende resultaat. Ik vind het geglim nu wel goed, maar wie ben ik?

17553

Gebruikers-avatar
M€nno
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2011 17:30
CONTACTCOLON

Heb je het model ook van achteren belicht?
Ze komt nu wat plat over (als ik dat zo moet omschrijven) ik mis wat diepte in het beeld.

M€nno
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Opzig wel een mooie foto maar ik vind hem erg geel(op mijn monitor dan)

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

@ruud bedankt voor je antwoord. Hier vind ik het gele nog wel meevallen.
Robert
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

foto 4 vind ik t mooist van je serie op mijn scherm komt de laatste bewerking ook wat gelig/oranje over
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar