Nu een 30D upgraden naar 60D of 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Nu had ik dus een reactie op Frank geschreven, maar krijg het idee dat het forum vandaag niet altijd mee werkt.

Maar dit is dus ook al gelijk, dan snap ik echt niet meer waar het grote prijsverschil wel in zit?

Ik las op fredmiranda.com enorm verwarrende verhalen.
De 1 zegt goede ISO prestaties, en de ander klaagt over alleen maar veel te veel ruis, en het zelfde verhaal voor scherpte.
Dus even geen idee waar ik op af moet gaan voor de 7D en denk omdat er zoveel gelijk is dan ook bij de 60D?
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

superieure AF!!! Scherpstelpunten. Sneller bursten. Lekkerder inde hand. Custom made (7D) strap. Alles net ff beter en sneller. Maar ja 't is jouw geld.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Alleen die 100% zoeker zou me al een eind die kant op praten.
Dat sneller bursten heb ik niet direct nodig bij wat ik schiet, veel americanen en hotrod meetings al dan niet met een model erbij.
Of details van de auto's.
Maar het verhaal over de ruis geeft me dan wel weer zorgen voor zo'n bedrag.
Hoewel ik aan neem dat het altijd beter zal zijn dan mijn 30D ik nu gebruik.

Ik wil juist up-graden, omdat ik wat hoger in mijn ISO wil kunnen soms zonder ruis te hebben op een bepaald punt zoals nu.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Zonder over te stappen naar FF, is de 7D absoluut een vooruitgang.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Leek mij ook, maar vandaar dus kijken of die stap naar 60D of 7D zou gaan, en dus inderdaad de verschillen aan het opzoeken.

FF is gewoon een te dure stap, de camera al nog duurder dan, en naar ik begreep moet ik ook aan andere lenzen gaan denken dan.
Dus dat komt er nog boven op.

Ik gebruik nu de 17-70 Sigma, maar wil wel over naar de 15-85 Canon waar ik goede berichten over lees.
Dus ja andere lens zowieso wel, maar de klasse FF is gewoon stap te duur, zolang het mijn werk niet is. (helaas)
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik ben onlangs overgestapt naar een 60D en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een dijk van een camera vind.
Hiervoor had ik een 50D dus de stap was niet heel groot. Voor mij heeft het kantelscherm een grote meerwaarde. De body van de 60D is niet van magnesium maar voelt zeer degelijk.
Het is maar wat je er mee wilt gaan doen. Als je in weer en wind en onder extreme omstandigheden moet fotograferen heeft een magnesium body meerwaarde. Tsja... en als ie valt dan.......... weet ik het ook niet met een magnesium body.
Je zult de specificaties van beide modellen al wel naast elkaar hebben gelegd, neem ik aan.
Dan weet je dus waarschijnlijk dat de 7D geschikter als je veel sport (of snelle beweging) fotografeert.
Daarnaast heeft de 7D micro-focus adjustment en continu AF als je filmt.
De 7D heeft nog wat meer instelmogelijkheden, maar benut je die allemaal?

Het is maar net waar jij waarde aan hecht. Ik ben inmiddels een aantal jaren behoorlijk intensief aan het fotograferen waarbij ik nagenoeg alles handmatig instel, dus weinig op de automaat.
Ik mis eerlijk gezegd niks op de 60D. De 2 instelwielen zijn gebleven, de knopjes bovenop hebben zelfs een enkele functie gekregen, wat ik alleen maar gemakkelijker vind.
Via de Q(quick) knop kun je heel veel heel snel instellen.
Het ligt er dus echt aan wat en onder welke omstandigheden je fotografeert.
Ik vond het prijsverschil dusdanig dat ik voor de 60D heb gekozen. Het prijsverschil was al een mooie aanvulling op mijn 70-200 f/4 IS objectief.

En als je de camera al op korte termijn zou willen kopen dan moet je wel beseffen dat de 7D waarschijnlijk pas vanaf eind september leverbaar is. Dit heb ik tenminste op diverse forums gelezen.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Hoi Karin,

Bedankt voor je reactie.
Ja de specs heb ik naast elkaar gelegd, en probeer nu dus uit te vinden waar het prijsverschil in zit.
Het snelle heb ik niet nodig net als het filmen.

Maar wat ik wel fijn zou vinden is de 100% zoeker bijv. en is weather sealed, aangezien ik wel eens op automeetings sta waar wat vocht naar beneden kan komen, is dat wel fijn.
De reden ik ooit voor de 30D koos en niet voor de denk toen 350Dof400D was vooral het vasthouden en qualiteit van de body.
En dat is dus de magnesium versie.

Dus twijvel enorm welke keus ik wil maken, volgens mij is de 60D weer ietje kleiner dan de 30D en de 7D juist wat groter.

Omdat ik nu alle site´s aan het na zoeken ben, vooral de prijzen natuurlijk.
Zag ik ze gisteren op alle site´s ineens weer beschikbaar komen, dus september zal het niet zijn.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wat ik vooral zou aanraden is ga eens naar een winkel waar je de 7D en 60D naast elkaar vast kan pakken. De knopjes van de 60D vind ik persoonlijk een stuk minder dan die van de 7D. De 'joystick' ontbreekt ook op de 60D, ik moet zeggen dat ik die erg veel gebruik.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ja dat vastpakken, als er nou eens ´´gewone´´ winkels waren waar ze beide staan.
Het zijn tot nu toe alleen de webshops die ze weer hebben geloof ik.
Maar joystick gebruik ik op mijn 30D nu ook regelmatig al dus, dat zou weer puntje kunnen zijn.

Hoe zit het nou met dat iso verhaal, en scherpte, zijn die problemen beetje verholpen?
Lees erg veel problemen daar mee.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

De body is inderdaad heel iets kleiner dan die van de 50D (en wellicht de 30D). Dat verschil is echter minimaal. Ik vind de 60D prettig in de hand liggen en ik heb absoluut geen kleine handen.
Op de 60D zit wel een joystick, deze is geïntegreerd in het grote wiel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik daar eerst erg aan moest wennen. Maar na een tijdje ben ik er wel handiger mee geworden.
De vorige uitvoering van de joystick op de 50D was een stuk beter.

V.w.b. de voorraden, dat zie ik nu ook ineens. Vorige week stond overal dat er voorlopig nergens op gerekend hoefde te worden, niet alles geloven dus. Weer wat geleerd.
Maar oeh die prijzen...... die zijn toch wel een stuk hoger dan eerder dit jaar.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ik heb toevallig net een grote afbeelding van de camera voor mijn neus, en viel me inderdaad op.
Mis wel weer wat snelfunctie knoppen aan de linkerkant van het scherm die wel op de 7D zitten en ook op mijn 30D.
Krijg klein beetje het gevoel stapje terug te gaan op dat gebied.

@karin zie dat je ook de Canon 15-85 heb, hoe bevalt die jou?
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Die snelfunctieknoppen vind je nu terug onder de Q knop. Dat werkt ook handig, je hebt alles in 1 x in beeld. Die knoppen moesten plaats maken voor het kantelschermpje.
Ik weet niet of je veel macro fotografie doet maar daarvoor is het kantelschermpje perfect. Dat was voor mij 1 van de voornaamste redenen om over te stappen op de 60D.
Ivm rugklachten was ik altijd beperkt en dat is nu een stuk verbeterd. Ook als je over de menigte heen of ongemerkt foto's wilt maken is het handig.

De 15-85 is een erg fijn objectief. Die komt er bij mij bijna niet meer af. Het groothoekbereik is geweldig. De meerwaarde tussen 15 en 18mm is echt enorm, veel meer dan ik voorheen dacht.
Er wordt nog weleens het een en ander geschreven over vignettering etc.
Daar heeft deze lens inderdaad last van maar dat is eenvoudig op de lossen met behulp van programma's als dXo optics of Photoshop. Kortom, ik ben erg enthousiast over het bereik, de scherpte en de kleuren.
In het verzameltopic heb ik mijn bevindingen beschreven. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=70860

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ja ok, is even wennen dus.
Doe totaal niet aan macro, maar maak juist wel heel veel foto´s vanaf de grond bijna, en dat is ok waar de twijvel zit, of kantel scherm, of 100% door de zoeker, en dan natuurlijk nog wel wat puntjes.
Hier krijg je een idee wat ik zoal schiet : http://www.flickr.com/photos/phantom45/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat van je lens ga ik even lezen ben benieuwd, maar gebruik nu de Sigma 17-70 (oud model) zonder IS en kom soms net heel klein beetje te kort, dus zoek alternatief, met IS vandaar.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Nou, nu ik je foto's heb gezien denk ik dat jij heel veel voordeel van dat kantelschermpje zou hebben. Want die foto's zijn inderdaad bijna allemaal laag bij de grond genomen.
Ik weet niet of je vanaf statief schiet maar dan werkt het echt heerlijk.
Niks geen toestanden en rare houdingen, gewoon het schermpje kantelen en via live view de opname maken. Je kunt echt perfect scherpstellen door de punten die je scherp wilt hebben flink in te zoomen.

Een vriendin van mij maakt ook foto's met de Sigma 17-70 zonder IS. En ja, het verschil is toch echt wel behoorlijk, maar dat merk je dan ook meteen aan de prijs.
De 15-85mm is nl. flink aan de prijs maar ik moet zeggen dat de resultaten absoluut dusdanig zijn dat deze een hele boel goedmaken en het bereik is superhandig.
De Sigma 17-70mm is wat lichtsterker. Heb je ook al gekeken naar een Sigma 17-70mm met stabilisatie? Ik weet niet of die goed uit de testen komen en hoe die prijstechnisch zijn?

Karin

p.s. als dit jou hoofdonderwerpen zijn dan denk ik dat jij met de 60D perfect uit de voeten kunt. Maar dat is mijn bescheiden mening. :wink:
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ja dat is dus inderdaad waarom ik zo twijvel, dit is inderdaad wat ik altijd schiet als onderwerpen.

En alles uit de hand, en is wel steeds meer de sport om dat in 1x goed gecentreerd te krijgen, daarom baal ik soms zo van de viewer.
Maar inderdaad kantelscherm heeft ook weer zijn voordelen. Mooi he zoveel geld uitgeven, en dan zoveel +en en -en tegen komen :-)

Alle foto's je heb gezien zijn zonder de IS versie dus oude model 17-70

Ik heb ook naar de IS ervan gekeken, maar wil ook op dat gebied wel een stapje verder dus vandaar de 15-85 met IS, mis soms net ff die kleine beetjes meer op de events waar ik kom.
Je staat dan toch vaak met je rug al tegen de auto erachter aan, dus niet veel ruimte.
Vandaar dat ik deze overstap ook mee wil pakken, in een pakket, dan kan mijn vrouw de 17-70 op haar 400D zetten.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Natuurlijk is die Canon 7D prachtig, zou ik ook best willen hebben. Maar op een gegeven moment moet je ook gaan kijken of je die extra's van de 7D wel nodig hebt of gaat gebruiken.
Voor de prijs van een Canon 7D (+100 euro) koop je een Canon 60D + 15-85mm objectief.

Jij moet voor jezelf afwegen of je zaken zult gaan missen die wel op de 7D zitten en niet op de 60D en dat is echt persoonlijk.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ondertussen een camer gekocht het is toch de 7D geworden, niet omda de 60D niet lekker vast hield, maar heb slechte ervaring met kantelschermpjes (kan alleen maar stuk gaan, en die ervaring hebben we al, door het toch stees kantellen/draaien) en de knoppen links zijn ook wel fijn, is gewoon meer als mijn 30D.
Het is ook gelijk de set geworden samen met de 15-85 IS lens erbij.

Kon gisteren gelijk weer op pad, en hem uitproberen.
Wat een beest van een camera, ben er erg blij mee!
Het raster wat je in de zoeker kan zetten, is voor mij zeker een aanwinst, heel veel gebruik van gemaakt.

Nu is de de grip al besteld, maar moest het gisteren zonder doen, als je dan 4 jaar met grip op de 30D gewerkt heb, loop je soms toch weer te klungellen zonder :-)
En ik had in de winkel gevraagt hoeveel foto's er op een kaart zouden kunnen.
Maakte niet veel uit met de 30D zei de verkoper, vond ik al een vreemd verhaal, maar goed denk eerst maar eens ondervinden.
Weet nu dus 1 ding zeker, moet een grote CF kaart bij komen.
Ik heb zelfs het formaat RAW maar op stand M gezet, anders hield ik helemaal weinig over :-)
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Gefeliciteerd met jouw 7D!!
Idd net als bij de 550D zijn de RAW files werkelijk kingsize... 23mb per foto.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Gefeliciteerd met je nieuwe camera. Laat je nog eens wat zien?

Groet, Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Vast en zeker, hoewel ik meestal de foto's op mijn facebook, flickr en mijn eigen site neer zet.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar