[Verzamel Topic] EOS 60D/60Da

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Pieterr schreefCOLONMij is vooralsnog het voordeel van mraw niet duidelijk.
Ik heb ooit wat gestoeid met s/mRAW van de 50D.

Ik kreeg de indruk dat het ruisniveau duidelijk minder was door het interne camera gegoochel met pixels/sensels.
Vermoedelijk wordt een soort "binning"-techniek gebruikt waarbij door het middelen ook de ruis vermindert.

Ik zit midden in een verhuizing en zou graag het dozen vullen willen laten voor wat het is om hier wat dieper op in te gaan. :wink:

Dat wordt dus later.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dan wacht ik gewoon rustig af totdat je weer gesettled bent, Jan. :D

Mijn 500D heeft geen sRaw anders had ik zelf ook al eens zo'n experiment gedaan.

Mijn volgende body gaat vast wel sRaw hebben, maar voor die feature zal ik h'm niet specifiek hoeven kopen vermoed ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik popel om het eens uit te zoeken :wink:
Maar nu wacht de boekenkast om ontruimt te worden :(
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jaapm
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 10:34

Ongetwijfeld werken hier meer mensen met RAW en met Lightroom. Een zeer bijzonder, maar ook problematisch verschijnsel doet zich voor.
Je zou zeggen: RAW is groter dan M-RAW, die weer groter is dan S-RAW. Dat klopt als je op je kaartje kijkt.
Ik importeer in Lightroom echter in het hopelijk toekomstvaste formaat DNG. Stelselmatig maakt hij met mijn 60D de geconverteerde M-RAW groter dan de RAW! Ben ik de enige? Ik moet dus maar in RAW schieten, is mijn kaartje sneller vol, maar mijn harddisk minder snel vol :twisted: ?!?!
Representatieve testfoto:
18 megapixel: RAW 24MB, DNG 19 MB, JPG 8 MB
10 megapixel: RAW 15MB, DNG 24 MB, JPG 4 MB
4,5 megapixel: RAW 10 MB, DNG 11 MB, JPG 2 MB
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Daar heb ik ooit iets over gelezen, en weer teruggevonden:

Het wordt vrij technisch beschreven maar volgens mij komt dit doordat s-raw files en m-raw files niet worden ondersteund door DNG omdat het geen originele raw files zijn.
Daarom worden deze lineair geconverteerd en daarmee krijgen ze een veel grotere bestandsgrootte.

Hier de tekst in het Engels.
DNG supports two basic flavors of image storage: (1) mosaic image data (i.e., color filter array (CFA)), in a variety of mosaic patterns, and (2) non-CFA image data, like RGB or GMCY.

Canon's compressed sRAW format does not fit either category. It is certainly not mosaic data, so it cannot be represented by option 1, i.e., mosaic DNG. Once the sRAW data has been decompressed and mapped to a RGB color space, it can be stored via option 2, i.e., non-CFA image data. However, the image is now much bigger in size, because each pixel in the image is now being represented by three separate 16-bit values, one for each color component. As observed above, this makes the resulting DNG file much bigger than the original sRAW.

While I agree that, from a file size point of view, it is rather useless to convert sRAW files to DNG, this does not mean it is a bug in DNG. It simply means that DNG, as currently specified, cannot store sRAW image data directly -- and hence has to map it to another (unfortunately larger) format that it can store. It is possible that future versions of DNG will offer additional compression or image storage abilities which will address issues like these. In the meantime, if you wish to keep file sizes small when shooting sRAW, I recommend sticking with .CR2.
Hier de link naar het topic waarin dezelfde vraag wordt gesteld: http://www.luminous-landscape.com/forum ... opic=37192


Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
jaapm
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 10:34

karin115 schreefCOLONDaar heb ik ooit iets over gelezen, en weer teruggevonden:

Het wordt vrij technisch beschreven maar volgens mij komt dit doordat s-raw files en m-raw files niet worden ondersteund door DNG omdat het geen originele raw files zijn. (...) Hier de link naar het topic waarin dezelfde vraag wordt gesteld: http://www.luminous-landscape.com/forum ... opic=37192

Karin
Kijk, dat is een antwoord. Karin bedankt! Ik denk dat ik komende trouwrepo dan toch maar in sRAW fotografeer en dan ook gewoon importeer als sRAW. Op 1000 foto's tikt dat toch lekker door!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jaapm schreefCOLONIk denk dat ik komende trouwrepo dan toch maar in sRAW fotografeer en dan ook gewoon importeer als sRAW. Op 1000 foto's tikt dat toch lekker door!
Vind je dat niet zonde? De kwaliteit van sRAW is minder dan die van RAW.

Een 16GB kaartje kost €35. Daar passen 650 RAW bestanden op. Met twee of drie van die kaartjes kom je een heel eind op je bruiloft vermoed ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLON Ik heb ooit wat gestoeid met s/mRAW van de 50D.
Ik kreeg de indruk dat het ruisniveau duidelijk minder was door het interne camera gegoochel met pixels/sensels.
Vermoedelijk wordt een soort "binning"-techniek gebruikt waarbij door het middelen ook de ruis vermindert.
Ik vond nog een aardig draadje op een astronomie-forum:
http://cs.astronomy.com/asycs/forums/p/ ... 67131.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierin wordt ook het artikel van Doug Kerr genoemd:
http://dougkerr.net/Pumpkin/articles/sRaw.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het nu maar eens helemaal gelezen. Wel pittige kost...
Gebruikers-avatar
jaapm
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 10:34

Pieterr schreefCOLON
jaapm schreefCOLONIk denk dat ik komende trouwrepo dan toch maar in sRAW fotografeer en dan ook gewoon importeer als sRAW. Op 1000 foto's tikt dat toch lekker door!
Vind je dat niet zonde? De kwaliteit van sRAW is minder dan die van RAW. Een 16GB kaartje kost €35. Daar passen 650 RAW bestanden op. Met twee of drie van die kaartjes kom je een heel eind op je bruiloft vermoed ik.
Ik heb idd RAW geschoten en omgezet naar DNG, gemiddeld 18MB. Later met concert kinderkoor (m.n. voor webgebruik) sRAW geschoten en ongeconverteerd ingelezen in LR3, gemiddeld 10MB.

Op bugmelding bij photoshop.com kreeg ik trouwens ook antwoord: http://feedback.photoshop.com/photoshop ... r_than_raw" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het blijft jouw feestje, maar heb je wel de originele CR2 bewaard?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jaapm
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 10:34

boels069 schreefCOLONHet blijft jouw feestje, maar heb je wel de originele CR2 bewaard?
Nee, ik ga niet én DNG én CR2 bewaren, lijkt me ook vrij zinloos. Als je niet in DNG gelooft, moet je gewoon CR2 importeren. DNG doe ik juist omdat het standaard zou moeten worden over alle merken heen en daardoor toekomstvast. Bovendien krijg je dan niet bij elk RAW bestand een sidecar-XML.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vooralsnog is DNG nog geen standaard, de ISO-procedure vergt nogal wat tijd en overredingskracht van de kant van Adobe.
De grote merken lijken er nog niet veel voor te voelen.

Het blijft natuurlijk jouw keuze maar ik zou de CR2 van belangrijke opnamen bewaren (voor de zekerheid).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

Canon heeft weer een nieuwe firmware beschikbaar voor de 60D:

Firmware Version 1.1.0 incorporates the following fixes and improvements.

Fixes a phenomenon where the wireless built-in flash settings are reset to defaults when the battery is removed from the camera.
Fixes an intermittent phenomenon where image-rotation information is not recognized correctly when shooting with the camera in the vertical position depending on the timing of the shutter release.

http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/ ... ndSoftware" onclick="window.open(this.href);return false;
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Bedankt voor de tip GIlex,
ik zet deze er vanavond er op
M.vr.gr.
Paul :D
70D
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Bedankt alvast, maar het is al een tijdje geleden dat ik er op mijn vorige camera een nieuwe versie op heb gezet.
Ik heb onlangs de 60D aangeschaft en daar staat nu de versie 1.0.9 op, dus ik kan ervan uitgaan dat dat de vorige versie was. Maar hoe zet ik de nieuwe versie er ook alweer op ?
Alvast bedankt, Jan.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONVooralsnog is DNG nog geen standaard, de ISO-procedure vergt nogal wat tijd en overredingskracht van de kant van Adobe.
De grote merken lijken er nog niet veel voor te voelen.

Het blijft natuurlijk jouw keuze maar ik zou de CR2 van belangrijke opnamen bewaren (voor de zekerheid).
Maar Jan, ik leef nu en niet over 20 jaar. Ik wil nu graag het gemak van .dng gebruiken (geen sidecar, bij verplaatsen niet de sidecar updaten, kleinere bestanden, makkelijker te openen binnen de CS pakketten etc etc..). Mocht Adobe over vele jaren besluiten .dng niet meer te onder steunen kan ik de foto´s altijd nog overzetten met een door hun beschikbaar gemaakte tool. Verder is het verre van zeker dat Canon hun .CR2 blijven ondersteunen, hun oude rawformaat (.crw) hebben ze immers ook aan de kant gezet.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het blijft jouw keuze :wink:

Ook CRW-bestanden zijn nog steeds te converteren naar JPG/TIFF, enz.

Mijn reden om de oorspronkelijke RAW te bewaren (van belangrijke opnamen): de techniek van RAW-conversie staat niet stil en dat is te merken aan (bijvoorbeeld) de verbeterde ruisreductiemethode die wordt toegepast vóór de conversie naar "leesbaar formaat" als JPG/TIFF.
Dat kan met de standaard DNG niet, tenzij je de RAW er in opneemt en dan bewaar je (naar ik mag hopen) toch de oorspronkelijke gegevens.

Ik wacht daarom op de officële ISO-versie van DNG.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 23 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rieva
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2010 19:21
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

@GIlex,

Dank je voor de update tip, ik ga deze weer vernieuwen.

Groet Corné.
Anoniem 4

De echte standaard is nog steeds TIFF. Kan al jaren door alles en iedereen gelezen en geschreven worden. Dat gaat niemand van ons overleven. :D
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

jan.brouwers schreefCOLONBedankt alvast, maar het is al een tijdje geleden dat ik er op mijn vorige camera een nieuwe versie op heb gezet.
Ik heb onlangs de 60D aangeschaft en daar staat nu de versie 1.0.9 op, dus ik kan ervan uitgaan dat dat de vorige versie was. Maar hoe zet ik de nieuwe versie er ook alweer op ?
Alvast bedankt, Jan.
Als je het bestand voor de firmware hebt gedownload, dan pak je het uit, en dan zit er een "fir"-bestand in. maar in de map zit ook nog een gebruiksaanwijzing in verschillende talen in.
Ik hoop dat je er uit komt.
M.vr.gr.
Paul :D
70D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar