Rosalie en Robin | Bruiloft

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Vorige maand een keer meegelopen met een fotograaf tijdens een bruidsreportage.
Liever goede kritiek, dan oeh's en ah's.

What do you think?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik vind de foto's niet goed. Rommelig en ik zie geen verhaal. Waarom heb je bijvoorbeeld bij foto 7 niet even gewacht. Net op het moment dat die man achter de paal staat maak jij een foto. Opzich wel knap, maar niet mooi...
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Nou, voor een eerste keer als meeloper niet slecht. Helemaal niet. En ik zie wel degelijk een opbouwend verhaal : verzamelen, bruidspaar naar de auto, weggeven bruid, plechtigheid met de ringen, felicitaties, receptie en lekker eten....dat is een verhaal. Trouwens, dat hoeft hier ook niet altijd hoor :wink: De foto met de bladblazende man was wel leuk geweest als hij inderdaad niet achter die paal had gestaan en in een wolk van op vliegende bladeren had gestaan. Verder denk ik dat je de foto's wat fijner kan maken door ze wat zorgvuldiger door PS te gooien en er een mooie nabewerking op loslaat. Ook wat spannender crops en een compilatietje kan geen kwaad. Succes verder er mee !
Laatst gewijzigd door 2 op martinus, in totaal 6 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONIk vind de foto's niet goed. Rommelig en ik zie geen verhaal. Waarom heb je bijvoorbeeld bij foto 7 niet even gewacht. Net op het moment dat die man achter de paal staat maak jij een foto. Opzich wel knap, maar niet mooi...
Wat een onzin: "De beste stuurlui staan altijd aan wal!" :)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Canon Benny schreefCOLONWat een onzin: "De beste stuurlui staan altijd aan wal!" :)

Benny
Ik heb niet gezegt dat ik het beter kan, ik zeg alleen wat ik ervan vind.

Maar goed, wat jij wil. Oeh ..... Ah ...... :?
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONIk vind de foto's niet goed. Rommelig en ik zie geen verhaal. Waarom heb je bijvoorbeeld bij foto 7 niet even gewacht. Net op het moment dat die man achter de paal staat maak jij een foto. Opzich wel knap, maar niet mooi...
Hier ben ik het ook niet mee eens, natuurlijk kan het beter of anders maar slecht is het zeker niet.
Verhaal zie ik wel, ook zal dit slechts een kleine selectie zijn en het is meelopen, dan kun je niet even de fotograaf opzij zetten. :wink:

Ik zou inderdaad ook wat meer kaderen links en rechts, het is nog wat voorzichtig denk ik.
* Van foto 9 kan een stuk afgesneden worden, in ieder geval dat dak er af.
* Foto 10 is op zich leuk alleen het bruidspaar moet er of op of helemaal af denk ik (weet niet of je meer beeld hebt in het origineel)
Denk ook eens aan andere beeldformaten als bv vierkant bij het kaderen.

Succes!
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Hier dan wat goed bedoelde kritiek van mijn kant:
#1: De gebouwen (achtergrond) hellen nogal over, dus ik zou de foto even corrigeren. Daarnaast heb je aan de rechterkant wat elementen zitten die ik eraf zou kroppen...klein stukje schoorsteen, klein stukje luifel op de begane grond, klein stukje stoel. Ik denk dat de foto voor mij krachtiger zou worden als je het rechter gebouw er helemaal af kropt. Dan komt de nadruk meer op de groep mensen te liggen.

#2:Ik zou er denk ik een portretstand van gemaakt hebben met alleen het bruidspaar erop. De man op de achtergrond en de auto leiden me een beetje af.

#3: Leuke foto, wel weer een paar elementen die afleiden (brandblusser, man op de achtergrond waarvan niet duidelijk is of ie er nu bij hoort of niet). Soms kun je dit voorkomen door het moment van afdrukken of door de positie waar je staat, maar ik kan natuurlijk niet beoordelen wat de situatie daar was. Misschien dat ook deze foto wat rustiger wordt door er een portret-stand van te maken.

#4:Leuk tafereel al zou ik ook hier even kijken of je hem wat rechter kunt zetten (foto helt over naar links).

#5: Mooi moment te pakken. Jammer van je collega op de achtergrond, maar je moet wel echt om elkaar ingespeeld zijn om dat soort dingen te vermijden.

#6: Mooi, niks op aan te merken.

#7: Jammer van het paaltje, zoals al eerder door anderen opgemerkt. Verder een leuk moment al is het me niet geheel duidelijk waarom die bij het huwelijk hoort.

#8: Leuk overzicht.

#9: Zou ik weer rechtzetten en denk ik ook wat croppen. Lijkt ook wat last te hebben van tonvorming.

#10: Ik zou kijken of ik die "vlek" rechtsonder eraf kan croppen, dan valt die halve persoon rechtsboven er ook gelijk af. Verder mooie foto met die lijnen van glazen en servies.

Ik snap ergens dus wel waarom phd de foto's rommelig vindt, maar ik denk dat dat met enig gecrop snel te verhelpen is. Voor een eerste keer vind ik het echt niet slecht. Ik weet hoe moeilijk het is, omdat je overal tegelijk op moet letten.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

phd schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLONWat een onzin: "De beste stuurlui staan altijd aan wal!" :)

Benny
Ik heb niet gezegt dat ik het beter kan, ik zeg alleen wat ik ervan vind.

Maar goed, wat jij wil. Oeh ..... Ah ...... :?
Ik zeg helemaal geen "oeh...ah". Ik zie ook wel verbeterpunten, maar om nou te zeggen dat de foto's niet goed zijn, gaat me tever.

Koen,

"Minder is vaak altijd meer!" Dit gaat heel vaak op in fotografie. Teveel in beeld willen brengen, is vaak niet goed.

Koen, je kunt meer uit je post-processing halen. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

aardige reportage voor een eerste keer meelopen, maar niet veel oehs en aahs.

Maar probeer je serie inderdaad nog een na te lopen en begin met er af te smijden wat je niet nodig hebt. Een bruiloft is een intieme aangelegenheid, daar mag je bovenop de mensen zitten (figuurlijk, anders krijg je weer andere problemen). Geldt voor het bp, maar ook de gasten. Daarmee worden je fotos ook meteen een stuk minder rommelig.

En als je er de apparatuur voor hebt, probeer het flitsen te beperken. Bij 3, 4 en 5 doet dat mi afbreuk aan de foto's. Dan maar iets meer ruis.

Je kiest overigens wel de goede momenten, 3, 5 en 6. 7 is goed gevonden, maar uitwerking kan idd wat beter. 10 vind ik een mooie foto, goed gedaan, had alleen zelf de bruid er scherp op gezet, was net iets sterker geweest.....

Als je nog eens mee mag lopen, zie ik graag de voogende serie!
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hoi,

Zeker geen verkeerde reportage hoor.
Zelf zie ook wel een verhaal lijn erin alleen moet ik wel even eerst goed zoeken en heb ik het niet 1,2,3 door toen ik naar de serie keek.
Ik denk ook dat voor de mensen die de foto's "misschien" te zien krijgen hier ook wat moeite mee zullen hebben.

Ben zelf ook pas voor de 1e keer geweest helemaal alleen in "Vlaardingen" :D maar ik leef met je mee en weet precies wat het is om onder druk te werken.
Ook al loop je mee met een fotograaf ,als je je werk goed wil doen dan heb je toch te maken met een bepaalde spanning om dat je toch een bepaald niveau wil bereiken "tenminste ik wel".

Ik zie hier foto's op het forum voorbij komen van mensen met "mooie spulletjus" maar die gewoon soms nog veel slechter zijn en denken dat ze er al zijn !!!!

Nou ik heb respect voor je hoe je dit voor de 1e hebt gedaan.

Het is altijd makkelijk om een foto te beoordelen van een ander ,maar er zelf voor staan is nog heel wat anders laat staan de 1e keer.

belangrijkste vind ik :
verhaal opbouw ja
zijn ze scherp ja
overbelicht nee
te donker nee

Oja, ik heb naar je EXIF gekeken maar die zijn helaas weg.deze kun je beter laten staan in de foto zodat mensen ernaar kunnen kijken en misschien nog iets eruit kunnen halen voor jou en voor hun zelf.

Wat betreft het uitgebreide commentaar kan ik me eigen goed vinden in Photokid.
En iets meer aandacht aan bewerking zou ook wel mogen , maar ook dit heeft tijd nodig. :wink:

Kortom: Blijf doorgaan de aanhouder wint !

mvg,
Boss Hogg
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Bedankt voor de reacties, heel erg welkom.

Een verhaal maken in 10 foto's vond ik lastig, zal er straks nog een aantal toevoegen.
Even een case van de dag: Meegelopen tijdens de plechtigheid in het stadhuis van Vlaardingen (ja idd!), en daarna naar Het Kasteel van Rhoon voor de taart en de rest van de middag.

Over de foto's:
2. Ben ik eens, het is of wel de auto, of niet, en geen halve.
3. Een over portretstand, alhoewel ik me dan afvraag of de bruidegom er dan nog op had gepast. Aan de andere kant, die hoeft er hier weer niet per se op.
5. Eens over de flits, vind het ook lelijk, en vooral ook de schaduw. Zal beter moeten leren flitsen.
7. Hoort een verhaaltje bij. Dit is de chefkok, die nog even het pad schoonblaast. Ik heb er maar 1 van, want we waren er gelijk al weer voorbij. Het paaltje vindt ik zelf ook erg jammer, maar niets aan te doen. Is leuk voor het album, bruidspaar heeft het natuurlijk niet gezien.
9. Goed punt van het dak :)
10. Eens over de bruid, wel of niet erop, niet half.

Ik zal er nog wat van het feest laten zien:

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

16.
Afbeelding

Ik stel het overigens op prijs als andere bruiloftsfotografen ook hun reactie achter laten, maakt niet uit hoe, zolang ik er maar iets van kan opsteken, thanx :)
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Bruiloftsfotograaf wil ik me (nog niet) noemen maar heb er wel al een paar gedaan en ik mag donderdag weer :P
Wat ik nog even wil opmerken over je flitsen. Ik weet niet wat voor camera je hebt en welke lens, maar probeer het flitsen echt zoveel mogelijk te beperken of het liefst achterwege te laten. Ten eerste is het gewoon storend en helemaal tijdens het plechtige gedeelte. Ten tweede vind ik het persoonlijk bijzonder sfeerverlagend. Je kunt beter je iso flink hoog zetten in combinatie met een zo groot mogelijk diafragma. Mits je spulletjes dat toelaten natuurlijk. Niet elke body kan een hoge iso aan en niet elke lens presteert heel erg goed met een wijd open diafragma. Als je dan toch moet flitsen draai dan je flitscompensatie flink terug zodat je alleen maar een beetje invult.

Maar het blijft gewoon hard werken zo'n bruiloft hoor :roll:
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Mee eens over het flitsen, beschik helaas nog niet over het 1.2 glas en ISO 250000 om in een donker hol te fotograferen.

Ik zie hier altijd heel veel bruiloftsfotografen, maar de meeste daarvan heb ik nog niet in dit topic gezien. Ik zou het leuk vinden als zij ook reageren, daar leer ik namelijk van, en dat maakt mij (en degene die meelezen) weer een stukje beter.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

martinus en Koen,

Ik heb het al eens vaker gezegd: Flitsen hoeft de sfeer niet te verpesten.

Dat sommigen niet flitsen, oké, het is ook niet iets wat je zomaar even doet, maar goed flitsen hoeft absoluut niet de sfeer te verpesten.

Ben ik iemand die altijd flits? Nee. Ik laat dat van de omstandigheden afhangen. Maar moet ik wel flitsen, dan laat ik dat heus niet.

Iedereen kan in zekere zin een goede basis leggen om te flitsen: veel met je flitser werken of een workshop doen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Nee, da's een open deur he. Als je moet flitsen dan flits je.....natuurlijk !
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bij deze mijn feedback.

Mijn eerste indruk is: wat een leuke gezellige serie.
Wel heb ik een vraag: Heb je je best gedaan om zo creatief mogelijk te zijn? Of ben je snel afgeleid? Ik snap de bij en de blazer namelijk niet :)

1.
Op zich wel een leuke sfeer foto maar er is niet duidelijk te zien dat het om een bruiloft gaat. Dit lijkt eigenlijk meer op stadsfotografie

2.
De foto kijkt niet zo lekker. Ik denk dat het komt door het harde licht. Daarnaast had ik een ander compo gekozen waarbij de auto niet zo prominent in beeld zou komen. Het afgebroken wiel (voor) lijd voor mij af. Dit is een foto die in kleur denk ik mooier zou zijn.

3.
Mooie foto. Wel weer een sombere zw omzetting.

4.
Een foto die ik ook niet echt begrijp. Daarnaast keihard flits licht op de chinees. Hoe heb je hierbij geflitst? Je zou dit kunnen compenseren door van achteren uit te flitsen (meestal red je het met 1/8e vermogen van je flits, ttl sowies uitschakelen).

5.
Leuke foto. geweldig moment, maar wederom keihard flitslicht (zie schaduw) en daarnaast te krap gecropt boven. Als je deze zou moeten bij/recht snijden, had je geen ruimte meer.

6.
Heel mooi! (felicitaties?)
Mooi moment, mooi belicht en mooi ruis!

7.
Dit is een foto die ik zou verwijderen.

8.
Goed en creatief. Dit laat de sfeer zien. De volgende keer nog iets meer groothoek pakken.

9.
Ik zou hier meer inzoomen (zie vertekening van je lens). Daarnaast vind ik de foto te scheef en het moment niet echt spannend. Ook de compositie snap ik hier niet echt.

10.
Dit had een leuke foto kunnen worden als je de mensen links en rechts had weg gecropt.

11.
Leuke foto!

12.
Ik hou er van om tussen mensen door te fotograferen maar dit is het net niet. Wij als buitenstaanders die er niet bij waren, begrijpen dit moment niet.

13.
zie eerdere reactie

14, 15, 16 leuke foto's die de sfeer goed laten zien. Wel erg hard contrast.



Mijn tips:
Let op je apparatuur!
Zorg dat je je camera's, lenzen en flitsers goed kent. Weet hoe ver je kan gaan en wat de grenzen/beperkingen zijn. Weet wanneer je vertekening hebt, ruis, te veel licht enz.

Ooh ja! Let op je compositie. Maak het spannend.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

martinus,

Juist. :wink:

Het ging mij erom: Er bestaat geen standaard in wel of niet flitsen. Dus iemand die zegt: "Ik flits nooit." Dat bestaat eigenlijk niet.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar