28-105 scherpstelling werkt niet meer

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Mijn 28-105 1:3,5-4,5 stelt sinds kort niet meer scherp. Aanvankelijk haperde hij en deed het wel weer na de camera uit en aan gezet te hebben. Maar nu doet hij het helemaal niet meer. Schakelaar autm - manual al een paar keer heen en weer gehaald maar dit helpt niet.
Contacten gereinigd, helpt ook niet.
Op een andere camera doet ie het ook niet.
Is dit einde oefening of heeft iemand nog een idee?
Ik neem aan dat reparatie voor dit 16 jaar oude beesie niet meer lonend is.

b.v.d. voor reakties

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
industrial63
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 00:21

Origineel NL/D/GB/F/B model of uit bv USA? Daar zaten ipv gouden kontaktjes messing dingetjes op....
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

industrial63 schreefCOLONOrigineel NL/D/GB/F/B model of uit bv USA? Daar zaten ipv gouden kontaktjes messing dingetjes op....
Geen idee. Is destijds bij een reguliere fotozaak gekocht dus ik denk origineel NL.

Zijn die messing contacten de boosdoener dan?

grt cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nee, maar zoals ook de misvatting dat goud beter klinkt bij HDMI (LOL) is goud een edel metaal en dus niet of zeer gering corosie onderhevig is. Waardoor de contacten beter geleiden. Maar zelfs al zouden de messing contacten van je lens groen uitgeslagen zijn, dan zou met de ontgrendelingsknop ingedrukt een een paar keer de lens in de vatting heen en weer schuiven dermate corosie verdwenen zijn waardoor er weer contact gemaakt wordt en dus aansturing mogelijk is.

Maar ik vermoed gewoon een interne draad of geleider breuk. Deze lenzen worden voor pak hem beet 200 euro of minder verkocht als het de goede en de beste van de 2 betreft dus met macro ipv een bloemetje. En dan doel ik op de USM versie en niet de mircromotor versie. Er zijn er namelijk een 4 tal

http://www.canon.com/camera-museum/came ... 5_usm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.canon.com/camera-museum/came ... i_usm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.canon.com/camera-museum/came ... _4~56.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.canon.com/camera-museum/came ... 6_usm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

betreft het een van de 2 laatste, dan kun je gewoon een andere kopen. Is het de 2e dan zou je bij ROFA kunnen vragen of je een offerte kan krijgen. En heb je de eerste dan kan dat ook, maar ik vermoed bij alle 2 dat de kosten niet opwegen tov een EF 28-135IS 2e hands of wederom een EF 28-105USM II
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

bedankt voor de reakties.

@jvanarkel
Het is de 1e en hij heeft het bloemetje. Maar ik ga er geen geld meer aan uitgeven. Na 16 jaar heeft ie zijn werk wel gedaan.
Geeft ook niet, ik heb genoeg andere objectieven. Maar voor een beetje rauwe of risicovolle omstandigheden gooide ik wel eens een oude 350d met de 28-105 in m'n rugzak zo van gebeurt er wat mee dan is er niks aan de hand. Voor dat soort werk dus.

grt, cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat kan dus nog steeds. MF is iets wat ook tot de mogelijkheden behoort :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar