[verzameltopic][determinatie] Bloemen en planten

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Nee het is géén orchideeënsoort maar idd een labiaat :lol: , volgens mij Valse salie(Teucrium scorodonia)!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ik zou het ook op valse salie houden, daar kwam ik via de soortenbank ook op uit. Werd alleen gestoord, dus kon het antwoord niet eerder geven :-( Gelukkig was Jo wel in de buurt. @digilike, orchideen hebben parallelnervig blad, dus eenvoudig te zien dat dat het niet is. Overigens, niet alles met parallelnerven is een orchidee...

edit: spelvauten gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door 1 op Sarpa, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Sarpa schreefCOLONOverigens, niet alles met parallelnerven is een orchidee...
:D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik zal nooit meer raden :lol:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

kan iemand mij vertellen hoe deze bloem van deze vetplant heet
Afbeelding
zag hem in de dierentuin maar helaas geen info bij het plantje het blad zaten naaldjes aan leek mij beetje richting
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dit is een exoot!! Hier weet ik weinig van! Maar mogelijk weet janpiet wél de naam...........
Ik zal proberen de naam te zoeken. Volgens mij is het een leliesoort.......?

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dit is er een van de vele bromelia soorten...
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Sarpa schreefCOLONDit is er een van de vele bromelia soorten...
Yes! :D :D :D :D
Nu weet ik het weer.............Bromelia...............eenzaadlobbig...............vaak epifytisch................. :lol: :lol: :lol: :lol:

Volgens mij heb jij ook een grote klik met plantjes en zo............................ :D :D :D :D :D :D :D :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Klopt :-) Wil mezelf absoluut geen expert noemen, maar heb er zeker lol in :-) Maar meer nog dieren, vnl vogels, vissen (beroepsmatig) en zoogdieren.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Valse salie..... Daar was ik zelf dus niet opgekomen.
Ik had alle lipbloemige op Wikipedia bestudeerd, maar deze sond er niet bij. Ik heb hem nu maar direct toegevoegd.
Iedereen echt heel erg bedankt voor het meedenken.

gr. Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Kan iemand mij aub helpen aan de naam van deze bloem/plant? Hij zat ik een zakje gemengde weidebloemen die ik geplant had.

Afbeelding

Bij voorbaat dank :)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
thezeeuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 481
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2005 13:24
CONTACTCOLON

Xie deze nu pas. Heemtuin ken ik. Maar de vlindertuin? Waar is die?? Niet dat je er verder wat aan hebt want de plant/struik/whatever zegt me helemaal niets...

Groets,
Marco
kiezel schreefCOLONHoi,

Volgens mij was er vroeger een determinatie-topic op het forum, alleen kan ik die niet meer vinden. Daarom de vraag maar hier in de testcase. Mod, als je een betere plaats weet, verplaats dit topic maar hoor :P

Ik heb een foto gemaakt van een plant/struik, maar nu wil iemand weten hoe dat ding heet :shock: Wie kan mij helpen?
Omgeving: Goudse Hout, Heemtuin. Veengrond. Zonnige zijde. Nabij de vlindertuin. Half mei gefotografeerd.

Alvast bedankt!
Groet, Kiezel 8)

17678

Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Teranique schreefCOLONKan iemand mij aub helpen aan de naam van deze bloem/plant? Hij zat ik een zakje gemengde weidebloemen die ik geplant had.


Bij voorbaat dank :)

...... Heb je wellicht iets meer van het plantje zelf? Twijfel nu tussen teveel opties....
Gr, Jan Piet
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Zoals JanPiet? Hij heeft net gebloeid .. dat is het enige wat ik zeggen kan ....
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Teranique schreefCOLONZoals JanPiet? Hij heeft net gebloeid .. dat is het enige wat ik zeggen kan ....
Hij lijkt het meest op een Coreopsis. Nu kan ik niet zien of het een verticilata of een lanceolata is, maar ik heb ook geen idee van plant/bloemformaat... Het kan ook een Coreopsis tinctoria zijn, maar ook nog een grandiflora. Het probleem met dit geslacht is, er zijn bizar veel soorten en ondersoorten, terwijl meerjarige soorten eenjarig aangeboden / gekweekt worden omdat ze zo snel rijk bloeien. Als het een Coreopsis is heeft ie vanaf eind juni gebloeid, en is met dank aan Pluvo erg snel uitgebloeid dit jaar....
Het lastige is dus dat je een mixzakje bloemzaden hebt gebruikt, wat meestal 1 jarig is, maar veel zadenleveranciers smijten die Coreopsis er gewoon tussen terwijl hij er niét in thuishoort....

Heb je echt niet iets met een blaadje? En waarop ik de bloemstengel lengte kan zien?
Gr, Jan Piet
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

@Jan Piet - Dat is nogal een variatie, het blad lijkt op die van een afrikaantje, de hoogte is ong 25/30 cm, misschien later gelegenheid om hele plantje te fotograferen, dank je wel voor je moeite zover :)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
kiezel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 10:24
CONTACTCOLON

thezeeuw schreefCOLONXie deze nu pas. Heemtuin ken ik. Maar de vlindertuin? Waar is die?? Niet dat je er verder wat aan hebt want de plant/struik/whatever zegt me helemaal niets...

Groets,
Marco
Hi Marco,
De vlindertuin is vlakbij de container aan je linkerhand. Voor de deur staat de vlinderstruik, in het perkje (afgezet met buxus) ondermeer de struik die ik fotografeerde.
Groet, Kiezel 8)
-- http://kiezel.in" onclick="window.open(this.href);return false; --
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Teranique schreefCOLON@Jan Piet - Dat is nogal een variatie, het blad lijkt op die van een afrikaantje, de hoogte is ong 25/30 cm, misschien later gelegenheid om hele plantje te fotograferen, dank je wel voor je moeite zover :)
Het blad lijkt op een Afrikaantje schrijf je. Als je het blad kneust, komt er dan een sterke geur af, of ruikt hij gewoon naar 'groen'? Ik heb nog eens gekeken, geloof niet dat het een Afrikaantje is maar wil het even zeker weten. Als ie dan een heel fijn blaadje heeft, zeg maar ragfijn, niet breder dan 2 mm, en hij geurt niet heel sterk is het een Coreopsis verticilata.
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Ik heb een foto van het blad ... misschien helpt dit je, ik ben heel blij met je hulp ;)

Afbeelding
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

JIJ zit helemaal goed, het is een Afrikaan. (latijnse naam Tagetes) Dan is het of een patula (meest waarschijnlijk) bloemgrootte 1,5-3 cm of een tenuifolia (minder waarschijnlijk) bloemgrootte minder dan 1,5 cm. De laatste wordt wel vaak uitgezaaid in (boom) kwekerijen tegen bodem aaltjes, een vervelend parasietje. Er is nog een soort de Tagetes erecta, dat is met die dikke dubbele bloemen van 4 cm+.
Nu even technisch:
Ik vermoed dat er ofwel per ongeluk iets in het zakje gekomen is (het hoort gewoon niet thuis in die mix) danwel dat de leverancier een goedkope oplossing had voor teveel voorraad. Het lijkt overigens een enkelbloemige afrikaan, dat zie je normaliter vooral als er een verwildering van een gekweekt soort is. (dus dubbelbloemig wordt enkelbloemig uit zaad, teruglopen van het soort noemen we dat)
Gr, JP
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar