Eerste HDR

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Vandaag voor het eerst eens HDR uitgeprobeerd, Ik heb een willekeurige foto genomen uit mijn bibliotheek en van dit orginele RAW bestand ook twee versies gemaakt, één 2 stops over en één 2 stops onderbelicht. Deze ook als origineel opgeslagen (als RAW bestand), en toen via lightroom naar Photoshop geimporteerd.
Aangezien ik een volledig "groentje" ben op HDR bewerking zou ik graag tips willen krijgen hoe het beter kan en waar op te letten.
Het gaat alleen even om de bewerking en niet om de foto.. :mrgreen:

Afbeelding
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb het laatst ook op deze manier geprobeerd maar naar mijn mening vind ik het 'n stuk! mooier als je gewoon via de camera 3 verschillende belichtingen doet.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thanks Michel, dat ga ik ook zeker een keer doen, was alleen nu met dat ongezellige weer lekker aan het knutselen in lightroom, vandaar dat ik het zo gedaan heb...
Heb wel begrepen dat het nog mooier wordt met meer dan 3 foto's?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

eehm.. licht aan jezelf he..
ik denk dat dit smaak gebonden is.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Probeer eens Photomatix, daarmee kun je uitgaande van 1 RAW bestand een pseudo hdr maken. En die komt behoorlijk goed in de buur van een echte hdr, met verschillende belichtingen. Althans, dat is mijn ervaring. Nabewerken voor de puntjes op de i doe ik op het eind nog wel even in Photoshop. Dan gaat het om zaken als contrast, levels etc.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb het inderdaad ook in Photomatix gedaan en de puntjes op de I in LR.. ;)

veel succes en hoop gauw weer goede foto's te zien :D
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thanks, zal photomatix eens proberen..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Tonemapping is hier m.i. compleet doorgeslagen.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Mag ik een voorbeeldje geven van een pseudo hdr? Deze heb ik vanuit 1 RAW foto gemaakt. Eigenlijk was deze al prima belicht en is het wat dat betreft niet nodig het dynamisch bereik te vergroten. En toch heb ik via Photomatix de pseudo hdr gemaakt, om op een gemakkelijke manier de wolken net wat aan te zetten. Een ander zou hier wellicht filters gebruiken tijdens het fotograferen zelf. Daarmee komen we ook op het doel van hdr en tonemapping. Voor mij is die met name gelegen in het vergroten van het dynamisch bereik en het gebruik zoals ik het nu heb gedaan. Ik gebruik het zelden om een tekeneffect te verkrijgen. Wat wil jij ermee doen?

Voorbeeldje:
http://i1023.photobucket.com/albums/af3 ... _I1457.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mooi geworden digilike!
Wat ik er mee wil doen....goede vraag! Daar heb ik mezelf eerlijk gezegt nog niet zo in verdiept. Ik zie hdr voorbij komen hier op het forum en wilde eens kijken hoe dat precies in z'n werk gaat en proberen. :D
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar