De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Anoniem 4

Anne-Elise schreefCOLON... nu is mij aangeraden om dan juist naar een netbook te kijken met een minimale resolutie van 2000×800 dit omdat eos utility anders niet te gebruiken is.
Annelies, waarom ik in het topic “Archos 70 tablet en RAW!” op 1280 x 800 kwam (niet 2000 x 800).
De ondergrens voor EOS Utility is 768 px (aantal horizontale pixels is minder relevant), de dichtstbijzijnde daarbij behorende horizontale waarde is inderdaad 1024. Dat is dus inderdaad het absolute minimum, 1024 x 768.
Bij monitoren moet je daarbij ook nog eens kijken naar de beeldverhoudingen, de meest gebruikte zijn 16 : 10 (beste voor computermonitoren) en 16 : 9 voor (breedbeeld)televisiemonitoren.
De beste verhouding geeft 1280 x 800, namelijk 16 : 10 omdat daarbinnen ook 16 : 9 goed wordt weergegeven.
De combinatie van het beste van twee werelden. Voor de grotere monitoren kom je met die verhouding op de veel gebruikte standaard 1920 x 1200.
Vandaar mijn advies 1280 x 800, maar dat zijn ook weer de duurdere exemplaren en vaak groter dan 10”.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

@ Pieter en Gerard, misschien wat laat door omstandigheden (ziekte en overlijden in familie) toch bedankt voor jullie reactie op mijn vraag.

@ Gerard, die resolutie heb ik verkeerd gelezen maar ben weer bij nu, op dit moment komt er niets van om te kijken naar de netbook, zit zelf
een paar maal per week bij de fysiotherapie en daarnaast a.s vrijdag begrafenis, dus even geen tijd om me druk te maken om andere zaken, op dit moment andere dingen aan mijn hoofd die belangrijker zijn en aandacht vragen, maar zag dat jullie gereageerd hadden en wilde toch even wat laten weten.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik zat net even op marktplaats te zoeken, en toen zag ik deze 1D staan:

http://link.marktplaats.nl/470100838" onclick="window.open(this.href);return false;

Laten we even reeel zijn, dit kan toch nooit?
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Waarom niet? Model van 10jaar geleden. Camara's zijn nu eenmaal niet waardevast, daar schrijf je veel op af. 1DII vind je voor 500,= ong.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Aha, vandaar. Ook maar 4.2 mp zag ik ;)
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

De beschrijving heeft het ook al over 'n collectors item. Denk dat er nog maar weinig zijn die 'n 1D intensief gebruiken.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Iets voor PanzerFaustNL dus? :D
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik probeer vanaf een bepaalde hoek spullen fotograferen maar krijg niet het gewenste resultaat wat ik zou willen hebben.
Deze foto betreft het en wil graag de scherpte van achter ook beter hebben.

Ik heb veel geprobeerd met de F waarde,ben ook tot F22 gegaan zonder flitser maar wel met een lange sluitertijd,soms een seconde of 20-30 waarbij de camera , een Canon EOS50D met een 17-55mm-F2.8 USM/IS gefixeerd is.
Ik krijg de scherpte er niet in,die een ander met een Canon G11 er wel in krijgt en waar de kwaliteit van veel beter is.
Ik heb ook een de IS uitgeschakeld omdat dat bij een gefixeerde camera weleens mindere beelden oplevert en heb de zelfontspanner gebruikt om zoveel mogelijk uit te sluiten.
Ook gespeeld met de ISO waarden,andere diafragma's en met de flitser maar nee...
Heb ook eens gekeken in de exif file hoe de foto is genomen met een G11 maar dat krijg ik ook niet voor elkaar om dat resultaat erin te krijgen ( F7.1/1 seconde sluitertijd/iso 80 zonder flitser)
Een Canonflitser heb ik ook gebruikt maar dan kaatst het scherm de flits af,misschien een invulflits maar hoe ik dat in moet stellen ben ik nog niet achter.
Ik had al de fout gemaakt om in te zoomen en de isowaarde veel te hoog in te stellen maar ik ben er nog niet.
Ik heb geschoten in de M stand waar bij ik verschillende instellingen heb geprobeerd maar krijg het niet goed scherp.
Heb uit voorzorg ook de lenzen laten testen bij ROFA i.c.m. de body en die zijn in orde bevonden.

Het zelfde probleem heb ik ook als ik de apparatuur van voren fotografeer maar de nadruk ligt nu als ik de spullen van een bepaalde hoek wil vastleggen.

Wie zou me een beetje op weg kunnen helpen ?
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wilde gok: gebruik je een filter op het objectief?
Zo ja, probeer eens een opname zonder filter.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Filter was ook mijn eerste idee. Maar ook teveel diafragmeren komt de scherpte ook weer niet ten goede, net als lange sluitertijden. Zou hier eerst je ISO nog wat opschroeven om je sluitertijd wat lager te houden, dan overstraalt het display een stuk minder. Verder is het zo dat de compactcamera's vergevingsgezinder zijn dan SLR's en er meer bewerking in de camera plaatsvindt. Dit moet je bij een SLR zelf doen. Hoeveel verscherping laat je toevoegen op je jpg in de camera? En iets meer afstand nemen, neemt een groot deel van de vervorming weg (en dan roepen er van de week mensen dat de vervorming van een 24-105 op een cropcam onacceptabel is. Ik heb op fullframe nog minder vervorming op 24, dan deze cropcam op 17...)
Frustrerend is dit he, dat iemand met een G11 het makkelijker doet dan jij met je mooie spullen.
gr Sarpa
PS. Volgens mij heb je minimaal 3 hotpixels op de sensor.
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONFilter was ook mijn eerste idee. Maar ook teveel diafragmeren komt de scherpte ook weer niet ten goede, net als lange sluitertijden. Zou hier eerst je ISO nog wat opschroeven om je sluitertijd wat lager te houden, dan overstraalt het display een stuk minder. Verder is het zo dat de compactcamera's vergevingsgezinder zijn dan SLR's en er meer bewerking in de camera plaatsvindt. Dit moet je bij een SLR zelf doen. Hoeveel verscherping laat je toevoegen op je jpg in de camera? En iets meer afstand nemen, neemt een groot deel van de vervorming weg (en dan roepen er van de week mensen dat de vervorming van een 24-105 op een cropcam onacceptabel is. Ik heb op fullframe nog minder vervorming op 24, dan deze cropcam op 17...)
Frustrerend is dit he, dat iemand met een G11 het makkelijker doet dan jij met je mooie spullen.
gr Sarpa
PS. Volgens mij heb je minimaal 3 hotpixels op de sensor.

Heel goed idee :D om dat eens uit te proberen want dat heb ik niet nog niet gedaan..
Ook zal ik eens de scherpstelgebied eens alleen in het midden houden in plaats van automatische selelectie.
Ik gebruik trouwens een Hoya HMC super 77 mm filter.

Ik zal ook de afstand eens vergroten,de ISO wat naar boven veranderen en de verscherping in de EOS50D....waar zou ik dat in kunnen stellen want die heb ik niet gevonden. :wink:

Hier kan ik voorlopig mee vooruit,thanks anyway :mrgreen:
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Op 17mm heeft de 17-55mm zijn sweetspot zo rond de f/4 a f/5.6 en zeker niet op f/22.

Ik zou eens proberen met f/8 of f/11.

Dan zou je een DOF in de ordegrootte van 15cm moeten overhouden, wat zo te zien nog voldoende moet zijn.

M = 22.5/450
DOF = 2.N.c.(1/M)^2 = 2.11.(0.019).20^2 = 167mm
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Verscherping vind je onder de Picture Styles. Mits je in JPEG schiet, als je met RAW werkt moet je dat in de nabewerking doen (DPP/Photoshop/Lightroom/etc).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

Ik heb het forum al doorzocht met de zoekfunctie, maar ik kon niet echt antwoord vinden op mijn vraag, dus daarom stel ik hem toch maar hier.

Ik heb 2 katten, waarvan 1 mooie groene ogen en een wit befje heeft, maar voor de rest zwart is. Ik heb 1 en ander geprobeerd, maar echt mooi op de foto krijg ik hem niet.
Moet ik hem in het volle zonlicht fotograferen, of juist wanneer het wat bewolkter is? Ik heb ook wel eens geprobeerd te flitsen, maar dan is het net of zijn vacht licht geeft 8)
Wie heeft er een goede tip voor me?
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Tjs huidieren met al hun kleurtjes. Ik heb er ook last van. Welliswaar andersom want mijn hond is blond, maar toch..
Wanneer je een closeup shot van jouw zwarte poes maakt heeft de cam de neiging over te belichten. je krijgt dan een beetje fletse foto's.
Zet je cam op Av en doe een belichtings compensatie van -2/3 dan kom je aardig uit denk ik. (En geen flits idd.)

Succes!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hallo, \o/
||

ik heb 'n vraagje met betrekking tot de standen van de camera.. ;)

ik zie wel 'ns staan als reactie staan: Mischien was dit mooier geweest in Portret stand of volgende keer toch in landscape fotograferen..

wat bedoelen jullie hiermee?
het wieltje boven op? (AV, TV, M) of iets anders in de camera?
hoop hier gauw antwoord op te krijgen eerlijk gezegd.. :lol:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

:) portretstand: camera 90 graden draaien, wordt ook wel "staande foto" genoemd.
landscape: = liggende foto.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ow.. is t dat? :P
ik dacht dat het misschien met de belichting enzo te maken had (vanwege huidskleur of juist kleurrijke foto.. :P)
maar.. Bedankt! ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

sinds kort heb ik een flickr account, nu wil ik via daar wat foto's hier op het forum posten. als ik een link tussen de [img] haken zet krijg ik de melding dat de link niet gepost kan worden. iemand een idee hoe dit het beste werkt?

edit: probleem is al opgelost!
Laatst gewijzigd door 1 op sven2912, in totaal 25 keer gewijzigd.
Canon
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar