HELP batterij grip zit vast

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

phd schreefCOLON
xammy schreefCOLON
phd schreefCOLON Dat zeg ik... :D
Dus niet.... De reden dat ik er zo fel tegen ageer is omdat je een advies geeft waarmee je zo goed als zeker je spullen om zeep helpt en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Beetje overdreven, vind je niet ?? Ik heb nooit last gehad van vastzittende grip's en beter iets te los dan muur vast en er vervolgens dingen afbreken. En dat hij er niet onder rammelt snapt denk ik elke gebruiker.
Zeer zeker niet overdreven omdat jij in feite adviseert de grip een halve slag vaster te draaien dan nodig is om deze vervolgens in de goede stand terug te draaien, daarmee zou de bout door de grove draad bijna een mm meer in de body moeten gaan. Die ruimte is er dus echt niet met als bijna zeker gevolg dat er iets stuk gaat. Een grip draai je vast tot die vast zit, niks meer en niks minder. Hoe vast een bout precies moet is normaal gesproken uiterst nauwkeurig te bepalen door het gebruik van een momentsleutel, iets dat in dit geval (helaas) onmogelijk is. Ik weet ook uit ervaring dat de meeste mensen geen idee hebben hoe vast een bout mag en kan, de één draait fluitend een M10 bout af waar de ander al bang wordt wanneer hij iets verder gaat dan handvast. Door de constructie van de bevestiging van een grip, het kunststof wieltje, weet iemand die technisch enigszins onderlegd is dat je daar met de nodige voorzichtigheid mee om dient te springen en dus zeker niet het advies op moet volgen wat jij hier hebt gegeven. Ik ken wel de techniek van het vastdraaien op een voorgeschreven moment om vervolgens nog een halve slag extra aan te draaien, andersom mag jij mij een technisch onderbouwd voorbeeld van geven.
Van fotografie heb ik met mijn 3 maanden ervaring nog geen kaas gegeten maar technische zaken als deze kan ik inmiddels op meer dan 25 jaar ervaring bogen dus maak me gek. :wink:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Das de ziekte bij de grips van een 5D MII ook.
Ben er iedere x onder garantie wel te verstaan bij Techrepair voor geweest.Zolang de boel onder garantie is blijf hij onder het toestel,krijgt uit de kuur nog is buiten garantie dan vliegt de grip van het toestel.
Gebruikers-avatar
Mehari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 16:16
WoonplaatsCOLON Haarlem

xammy schreefCOLON Ik ken wel de techniek van het vastdraaien op een voorgeschreven moment om vervolgens nog een halve slag extra aan te draaien, andersom mag jij mij een technisch onderbouwd voorbeeld van geven.
Van fotografie heb ik met mijn 3 maanden ervaring nog geen kaas gegeten maar technische zaken als deze kan ik inmiddels op meer dan 25 jaar ervaring bogen dus maak me gek. :wink:
Ik kan je er één opnoemen betreft oa een stuurkogel op de 2CV.
Daarbij is het van belang dat deze niet te vast geklemd wordt.
Hier is de procedure aandraaien tot vast klemmend, dan een kwart slag terug.
De kogel wordt dan geklemd door een veer.
Sorry kon het niet laten. :)
2x 20D, Sigma 17-70 DC, Sigma 18-125 DC OS, Canon EF 28-135 IS, EF-S 18-55 IS, EF 70-300 IS USM.
(En nog wat Pentax spul: K100D, DA 18-55, DA 50-200, MX, MEsuper, Pentax 50mm 1.2 en 1.7,
Vivitar 28mm 2.8 en 75-205 3.8, Tokina ATX 28-85)
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Mehari schreefCOLON Ik kan je er één opnoemen betreft oa een stuurkogel op de 2CV.
Dus dat is nou die 'franse slag'? :wink:
Maar ik doelde eigenlijk op technieken bij 'echte' dingen. :lol:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Mehari schreefCOLON
xammy schreefCOLON Ik ken wel de techniek van het vastdraaien op een voorgeschreven moment om vervolgens nog een halve slag extra aan te draaien, andersom mag jij mij een technisch onderbouwd voorbeeld van geven.
Van fotografie heb ik met mijn 3 maanden ervaring nog geen kaas gegeten maar technische zaken als deze kan ik inmiddels op meer dan 25 jaar ervaring bogen dus maak me gek. :wink:
Ik kan je er één opnoemen betreft oa een stuurkogel op de 2CV.
Daarbij is het van belang dat deze niet te vast geklemd wordt.
Hier is de procedure aandraaien tot vast klemmend, dan een kwart slag terug.
De kogel wordt dan geklemd door een veer.
Sorry kon het niet laten. :)
:lol:

Maar even serieus, bouten kun je natuurlijk het beste vastdraaien met een momentsleutel. Dan hoef je namelijk helemaal niet bang te zijn of iets te vast of te los zit. Helaas kun je niet altijd gebruik maken van een momentsleutel dus moet je het op het gevoel doen. En MIJN gevoel zegt dat je dit beter iets losser kan aandraaien dan te vast. Helemaal als het spullen zijn waar geen olifant aan hoeft te hangen. De rede dat het best wel iets losser mag is omdat je battery grip zijn voorzien van contacten die meeveren. Ze maken dus altijd contact, ook als je de grip iets losser aandraait.

Ook ik zit al meer dan 20 jaar in de techniek en heb nooit gehad dat iets stuk (klop klop) gegaan is of spontaan uit elkaar gevallen is.

Een voorbeeld: Echt al meer dan tig keer meegemaakt dat mensen de connectors (VGA, Muis, Printer) van hun computerapparatuur te vast hadden zitten en na een tijdje ze gewoon niet meer los kregen. Je hebt namelijk ook nog zoiets als een uitzettingscoëfficiënt en plastic wordt gewoon na een tijdje broos.

Slecht plastic + waardeloze constructie (wiel had van metaal moeten zijn) + te vast = ROFA of tech repair.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

phd schreefCOLON Maar even serieus, bouten kun je natuurlijk het beste vastdraaien met een momentsleutel. Dan hoef je namelijk helemaal niet bang te zijn of iets te vast of te los zit. Helaas kun je niet altijd gebruik maken van een momentsleutel dus moet je het op het gevoel doen. En MIJN gevoel zegt dat je dit beter iets losser kan aandraaien dan te vast. Helemaal als het spullen zijn waar geen olifant aan hoeft te hangen. De rede dat het best wel iets losser mag is omdat je battery grip zijn voorzien van contacten die meeveren. Ze maken dus altijd contact, ook als je de grip iets losser aandraait.
Het ging mij erom, en dat komt ook duidelijk in iedere reactie van mij naar voren, dat je het advies geeft om iets maar liefst een halve slag vaster te draaien dan nodig en dat is een heel slecht advies. In het geval van een batterygrip wil je zeker wel dat deze vast zit, moet er echt niet aan denken dat mijn EOS 60D met 70-200 F2,8 IS usm lens afscheid neemt van de grip wanneer ik op een betonnen vloer of op een trap foto's sta te schieten. :shock:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

En ik snap ook dat er mensen zijn die liever geen 60 euro uitgeven voor een reparatie. En dat vallen heb je echt zelf in de hand. Ook bij een 60D zit een camera strap.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Speling tussen camera en grip is mijn inziens totaal ongewenst. Zeker wanneer je vanaf statief schiet omdat je wat langere sluitertijden nodig hebt en het objectief wat zwaarder is maar waar geen statiefgondels voor zijn (zoals een 85 f1.2L). Dan wil je dat alles zo stevig staat als een huis, anders zie je dat onherroepelijk door bewegingsonscherpte.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

geert h schreefCOLONSpeling tussen camera en grip is mijn inziens totaal ongewenst. Zeker wanneer je vanaf statief schiet omdat je wat langere sluitertijden nodig hebt en het objectief wat zwaarder is maar waar geen statiefgondels voor zijn (zoals een 85 f1.2L). Dan wil je dat alles zo stevig staat als een huis, anders zie je dat onherroepelijk door bewegingsonscherpte.
Speling moet je inderdaad niet hebben. Ik heb ook niet gezegt dat er speling tussen moet zijn. Heb je het wel geprobeerd? Draai je grip maar eens vast en dan iets losser. Je hebt dan geen speling en toch zit hij vast.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Voor de mensen die er geen 60 euro willen aan uitgeven zal ik even de werkwijze van de hersteldienst toelichten?
Ze nemen een hamer en een platte schroevendraaier die ze op het aandraaiwiel plaatsen en dan slaan ze met de hamer het aandraaiwiel stuk en vervolgens gaan ze met een iets smallere platte schroevendraaier in het aandraaiwiel en ze slaan ze de batterijgrip los.

Met eigen ogen gezien bij mijne 5D :shock: :?
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

phd schreefCOLON
geert h schreefCOLONSpeling tussen camera en grip is mijn inziens totaal ongewenst. Zeker wanneer je vanaf statief schiet omdat je wat langere sluitertijden nodig hebt en het objectief wat zwaarder is maar waar geen statiefgondels voor zijn (zoals een 85 f1.2L). Dan wil je dat alles zo stevig staat als een huis, anders zie je dat onherroepelijk door bewegingsonscherpte.
Speling moet je inderdaad niet hebben. Ik heb ook niet gezegt dat er speling tussen moet zijn. Heb je het wel geprobeerd? Draai je grip maar eens vast en dan iets losser. Je hebt dan geen speling en toch zit hij vast.
Stug vol blijven houden. :roll:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Zonder een stukje terug te draaien kwam er bij mij na een een half jaar toch speling op. Daarom draaide ik hem na een half jaar net een tikje strakker aan, en weg was de speling. Toen ging het 3 maanden goed, en ontstond er weer een beetje speling. Wederom aangedraaid, maar na uiteindelijk 1,5 jaar en meerdere keren aandraaien was het gedaan. Toen de grip onder garantie er onderuit laten halen, maar is er nooit meer op gegaan. Daarbij moet ik dus opmerken dat ik erg vaak vanaf statief werk, wat de meeste beduidend minder doen en er daarom ook minder snel last van krijgen om deze reden.
Gebruikers-avatar
nelis40d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 23:41
WoonplaatsCOLON Wernhout, Noord-Brabant

Urbexphotography schreefCOLONVoor de mensen die er geen 60 euro willen aan uitgeven zal ik even de werkwijze van de hersteldienst toelichten?
Ze nemen een hamer en een platte schroevendraaier die ze op het aandraaiwiel plaatsen en dan slaan ze met de hamer het aandraaiwiel stuk en vervolgens gaan ze met een iets smallere platte schroevendraaier in het aandraaiwiel en ze slaan ze de batterijgrip los.

Met eigen ogen gezien bij mijne 5D :shock: :?
Ik denk dat ik dat opzich nog wel aandurf, maar dan....

is dat tandwieltje op de grip te vervangen?

Met deze methode beschadig je je body niet, maar je brengt wel schade toe aan je grip.

waar kun je dus eventueel de onderdelen krijgen?
Canon eos 40D / Sigma 17-70 2.8-4.5 dc / Canon EF 70-200 F4 L USM / Canon BG-E2N / Canon Speedlite 430EX
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Even een hele rare gedachte, maar kun je niet met een boortje (bijv. 4mm)
Haaks op het asje een gat boren en er dan een spijker of i.d. In stoppen zodat
Het wieltje en as gewoon weer draaien. Blijft de grip tenminste ook heel.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

JvdH schreefCOLONEven een hele rare gedachte, maar kun je niet met een boortje (bijv. 4mm)
Haaks op het asje een gat boren en er dan een spijker of i.d. In stoppen zodat
Het wieltje en as gewoon weer draaien. Blijft de grip tenminste ook heel.
Zou kunnen, alleen dan mag je niet van het asje afschieten ivm andere schade.

Wat je ook zou kunnen proberen om te wachten op de winter en als alles is afgekoeld hem dan proberen los te draaien. Op deze manier heb ik een slot open gekregen van de balkondeur van onze bovenverdieping.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

nelis40d schreefCOLON
Urbexphotography schreefCOLONVoor de mensen die er geen 60 euro willen aan uitgeven zal ik even de werkwijze van de hersteldienst toelichten?
Ze nemen een hamer en een platte schroevendraaier die ze op het aandraaiwiel plaatsen en dan slaan ze met de hamer het aandraaiwiel stuk en vervolgens gaan ze met een iets smallere platte schroevendraaier in het aandraaiwiel en ze slaan ze de batterijgrip los.

Met eigen ogen gezien bij mijne 5D :shock: :?
Ik denk dat ik dat opzich nog wel aandurf, maar dan....

is dat tandwieltje op de grip te vervangen?

Met deze methode beschadig je je body niet, maar je brengt wel schade toe aan je grip.

waar kun je dus eventueel de onderdelen krijgen?
Ik vermoed dat dit 1 geheel is en volledig wordt vervangen.
Vermoed ik he!

Alleziens ik draai mijn grip nog maar voor 95% vast ;).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar