Enkele aquairumfoto's van m'n aquarium

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Het betreft een Zuid-Amerika Biotoop waar de foto's van zijn.
Ik wil graag mooie foto's maken hiervan, zie topic http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6#p1050156" onclick="window.open(this.href);return false;.

Maar hoe krijg je ze scherp en goed erop? Ben nog aan het testen om ze beter te maken.
Heb ze nu geschoten in de M stand.

Apistogramma Agassizi Double Red Man:
Afbeelding

Nog een keer
Afbeelding

2 marmerbijlzalmen.
Afbeelding


Het valt niet mee om ze er goed scherp op te krijgen, omdat ze natuurlijk niet gaan poseren voor je. En het zweefvuil komt omdat ik in de bak aan het onderhoud bezig ben geweest.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Vind het helemaal niet tegenvallen. Ik heb dit zelf ook een aantal malen geprobeerd en vooral de combinatie van wegzwemmende vissen en weinig licht maakt het scherpstellen moeilijk. Zou je off-shoe gaan flitsen heb je het risico dat de kleuren minder uitkomen. Een snelle lichtgevoelige lens in combinatie met hoge iso kan uitkomst bieden. Tot die tijd de tips uit je andere topic uitproberen. Met name de omgeving om het aquarium heen zo donker mogelijk.
Zoals je ook ziet verliest het licht snel zijn kracht en bij de bijlzalmen kun je zien dat je een soort tegenlicht effect krijgt als de vissen boven in zitten. Foto 2 is tot dusver de beste.
Zal er op neer komen dat veel foto's niet zullen worden wat je wilt, maar uiteindelijk hou je dan nog genoeg mooie over.

Succes.
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Hallo Albert,

tja het is en blijft lastig om vissen in het aquarium te fotograferen. Wie het tot een kunst heeft verheven is Pieter Bregman klik maar even dan zie je wat voorbeelden. Volgens mij zijn er in 2009 ook al meerdere malen topics geweest mbt aquarium fotografie.

even gezocht:
- de foto's zijn uit de topics dus daar heb je niets aan.... helaas...

wat ik zelf erg prettig vind is om eerst de bak goed !! schoon te maken, dode bladeren eruit, voorruit goed schoon (volgens mij zie ik ook nog wat alg op je ruit zitten namelijk, met een mesje echt goed schoon maken ander stelt je autofocus er geheid op) , een uurtje laten rusten (ben je van je zweefvuil af en kan je rustig je camera enz pakken) 1 flitser van bovenaf in de bak laten flitsen (niet je flitser onderwater natuurlijk) liefst draadloos, al je TL laten branden.

Van 2x 39 watt blijft op 80 cm niet zo heel veel meer over (zeg maar nagenoeg niks), extra flitser is dus noodzakelijk. Daarnaast je zij / boven / onder kanten voor het aquarium blinderen, zodat je geen reflecties in je ruit hebt. Gewoon met en stuk karton is genoeg.

Afbeelding
dit is mijn opstelling. (1d mk2 met canon 100 mm f2.8 macro, draadloos flitsen op max vermogen in de bak dus niet op de voorruit)

Wel had ik bij iets schuin schieten last van reflecties vanuit het raam.

Je instellingen zou ik zetten op 1/60 of 1/125s, Af op auto drive, diafragma zo laag mogelijk (afhankelijk van je dof), laagst mogelijke ISO en statief.

Zelf schiet ik meestal vanaf statief, dit omdat ik dit fijner vind dat uit de hand, je weet van te voren welk stuk achtergrond je wilt hebben en welke vis. Dan is het geduld hebben tot die vis precies op jou plekje komt. Je kan je camera nooit zolang stilhouden als je statief dit kan..... Deze manier is ook veel rustiger voor de vissen en zullen natuurlijker gedrag vertonen dan dat jij met je objectief continu achter de vis aan zit die je wilt hebben.
dit is mijn bakkie

Je hebt wel hele mooie apisto's :D

Het is een beetje hak op de tak verhaal geworden als ik het zo lees maar denk dat je er wel wat aan hebt, hoop ik dan :)

groetjes, Pepijn
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Mooie agassizi's! Het blijft lastig om vissen mooi op de foto te krijgen. Met mijn vorige camera maakte ik (al zeg ik het zelf haha) top foto's van mijn vissen. Dat was een 'gewone' camera (Panasonic Lumix FZ38) waarmee je vrijwel bovenop je onderwerp kon zitten als je dat wilde dus kon ik met de lens tegen het glas gegarandeerd afdrukken. Mijn Apisto man komt gegarandeerd voor de ruit poseren als hij iets ziet bewegen daar. Meestal zonder flits maar voor de hele snelle visjes (ik heb regenboogvisjes gehad) deed ik het met flits wat met de lens tegen de ruit aan prima kan. Ik krijg er wel weer zin in na het zien van jouw foto's. Toch dat ruitje maar weer eens mooi schoon maken morgen Om het ook met mijn slr te proberen :)
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zijn id geen slechte foto's. Je zou ze zelfs nog een beetje kunnen croppen.

Toch off-shoe flitsen boven je bak geeft goede resultaten + mss toch idd een lichtgevoeligere lens aanschaffen. Verder gewoon proberen

Hier nog even een foto van mij, gisteren even snel gemaakt met de flitser boven de bak+100mm f2.8 macro op een 1000D.
Zoals je ziet voorruit altijd goed schoonmaken :oops: , zweefvuil is altijd lastig, maar in dit biotoop met dit bestand bijna niet aan te ontkomen. PS had nog uitkomst kunnen bieden :mrgreen:
Dit zijn echt snelle mannen/vrouwen en met statief niet te doen.

Succes met oefenen.

Afbeelding

Leuke bak Pepijn :D

Mijn bak :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je vissen makkelijker strak wilt fotograferen is een fotocuvet natuurlijk ook altijd nog te overwegen, dan kunnen ze in ieder geval al niet ver naar achteren weg zwemmen.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONWanneer je vissen makkelijker strak wilt fotograferen is een fotocuvet natuurlijk ook altijd nog te overwegen, dan kunnen ze in ieder geval al niet ver naar achteren weg zwemmen.
Zie eerst maar de vis te vangen in een mooi en goed ingericht aquarium. Waarom zou je je inrichting willen omgooien om een vis te fotograferen.
Daarbij komt er ook nog eens bij dat bepaalde vissen nogal stressgevoelig kunnen zijn en daardoor makkelijk een ziekte kunnen oplopen.

Ben er dus geen voorstander van.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar