opstelling flitsset

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Mijn vrouw heeft recent een jinbei 400 flitsset aangekocht, een aanvulling op haar achtergrondset.
Er zitten 2 flitsers, een softbox en een paraplu bij.
Maar waar plaats je dit alles nu om zo weinig mogelijk schaduw te creeeren ?
Zet je 1 flits van voor , eentje opzij ... ?
Moeten ze laag of hoog gemonteerd worden ?

De camera is een 550D, moeten hier nog instellingen gewijzigd worden om met een flitsset te werken ?

Tips zijn welkom !
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Volg een cursus, dan wordt het je vast duidelijk.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Beetje lompe opmerking vind ik, maar er zit wel een kern van waarheid in.
De vraag die je stelt is zo algemeen dat er amper een beginnen aan is.
Wat je kunt doen is op internet en hier op het forum zoeken naar tutorials over flitsfotografie, en dan met name setups, instellingen, etc. Je kunt namelijk (bijna) alles doen wat je wilt. Flitser voor, achter, naast, onder, ondersteboven, achterstevoren, etc. Geeft allemaal andere effecten ;)

En gewoon uitproberen en hier de resultaten in de testcase posten met concrete vragen erbij, zodat we je kunnen helpen met verder oefenen. Tenzij je een natuurtalent bent kun je er rustig van uit gaan dat dit een leerproces wordt waar je nog niet van af bent ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Handig om een idee te krijgen hoeveel mogelijkheden er zijn en wat het effect is van één of meer lichtpunten/hoek/opstelling enz is misschien deze (Engelstalige) tutorial.

Camera instellen op lage ISO (100-200 is prima), diafragma afhankelijk van hoeveel licht en scherpte je wilt hebben. Begin eens bij (bijvoorbeeld) 10 en kijk wat er gebeurt als je op 1/125 een foto neemt, uiteraard uitgaand van je inschatting dat het licht op het model voldoende is. Stand M vind ik het handigst; dan bepaal je zelf wat de camera doet.
Laatst gewijzigd door 1 op JohnS, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gewoon... spullen.
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Koen Smit schreefCOLONVolg een cursus, dan wordt het je vast duidelijk.
Daar had ik zelf ook op kunnen komen ... :(
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

JohnS schreefCOLONHandig om een idee te krijgen hoeveel mogelijkheden er zijn en wat het effect is van één of meer lichtpunten/hoek/opstelling enz is misschien
deze (Engelstalige) tutorial.
Nuttige link !
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

gumpje schreefCOLONBeetje lompe opmerking vind ik, maar er zit wel een kern van waarheid in.
De vraag die je stelt is zo algemeen dat er amper een beginnen aan is.
Wat je kunt doen is op internet en hier op het forum zoeken naar tutorials over flitsfotografie, en dan met name setups, instellingen, etc. Je kunt namelijk (bijna) alles doen wat je wilt. Flitser voor, achter, naast, onder, ondersteboven, achterstevoren, etc. Geeft allemaal andere effecten ;)

En gewoon uitproberen en hier de resultaten in de testcase posten met concrete vragen erbij, zodat we je kunnen helpen met verder oefenen. Tenzij je een natuurtalent bent kun je er rustig van uit gaan dat dit een leerproces wordt waar je nog niet van af bent ;)
Ik zal vanavond al eens wat genomen foto's posten in de testcase !
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Op de lastolite site staan goede filmpjes, wel even kijken onder de producten.
http://www.lastoliteschoolofphotography ... le|utmccn=(organic" onclick="window.open(this.href);return false;)|utmcmd=organic|utmctr=big%20softbox%20background&__utmv=-&__utmk=1580977
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hier een site met veel voorbeelden van lichtopstellingen. Is wel een beetje gericht op strobisten maar misschien dat je er iets mee kan. Leuke plaatjes om inspiratie op te doen in ieder geval.

http://strobox.com/

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar