canon 50mm f/1.8 + canon 250d close up lens - Schroefdraad

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
annehond
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2011 22:21

Ik ga een canon 50 mm f/1.8 lens kopen maar daarbij wil ik een canon 250d close up lens maar welk schroefdraad moet de canon 250d close up lens dan hebben? 52 cm of 58 cm?

Ze hebben er 2 maar ik weet het niet omdat ik de canon 50mm lens nog niet heb en die bij een andere winkel ga halen.

Alvast bedankt

Groeten Anne
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... px?specs=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Hij is 52 mm. Maar als je verwacht je close up lens ook op andere Canon lenzen te gebruiken (ik wil m nog weleens op mn 55-250 doen) dan kun je ook 58mm doen met een step up ring.
Andere tip voor de 50mm lens: een omkeerring. Ik ben veel meer onder de indruk van de resultaten daarmee dan met de veel duurdere close up lens.

Edit: ik wilde er nog even aan toevoegen dat je een omkeerring al voor een euro of drie van Ebay haalt.. Mocht je toch een 250d close up lens willen: je mag die van mij wel kopen voor een leuk prijsje :P
Laatst gewijzigd door 1 op Nemi, in totaal 1 keer gewijzigd.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Inderdaad, een omkeerring is veel beter. Mooie resultaten van gezien.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Er is niets "veel beter" aan een omkeerring, het is een hele andere manier van fotograferen. Zo heb je bij een closeup-lens nog wel een werkend diafragma.
Gebruikers-avatar
Maikel77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2011 12:14

Waar past een close up lens nu het beste op? Is een 70-200 2.8 hiervoor geschikt? En wat wordt dan de afstand tot het voorwerp? Ik heb begrepen dat veel mensen hem ook op een 100-400 plaatsen. Hoe moet ik rekenen met de brandpuntsafstanden en minimale afstanden tot het voorwerp.

Of kun je ipv de voorzetlens van 140 euro beter doorsparen voor een canon of sigma 50mm macrolens van 250-300 euro? Of een tweedehansje? Maw: is er een groot kwaliteitsverschil tussen de voorzetlens op een 70-200 2.8 MKII of bovengenoemde macrolenzen?
Fotografeer altijd met een glimlach!
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De 500D closeup lens past uitstekend bij een 70-200. Je zet er natuurlijk extra glas tussen, maar de kwaliteit van het glas van de 500D is heel goed. De 250D closeup lens zou ik op een 70-200 niet gebruiken.
Sarpa heeft momenteel op dit forum een 500D voor filtermaat 77mm te koop staan voor best wel een nette prijs. (nee, ik heb geen aandelen Sarpa :) )
Gebruikers-avatar
Maikel77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2011 12:14

Dank je voor je tip!

Ik twijfel nog een beetje. Voor rond 250 euro zag ik op marktplaats ook een canon 100mm 2.8 macro non IS. Geeft deze een duidelijke betere kwaliteit dan de 500D voorzetlens met de 70-200 2.8?? Bij de eerst hoef ik ieg niet handmatig scherp te stellen. Lijkt me wel handig bij bewegende insecten etc...
Fotografeer altijd met een glimlach!
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij een 500D heb je ook gewoon AF hoor.
Een 100 mm macro USM is natuurlijk een hele stap verder, daarmee kun je echt macro (1:1), dat haal je met de 500D niet. Kijk wel uit, er zijn twee non-IS 100 mm f/2.8 macro's. De hele oude zonder USM en die met USM. Rond de 250 euro zal die zonder usm zijn, die met usm zijn toch nog wel wat duurder.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je moet even een onderscheid maken tussen een close-up lens en een macro lens, de laatste is echt dichtbij detailfotografie ed, terwijl een close-up filter vaak gebruikt wordt ism een wat langere lens om bv vlinders, libelle's, bloemen ed in zijn geheel erop te krijgen, dus niet alleen een kopje van een libel, denk dat je dit even in ogenschouw moet nemen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Maikel77
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2011 12:14

Oké, bij cameranu.nl las ik dat handmatig scherpstellen beter is. Zie http://www.cameranu.nl/nl/Objectieven/C ... _520_4798/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk toch dat ik maar eens ga doorsparen voor een tweedehands macrolens en dan waarschijnlijk de 100mm met USM non IS. Bedankt
Fotografeer altijd met een glimlach!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar