Hoe goede aquariumfoto's maken in huis?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Ik ben het er helemaal mee eens dat de 50 mm 1.8 een top lens is. Voor het geld dat je er voor betaalt in elk geval. Ik begrijp alleen niet waarom dat nodig zou zijn voor aquariumfotografie en waarom een flits handig zou zijn. Een aquarium is meestal toch voldoende belicht door de aquariumverlichting?
Nu ben ook ik laaiend enthousiast over die plastic fantastic lens dus ik zou zeggen kopen die handel. Maar nodig? Nee denk dat je met de kitlens ook prima uit de voeten kunt. Wat groter diafragma, lens liefst tegen het glas aan dan zou je toch mooie foto's moeten kunnen maken. Ik heb zelf nog geen foto's van mijn aquaria gemaakt met mijn SLR maar krijg zit om te gaan experimenteren nu.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Nemi schreefCOLON Ik begrijp alleen niet waarom dat nodig zou zijn voor aquariumfotografie en waarom een flits handig zou zijn. Een aquarium is meestal toch voldoende belicht door de aquariumverlichting?
TS gaf zelf duidelijk aan niet uit de voeten te kunnen met zijn apparatuur, op basis daarvan kwam ik op de 50 mm lens. De verlichting boven een aquarium is nog steeds niet echt heel sterk, met een F4 diafragma heb je bij een lage ISO nog steeds behoorlijk lange sluitertijden nodig om een goed belichte foto te krijgen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Nemi schreefCOLON Een aquarium is meestal toch voldoende belicht door de aquariumverlichting?
Antwoord is niet altijd, ligt aan het biotoop en wat voor soort vissen je houdt.

Een Amazone-biotoop is meestal zwak verlicht, omdat de vissen die daarin voorkomen dan hun mooiste kleuren laten zien.
Een Tanganyika-biotoop(wat ik bv heb) komen vissen voor die een paar meter onder het wateroppvl voorkomen en daarbij hoort een sterk verlicht aquarium. Vissen die op een een meter of 30 voorkomen wil je dus nabootsen door de bak zwak te verlichten.


Zou persoonlijk toch voor een 100mm gaan. Hierbij kun je wat meer afstand bewaren, waardoor evt. schrikachtige vissen meer naar voren komen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jelmer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2010 19:42

Ik heb vroeger een zeeaquarium gehad ik deed het altijd met een statief, geen flits, geen verlichting aan in de kamer en recht op het glas fotograferen
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Aquariumfotografie: beslist niet makkelijk!

Ik heb het één keer voor een kennis gedaan, maar het heeft me de nodige hersenspinsels gekost. :)

Het probleem met een aquarium is, is dat je ook met de beweging van de vissen zit. Je kunt dan wel vanaf statief fotograferen, maar bewegingsonscherpte door beweging van de vissen, daar ontkom je "niet" aan.

Ik heb vanaf statief, dus toen ook voor een hogere ISO-waarde gekozen; ik meen te herinneren 800 ISO bij diafragma f5.6 volgens mij. Dat leverde, zoals ik me herinner, ook niet zo'n snelle sluitertijd op; ik meen iets van 1/30 of iets sneller of zoiets. De hogere ISO-waarde puur vanwege het feit, om de beweging van de vissen nog enigzins zo goed als mogelijk te kunnen bevriezen.

Ik weet wel, dat ik heel veel foto's heb kunnen deleten achteraf. En de foto's die ik over had, was ik ook niet zo te spreken over.

Een rubberen zonnekap is bij deze wel handig. Deze kun je tegen het glas drukken.

Schiet veel foto's!

O ja, flits heb ik niet gebruikt. Misschien had dit de beweging van de vissen beter bevroren, maar was toen voor mij geen optie.

Moeilijke fotografie, waar je gewoon veel geduld bij moet hebben!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even verplaatst naar de juiste plaats
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar