Tips gezocht: schapen fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

Toen ik vanmiddag in een weiland stond om koeien te fotograferen (opdracht cursus), werd ik aangesproken door een boer. Hij vroeg me of ik misschien binnenkort foto's wou maken van zijn schapen/lammeren. Hij heeft een eigen bedrijfje waarbij hij zelf de schapen houdt en het vlees verkoopt aan particulieren, slagers, restaurants, enz. Het bedrijfje is nog maar net opgericht en de boer is nu bezig met het opzetten van een website. Het is de bedoeling dat de foto's die ik maak, op deze website komen.
Na enige aarzeling gezegd dat ik het wel wou proberen, maar er ook bij vermeld dat ik nog maar net bezig ben met fotograferen en dus niet zo ervaren.

Aan jullie de vraag of jullie misschien tips voor me hebben.
(Zou ik het beste foto's kunnen maken met de 50mm of 18-200mm lens? En ik denk dat het, naast close-upfoto's, ook leuk is om foto's van de schapen in de wei maken?).
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Toevallig cursusist bij Altra? Die opdracht heb ik ook voor de komende les.
Moet ook nog op pad voor een koe, dus interessant om even te volgen.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Met de 18-200 denk ik dat het makkelijkst is, je kan daar ook portret mee fotograferen.
Zorg als je fotografeert dat je door je knieën gaat en je op oog hoogte kom met de schapen! En natuurlijk net als bij mensen en
honden, stel scherp op de ogen.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dianawoman schreefCOLON...en honden, stel scherp op de ogen.
Bij die hond op het werk, stel ik het liefst in het oneindige scherp... :)

Het ligt aan je doel, welke lens je gaat gebruiken.
Wanneer je closeup kunstwerkjes wilt maken zou ik beginnen met de 50mm op F/2.8. Zorg dat de achtergrond effen is en je krijgt mooie portretten. Ook kan je met de 18-200 aan de telekant mooie onscherpte krijgen. Zorg dat de jij dan dichter bij het schaap staat, dan dat het schaap van de achtergrond staat.
Wil je reportagestijl fotograferen. Dan is de 18-200 voldoende.

Neem de foto's idd op ooghoogte met de scherpte op de juiste plek. Probeer dan ook nog rekening te houden met de regel van derden en het komt helemaal goed.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Misschien ook even met de boer overleggen wát hij eigenlijk graag in beeld zou willen brengen met de foto's op zijn website?

Ik kan me voorstellen als je vlees wilt verkopen, dat je bv niet allerlei leuke lieve lammetjes op de website wilt laten zien :)
(edit: as a matter of speaking dan natuurlijk he....want die lammetjes zijn er nú niet :) )
Gerd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2009 21:15

doe ook wat vanuit kikkerhoogte (vanaf de grond dus) en dan schuin omhoog. Geeft de komende dagen een heel mooi effect met blauwe achtergrond en Hollandse hemel. ik zou de zoom gebruiken en misschien een beetje pannen/uitzoomen tijdens een wat langere belichting. succes en upload je de foto's bij picassa of flickr? doe dan ff een link.
nihil impossible est
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Beasar schreefCOLON
Dianawoman schreefCOLON...en honden, stel scherp op de ogen.
Bij die hond op het werk, stel ik het liefst in het oneindige scherp... :)
Of tussen de ogen? Maar dan niet met een fototoestel :twisted:

Ontopic:
Is het binnen, is het buiten? Wat wil de boer exact? Kun je vooraf eens komen kijken wat er allemaal moet gebeuren?

Fotograferen voor een klant is iets anders als foto's maken voor jezelf. Je moet vanuit het oogpunt van de ander gaan werken. Daarbij is de hamvraag "Wat wil de boer?" en niet wat jij wilt/kunt/denkt leuk te vinden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

AlbertVos schreefCOLONToevallig cursusist bij Altra? Die opdracht heb ik ook voor de komende les.
Moet ook nog op pad voor een koe, dus interessant om even te volgen.
Ja, idd!
Zo aan je nicknaam te zien denk ik dat we ook bij elkaar in de groep zitten. In het echt heet ik Floor :wink:
Ik vond het een hele klus om die koe goed op de plaat te zetten, dus.... succes!
Marfique schreefCOLONIk kan me voorstellen als je vlees wilt verkopen, dat je bv niet allerlei leuke lieve lammetjes op de website wilt laten zien :)
(edit: as a matter of speaking dan natuurlijk he....want die lammetjes zijn er nú niet :) )
Hij heeft voor op de folder 'lamsvleesspecialiteit' staan, dus ik denk dat het wel echt specifiek om lammetjes gaat, haha.
Ik had ook al bedacht dat hij beter iemand in het voorjaar had kunnen vragen, nu zijn er geen lammetjes...

fotojeroen schreefCOLON
Beasar schreefCOLON
Dianawoman schreefCOLON...en honden, stel scherp op de ogen.
Bij die hond op het werk, stel ik het liefst in het oneindige scherp... :)
Of tussen de ogen? Maar dan niet met een fototoestel :twisted:

Ontopic:
Is het binnen, is het buiten? Wat wil de boer exact? Kun je vooraf eens komen kijken wat er allemaal moet gebeuren?

Fotograferen voor een klant is iets anders als foto's maken voor jezelf. Je moet vanuit het oogpunt van de ander gaan werken. Daarbij is de hamvraag "Wat wil de boer?" en niet wat jij wilt/kunt/denkt leuk te vinden.
Ik heb een folder van hem gekregen met contactgegevens, dus ik mail hem deze week met de vraag wat hij zelf in gedachten heeft.


Alvast bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik beide lenzen maar meeneem. Als het binnen in de stal is, zal het vast donkerder dan buiten zijn en ik denk dat ik dan wat meer aan de 50mm heb aangezien deze een groter diafragma heeft.
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Ik heb een tijdje geleden schapen gefotografeerd met de 100-400:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 76&t=96490" onclick="window.open(this.href);return false;
Laag bij de grond inderdaad, dat geeft het leukste effect.
Of dit is wat je wilt weet ik niet maar dan heb je in ieder geval een voorbeeld ;)

Groet,

Danny
Kiwi says hi!
Anoniem 3

Marfique schreefCOLON....want die lammetjes zijn er nú niet :) )
Dus wel! Vorige week nog tot mijn verbazing in een wei in het land van Maas en Waal zien staan!!
Wamel, om precies te zijn.
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

gvasseldonk schreefCOLONDus wel! Vorige week nog tot mijn verbazing in een wei in het land van Maas en Waal zien staan!!
Wamel, om precies te zijn.
Oeh, das wel uit de richting voor een cursusfoto ;)

Pa-schaap en ma-schaap waren blijkbaar een beetje van slag door het mooie weer en zijn er daarom nu nog lammetjes :D
Superkiwi schreefCOLONIk heb een tijdje geleden schapen gefotografeerd met de 100-400:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 76&t=96490" onclick="window.open(this.href);return false;
Laag bij de grond inderdaad, dat geeft het leukste effect.
Of dit is wat je wilt weet ik niet maar dan heb je in ieder geval een voorbeeld ;)
Leuke foto's, dank je!
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar