Waarom zijn mijn foto's zo slecht van kwaliteit?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik heb moeite om uit mn camera een scherpe foto te krijgen, wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Onderstaand een paar voorbeelden. Camera een EOS 450D lens een Sigma 70-300 APO DG. Ligt het aan de fotograaf,lens of camera?

24094

24092

24093

24095

Gebruikers-avatar
LongJoy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2006 23:32
WoonplaatsCOLON Utrecht, The Netherlands
CONTACTCOLON

je focust niet op een punt....waardoor je onscherpte pics krijg..
meestal middenste focuspunt nemen...en voila..
Joyful and loving memories for a long time.
Bezoek ook eens www.LongJoy.nl | www.facebook.com/LongJoy | www.twitter.com/LongJoy
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

probleem is dat ik dat juist wel gedaan heb, maar bij terug kijken is 95% niet scherp.
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

fotografeer je manueel of ?
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Ik wilde het net zeggen, staat je AF wel aan. :oops:

En dan een wedervraag: hoe kan je niét focussen op een punt?
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dit zijn voorbeelden waar zonder exacte info geen duidelijk oordeel over valt te vellen.

Heb je nog een uv-filter? verwijder die.
Begin eerst even met fotograferen vanaf bijv. statief en maak foto's op verschillende diafragma's.
En gebruik hierbij ook een vast object.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

De eerste 2 zijn vanaf een stabiele ondergrond gefotografeerd. De laatste 2 vanuit de hand.
Er zit idd een UV-filter (b+w 58es kr1.5 1.1x) op de lens. Zou dit de boosdoener kunnen zijn? Zou toch niet mogen?
Hij lijkt wel ok. Ik fotografeer meestal in stand M (soms sluitertijd voorkeuze) deze zijn in M gefotografeerd.
Ik gebruik het middelste focuspunt om scherp te stellen. De beelden door de zoeker zijn haarscherp de foto valt alleen behoorlijk tegen. Kheb op verschillende diafragma's (4-18) al geprobeerd maar altijd hetzelfde resultaat. Met mn powershot sx30 fotografeerde ik ook vaak in M maar waren de beelden een stuk beter dan nu met de 450D.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

hoe is je sluitertijd tov je brandspuntafstand ?
filter verwijderen , je cam op statief en proberen maar , verschillende sluitertijden en diafragma"s
door je cam op statief te zetten sluit je bewegings onscherpte uit , en door verschillende sluitertijden en F getallen te gebruiken kom je er volgens mij wel achter of je lens wel of niet scherp is
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

kun je ook aangeven op welk deel in de foto je hebt scherp gesteld.
Ik zie in de exif dat de meeste foto's op 300 mm zijn genomen.
met een cropfactor van 1.6 betekend dat eigenlijk 480 mm.
Dat is eigenlijk niet meer uit de hand te doen. Ook de DOF is bij kleine afstanden slechts heel klein
Kijk eens op hier om de DOF van jouw foto's is te berekenen.

Bij de Libelle is de DOF slechts enkele millimeters. Bij de foto met de dalende gans is dit een meter of 3

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

En als je hem op statief gebruikt, dan de zelfontspanner gebruiken of een afstandsbediening.
Mocht je uit de hand schieten dan is de sluitertijd versus brandpunt een goede regel om mee te beginnen. Dit houd in dat wanneer je bijv. tot 200mm hebt ingezoomd, je sluitertijd ook minimaal 1/200ste moet zijn. Bij bijv. 70mm wordt het dan minimaal 1/70ste enz.... Het helpt waarschijnlijk ook als je niet tot het eind van je zoombereik gaat, (dus stoppen bij 250mm ofzo) meestal geeft dat een betere beeldkwaliteit.
Verder dan iets naverscherpen in de nabewerking (kan met het bijgeleverde DPP) en dan moet het haast een beter resultaat geven.
Laatst gewijzigd door 1 op Vlaanderen, in totaal 14 keer gewijzigd.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

plus dat je lens op maximaal (70 of 300) meestal het slechtste presteert. Probeer eens een tikkie terug, bijv. 280mm en een tikkie vooruit, bijv. 75mm dat scheelt meestal een hoop!

F4 (eerste foto) is voor een landschap een veel te kleine scherpte diepte.

Gr. Gaab
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

De sluitertijden zijn 2x 1/750 1x 1/1000 en 1x 1/1500 daar zal het denk ik dus niet aan liggen. Ze zijn allemaal met het middelste punt scherpgesteld. Als ik dan 2 lijnen van hoek naar hoek trek kom ik op de landende gans uit, en toch is die onscherp. De vliegende ganzen vind ik scherper hoewel ik daar met de focus mis zit dan. Op de landschapsfoto kan ik helemaal geen focuspunt vinden in mijn beleving. Ik zal vandaag nog eens wat gaan oefenen en proberen een ook een paar foto's te maken met een diafragma van f8-f11. Tevens zal ik er een aantal vanaf statief gaan schieten en het UV-filter verwijderen, hopelijk worden de reslutaten dan beter.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met Canon's ZoomBrowser en DPP zijn de focuspunten zichtbaar te maken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dat wist ik niet! Kzal mn voordeel ermee proberen te doen.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de sigma 70-300 staat bij mij niet bepaald als ultra scherp objectief bekend! 2 stops afstoppen maakt het over het algemeen beter:

http://www.photozone.de/canon-eos/326-s ... ew?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;

op 70mm prima bruikbaar... op 200mm neemt de hoekscherpte al heel snel af, op 300mm is de hoekscherpte matig!
wellicht dat dit ook wat duidelijk maakt!
Canon
Gerd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2009 21:15

aan het uv filter mag het mi niet liggen, maar welke autofocus instelling gebruik je... als dat AI Focus is, moet je die denk ik alleen gebruiken bij snel bewegende beelden die op je af komen en dan liefst met een 1/400 .. het lijkt trouwens alsof je net out of focus raakt tijdens afdrukken, gebruik misschien eens een afstand-ontspanner of draadontspanner om de trilling te voorkomen. ben benieuwd naar je nieuwe serie.
nihil impossible est
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Gerd schreefCOLONaan het uv filter mag het mi niet liggen, maar welke autofocus instelling gebruik je... als dat AI Focus is, moet je die denk ik alleen gebruiken bij snel bewegende beelden die op je af komen en dan liefst met een 1/400 .. het lijkt trouwens alsof je net out of focus raakt tijdens afdrukken, gebruik misschien eens een afstand-ontspanner of draadontspanner om de trilling te voorkomen. ben benieuwd naar je nieuwe serie.
Hij staat hier in A1 servo stand. Je opmerking dat het net lijkt of ik met afdrukken out of focus raak kan ik me wel in vinden de beelden zijn namelijk simpelweg niet scherp. Kzal als het meezit morgen even een paar beelden posten hier.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

AE servo ?, zet hem eens op One-shot en ga nog eens wat foto's maken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Gezien de sluitersnelheden lijkt het mij niet waarschijnlijk dat hier sprake is van bewegingsonscherpte.

Het kan best zo zijn dat er wordt afgedrukt voordat de lens is scherpgesteld.
Ik zou inderdaad de camera op One-shot zetten. De camera laat in dat geval een piepje horen wanneer is scherpgesteld, hetgeen bij AI-servo niet het geval is.
Daarnaast zou ik de camera van de M-stand afhalen en op Av of Tv zetten, hou het op dit moment simpel.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Precies, of nog simpeler,door eens een reeks foto's te maken op de automatische standen. Je kunt dan voor jezelf al een aantal oorzaken uitsluiten.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar