2e hands Canon EF 50mm 1;1.8 lens gekocht via MP

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Ik heb vandaag via MP deze lens gekocht: Canon EF 50mm 1;1.8 lens
2e hands incl. UV filter voor € 75,--.
Donderdagavond haal ik hem op.

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten als ik hem haal, behalve zichtbare sporen?
Heb met de verkoopster afgesproken dat ik hem eerst test alvorens accoord te gaan.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
breinmeisje

Je kunt het glaswerk goed bekijken met de lensdoppen eraf. Tegen het licht in.
Als 'ie rammelt is't niet goed :)
Op je camera kun je de autofocus en de manual focus testen. Kijken of ie goed scherpstelt.

Succes!!
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Ik zou backfocus en frontfocus als eerste gaan testen. Zit er wel een zonnekap bij? 75 euri is niet het laagste bedrag!
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Alle 50/1.8 lenzen op marktplaats staan op dit moment op €75,- dus zo gek is die prijs niet....
Anyway, jammer dat het niet meer licht is als je de lens ophaalt. Kijk of er geen rare dingen zijn, probeer hem op je eigen camera, maak een paar foto's. Kijk of er tussen de elementen geen rare dingen zitten (schimmel!) en voor de rest kan er niet veel mis gaan.

Mooie lens, niet qua bouw, maar wel qua resultaat!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Ik kan helaas niet overdag, en omdat we het komend weekend in Drenthe zitten in een vakantiepark wil ik hem toch wel graag meenemen al.
Anders ging ik zeker niet savonds. En qua prijs had ik al een tijdje MP in de gaten gehouden en dit was ook mijn uiterste prijs.
Omdat nieuw de lens zo'n 100 euro doet, en dan nog een UV filter aanschaffen zit je ook op 120 euro.
Als uitbreiding van m'n 2 kitlenzen lijkt me dit op het moment een goede aanschaf.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Voor die 25 euro verschil zou ik n nieuwe kopen!
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Yep mee eens, 't UV-filter is niet nodig!
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Tja, de een zegt niet nodig, terwijl er op de cursus waar ik op dit moment naartoe ga voor digitale fotografie
juist wordt gezegd dat het 'handig' is om een filter voor je lens te hebben als 'bescherming' van de lens.
En zeg nou zelf, wat heb je liever, een kras in een UV filter of een kras op de lens?

Puur om die reden heb ik op mijn lenzen een UV filter gezet.
En waarom ik voor deze 2e hands kies, is ook omdat ik nog niet zo lang in de spiegelreflex wereld zit weer en niet gelijk de hoofdprijs uit wil geven.
Liever eerst met wat goedkopere lenzen de behendigheid weer krijgen, en later uitbreiden met betere/duurdere lenzen, zoals bijvoorbeeld vervangen van de 18-55
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik zou ook lekker een nieuwe kopen, heb je ook nog 2 jaar garantie.
Een uv filter is niet echt nodig, de frontlens zit vrij diep naar binnen.
Maar om op je vraag terug te komen, kijk of hij gaaf is bij de contacten en front en achterlens. En of de af werkt en een beetje malen is niet vreemd. Hij maakt een beetje geluid met scherpstellen als een klein koffie molentje.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Als je een echt goed filter op je lens wilt ben je ook een aardig bedrag kwijt......ik denk dat t goedkoper is om dan gewoon een nieuwe plastic fantastic te kopen!
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONAls je een echt goed filter op je lens wilt ben je ook een aardig bedrag kwijt......ik denk dat t goedkoper is om dan gewoon een nieuwe plastic fantastic te kopen!
Ik denk dat een zonnekapje een stuk effectiever is en ook echt van nut kan zijn.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Goed.
Ik vroeg dus in mn beginpost om advies waar ik op zou moeten letten als ik een 2e hands lens zou kopen,
en niet om allerlei, misschien goed bedoelde adviezen, om een nieuwe lens te kopen.

Oftewel, veel tips heb ik afgezien van de eerste 3 post in deze topic niet echt gehad.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

misschien dat je dit dan gemist hebt in mijn eerdere post.........

Maar om op je vraag terug te komen, kijk of hij gaaf is bij de contacten en front en achterlens. En of de af werkt en een beetje malen is niet vreemd. Hij maakt een beetje geluid met scherpstellen als een klein koffie molentje. En als de lens in orde is zou ik in een later stadium eens wat foto.s maken met en zonder uv filter.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ik denk dat anderen die dit lezen wel gebaat kunnen zijn met de tips mbt filters op deze lens, of beter gezegd geen filters op deze lens omdat die niet nodig zijn vanwege prijsverhouding van de lens en een goed filter en vooral de ligging van de frontlens.

Maar om nog een tip te geven. Kijk of ie goed diafragmeert. Diafragma zo klein mogelijk en dan de DOF previewknop indrukken, als het goed is zie je de lamellen dan sluiten. Voor zover je het kan zien, kijk of ze goed en gelijk sluiten.

Have fun met de plastic fantastic!
Groeten,
Sarpa
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Goedemorgen,
Nog een keer goed nagedacht over jullie adviezen en overleg met m'n wederhelft toch besloten om de koop te cancelen en voor een nieuwe te gaan.
Bedankt dat jullie me de juiste :arrow: hebben gewezen richting de winkel om een deal te maken.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zie je wel, nachtje slapen en er gaat een wereld voor je open, maar als je een nieuwe koopt, niet schrikken als deze een beetje rammelt, het is een blijft een uitstekend stukje "glas" in een goedkope behuizing, vandaar zijn prijs natuurlijk, koop er gelijk een rubber zonnekapje erbij of de originele en laat echt het UV filter thuis liggen, tenzij je er eentje koopt die haast net zo duur is als de lens zelf kun je er alleen maar in beeldkwaliteit erop achteruit gaan.
UV filtering zit al ingebakken op het filtertje op je sensor, dus absoluut overbodig voor UV filtering.

Een uitzondering wil ik erop maken aangaande de noodzaak van een UV filter, als je een echt lensonvriendelijke omgeving hebt, strand en wind, motorcross en meer van dit soort omgevingen, dan wil het nog weleens nuttig zijn.

De Frontlens van de lens ligt een paar cm naar binnen en je moet al met een scherp voorwerp in de lens gaan peuteren om er een kras op te krijgen, daar komt nog bij dat bijna elke krasje (heb het niet over een barst) op een frontlens NIET zichtbaar wordt op je beeld, alleen de tweedehands marktprijs gaat zakken, verder niet.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar