twijfels tussen ef 100mm L lens en de 100mm non L macro

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mrzilza
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2011 19:17

Pieterr schreefCOLON
mrzilza schreefCOLONik dacht dat de 5dmII juist tot 1000meter onder water kon.
Ik denk niet dat er veel mensen op zo'n diepte willen fotograferen. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Scuba_diving" onclick="window.open(this.href);return false;

hahha ik weet het want ik ben zelf ook een hobby duiker en fotograaf en bij 40 a 50 meter wil ik niet meer dieper hoor. haha
Canon eos 600d - Canon EF 70-300 mm F/4-5.6 IS USM - Canon EF-S 18-135 mm F/3.5-5.6 IS - plastic fantastic - Canon Powershot G12 - veel uitbreiding gewenst
Michiel 40D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2009 14:13
WoonplaatsCOLON Delft

Je moet je afvragen wat je hebt aan de IS van L versie bij het maken van macro foto's. De scherptediepte is dan zo klein dat niet alleen hor/vert. bewegingen onscherpte kunnen
veroorzaken, maar ook kleine veranderingen in de afstand tussen camera en onderwerp. En daar doet IS niets aan.

Voor portret foto's wel een goede aanvulling natuurlijk.

Zonnekap ook meerekenen in de prijs natuurlijk ;)

En nog een argument voor Canon te kiezen in dit geval: de focus is intern bij beide objectieven. Oftewel de lens lengte blijft constant. Bij de meeste 3rd party versies komt het front element bij onderwerpen dichtbij er heel ver uit! Dat kan lastig zijn. Ook AF in macromode schijnt beter te werken bij de Canon versies. Overigens stel je meestal handmatig scherp bij macro ivm zeer kleine scherptediepte...

Beide objectieven zijn erg goed. De L versie nog een tikkeltje beter...
Canon 7D - EF 17-40/f4.0 L USM - EF 50/f1.4 - EF 70-200/f2.8 L USM - Canon 430EXII
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Michiel 40D schreefCOLON.., maar ook kleine veranderingen in de afstand tussen camera en onderwerp. En daar doet IS niets aan.
Met een non-IS objectief heb je daar ook last van; dat is toch geen reden om het andere voordeel van IS niet mee te nemen?

Bij dit objectief is voor het eerst gebruik gemaakt van een hybride IS:
http://www.canon.com/camera-museum/tech ... _repo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Michiel 40D schreefCOLONJe moet je afvragen wat je hebt aan de IS van L versie bij het maken van macro foto's. De scherptediepte is dan zo klein dat niet alleen hor/vert. bewegingen onscherpte kunnen
veroorzaken, maar ook kleine veranderingen in de afstand tussen camera en onderwerp. En daar doet IS niets aan.
(...)
...heb een fijne (beetje domme) ervaring met IS op deze lens!

Ik had net de 100mm IS in huis, schroef het ding enthousiast op het statief leg een 'stilstaand' object neer en begin te scherp focussen (MF). Object bleef maar bewegen en ik had geen idee wat er aan de hand was! Locatie verbouwd, statief anders neergezet... de zaak nog eens stevig aangedraaid en weer/nog steeds beweging(!) ...toen kwam het lampje boven mijn hoofd, laat ik IS eens uitzetten?! Dat hielp enorm, ineens was er geen beweging meer in te krijgen ;). Kortom, IS is niet zo handig bij Macro's vanaf statief... en dan ook niet echt nodig volgens mij. Uit de hand is natuurlijk een ander verhaal, dan denk ik dat het wel degelijk van toegevoegde waarde is.

Is overigens wel een geweldige macrolens, 100mm 'L'... erg tevreden mee!!
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Voor Macro schieten vanuit de hand gebruik ik hem erg veel. 7D heeft dan ook extra functie om Macro objectieven van Canon te herkenen. Heb IS ook aan staan vanaf statief. Hier geen enkel probleem.

Zowel de Non IS als de IS zijn prima objectieven, maar mocht je ook uit de hand willen schieten en de 100mm ook voor portretten willen gebruiken dan is de IS versie toch net weer een iets betere keuze ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Apple schreefCOLONHeb IS ook aan staan vanaf statief. Hier geen enkel probleem.
Kijk voor de grap maar eens via live view (op 10x) hoe veel beweging IS veroorzaakt, ook al staat je camera/lens op statief op een statief. Zal je bij een korte sluitertijd wellicht geen last van hebben, maar neem je een foto die je een paar seconden gaat belichten dan loop je toch echt het risico dat de foto mislukt. Althans, dat is dus mijn ervaring. Maar dat is prima op te lossen, immers de IS kan ook uit. Je hebt 'best of both worlds' met de L lens...
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar