Canon 1000D flits onnodig veel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
melissa1000
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012 09:47

Hallo,

Ik heb al heel lang een Canon 1000D, maar wat flitsen betreft kom ik er niet uit.
Wanneer ik in automatische stand een foto wil maken, dan maakt hij tijdens het scherpstellen heel veel flitsjes (dit is vervelend voor de persoon die gefotograveerd word, die denkt immers dat de foto al genomen is).
Heb ik dan een van de instellingen niet juist staan misschien?
De enige manier is om de automatische scherstelling eraf te halen en het handmatig te doen, maar dat doe ik liever niet.

Heeft een van jullie hier een oplossing voor?

Groetjes,

Melissa
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Wanneer je tegen het licht in fotografeert wordt je object donker t.o.v. de achtergrond. Je camera wil dit in de AUTO-stand(!) compenseren door te flitsen. De pre-flitsjes zijn er om de kracht van de uiteindelijke flits te bepalen.
melissa1000
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012 09:47

Zo'n idee had ik er al van inderdaad. Maar ook op een andere stand krijg ik het niet weg, is dat dan helemaal niet mogelijk met deze camera?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

JSnakes schreefCOLONDe pre-flitsjes zijn er om de kracht van de uiteindelijke flits te bepalen.
Dat is niet helemaal waar. De camera geeft voor het fotograferen inderdaad wel een pre-flits om te bepalen hoeveel flitskracht er nodig is bij het daadwerkelijk maken van de foto, maar deze preflits wordt pas gegeven als de foto daadwerkelijk gemaakt wordt (dus bij het doordrukken van de sluiterknop)

Op onderstaande film worden zelfs een aantal flitsen gegeven. Hier zitten ook de zogenoemde stuurflitsen tussen waarmee de camera eventueel communiceert met andere flitsers:

http://vimeo.com/30194574" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij het opklappen van de spiegel zie je een flits; dit is de daadwerkelijke pre-flash waarbij de flitskracht voor de daadwerkelijke flits bepaald wordt. Net na het openen van het sluitergordijn zie je de daadwerkelijke flits.

De flitsen waar TS last van heeft zijn flitsen voordat de foto gemaakt wordt (half indrukken van de ontspanknop) en dus niet de pre-flash van de foto.

De flitsen waar TS last van heeft is het zgn. instellicht. Als het te donker is om goed contrast voor de AF te detecteren, dan kan de flitser herhaaldelijk achter elkaar flitsen om zo een continu licht te simuleren waarin de camera wel de tijd heeft om focus te vinden. Dit is inderdaad hinderlijk voor de te fotograferen personen.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet of het uit kan in het cameramenu. Andere oplossing, om autofocus te behouden, is te zorgen voor meer omgevingslicht. Maar dat is ook niet altijd mogelijk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Of een externe flitser gebruiken.

De meeste externe flitsers heeft hebben een (infra)rode lamp, die het onderwerp met een raster belicht, om te helpen focussen.
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

Hallo,

Je moet op de 1000D in Custom Functions, tab 6, de AF-hulplicht op 2:Uitschakelen of 3:Alleen ext. flits zenden zetten.
Dan gebruikt de 1000D de flitser niet meer als AF-hulplicht op de P-, Tv-, Av- of M-stand.
Custom Functions zijn te vinden via menu, dan naar de 3e gele sleuteltje gaan: Persoonlijke voorkeuze (C.Fn)

groet,
Johan
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Kijk eens op blz. 157 van je handleiding, daar staat hoe je het AF hulplicht aan en uit kan zetten.

Edit: was net te laat zag ik
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
melissa1000
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2012 09:47

Enorm bedankt Johan, dat is precies wat ik bedoelde!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar