Prijsopgave bruiloft en aansluitend feest.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Beste Mede forummers,

Ten eerste weet ik niet of de vraag hier juist staat, anders mag dit topic uiteraard verplaatst worden.

Vrienden van mij gaan dit jaar trouwen en zij willen de bruiloft uiteraard laten vast laten leggen op de gevoelige plaat.
Nu willen zij de fotografie van de bruidsrapportage en het feest scheiden.

De rapportage willen ze door een ervaren iemand laten doen maar hebben geen idee wat een schappelijke prijs is.
De registratie van het feest mag ik doen.

Nu heb ik, onder andere voor hun, twee vragen:

1. wat is een richtprijs voor een rapportage van ongeveer 6 uur en waar moeten zij onder andere aan denken wat er bij kan komen. ik ben op zoek naar een richtprijs voor het fotograferen zonder het maken van een boek en eventueel met het maken van een boek. Misschien is de vraag te algemeen gesteld en zie ik iets over het hoofd, dan hoor ik dat graag zodat ik daar antwoord op kan geven.

2. Zoals vermeld hebben ze mij gevraagd om een registratie van het feest te maken en zijn bereid hier ook een bedrag voor te betalen, nu hebben ze mij gevraagd wat ik hiervoor wil ontvangen. Om eerlijk te zeggen heb ik niet echt een idee, het zijn natuurlijk ook vrienden. Kan iemand mij hiermee op weg helpen, het blijft natuurlijk ook een gevoelskwestie maar ik ben op zoek naar een paar handvatten.

IK ben benieuwd naar jullie reacties, en wil jullie daar alvast voor bedanken.

Groetjes Sven
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Voor vrienden reken ik niets, simpel. Is een mooi bruidskado.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

rapportage prijzen verschillen nogal van 275 tot 1000 euro maar dan wel door een professionele fotograaf
voor de dag rapportage :?

Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

@ bob, heb je gelijk in, is ook door mijn hoofd geschoten. Maar zitten ook aan een groot kado te denken van alle vrienden, vandaar mijn vraag.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Als ik het goed begrijp heb je hier geen ervaring mee, anders had je welligt wel een prijs geweten. Als dit waar is en je dit voor het eerst doet, dan is de kans aanwezig dat je straks met veel mislukte foto's thuis komt. Stel je nou voor dat dit gebeurt en je hebt afgesproken dit voor 200 euro te doen, sta je mooi voor schut. Kun je beter zeggen dat je het voor niets doet en mocht het goed gaan kunnen ze je altijd nog iets kleins geven.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik heb op een eerdere bruiloft ook het feest mogen doen, zij waren erg blij met de foto's. Dus enigzins ervaring heb ik wel. Echter het vragen van een vergoeding niet. Er gaat toch tijd in zitten. En dat zien die vrienden ook, vandaar dat ze de vraag aan mij gesteld hebben.

Ik ben dus op zoek naar vergelijkbare situaties, zodat ik een goed beeld kan vormen.

Bedankt voor je reactie.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik denk dat 200€ voor een enthausiaste semi-pro, een eerlijk bedrag is.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Best lastig om hier iets zinnigs over te zeggen zonder je kwaliteiten te kennen. Bij bruidsfotografie verschillen de prijzen ook best behoorlijk. Verschillen zijn ook heel behoorlijk, je hebt veel, heel veel "standaard" fotografen die alles netjes vastleggen, reportage op een bruggetje in een mooi park etc etc. De meer creatieve fotografen vragen soms heel wat meer maar daar krijg je dan ook iets voor !

Ik weet niet in welk "segment" de dagfotograaf zit. Als deze een paar honderd euro vraagt kan jou prijs van bv 200 Euro al snel te hoog zijn. Laat dus vooral ook je eigen gevoel spreken bij het bepalen van de prijs.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik weet niet hoe het met de anderen is, maar als ik een feestreportage maak, beleef ik het heel anders dan dat ik als feestganger aanwezig ben. In het eerste geval gaat het feest zelf voor een deel aan mij voorbij. En dan zou ik in dit geval goed afwegen wat of ik het wel zou doen.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

dukie schreefCOLONik weet niet hoe het met de anderen is, maar als ik een feestreportage maak, beleef ik het heel anders dan dat ik als feestganger aanwezig ben. In het eerste geval gaat het feest zelf voor een deel aan mij voorbij. En dan zou ik in dit geval goed afwegen wat of ik het wel zou doen.
Dat ben ik zeker met je eens, nu is het fotograferen natuurlijk ook een hobby van ons. Maar het feest gaat wel voor een deel aan je voorbij. Laat ik voorop stellen dat ik het ook leuk vind om te doen. Alleen kan ik me niet in het feest storten.
Gebruikers-avatar
FerryB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2010 21:35

Wat hiervoor te vragen? Helemaal niks en noem het een leermoment.
En als de foto's goed gelukt zijn regelen goede vrienden uit zichzelf wel een leuke beloning.
550D + GRIP + EF-S15-85IS-USM + EF-S55-250IS + 430EXII
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Rijk schreefCOLONLaat dus vooral ook je eigen gevoel spreken bij het bepalen van de prijs.
Ben ik de enige die niet eens zou nadenken over het in rekening brengen van kosten bij de bruiloft van vrienden, ook al zou er al een groepscadeau (of zelfs een eigen cadeau) zijn geregeld. Ik zou er niet over nadenken en het gewoon doen, zit dan ook met grote verbazing mee te lezen. Zijn het wel vrienden (M/V)?
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Vrienden of niet, ik zou ook wat in rekening brengen. Natuurlijk hoeft het niet meteen de hoofdprijs te zijn maar om het nu helemaal gratis te doen ?
Je bent toch de gehele avond aan het werk, mist het feest en daarna ben je ook nog tijd kwijt met nabewerken en dvdtje + cover maken
Daar mag dan toch ook best wat tegenover staan ? Verder denk ik ook dat het bruidspaar je foto's meer waardeert als ze er iets voor betalen.

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je kan ook op safe gaan en zeggen dat je het lastig vind en het aan hen zelf over laat. Als het goede vrienden zijn kan je het ook open gooien en vertellen dat je "normaal" 200 Euro zou vragen maar dit aan hen overlaat. (Is ook best gemeen want dan zit het bruidspaar met de vraag :wink: )

Wat betreft de opmerking van Remco, snap ik wel dat je voor vrienden niets vraagt maar ook in vrienden heb je gradaties :D Dus misschien zegt dat wel iets over de vriendschap van de TS. Wat ik maar wil zeggen is dat iedereen hier anders mee om gaat.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Ik ben het met je eens Richard, mijn begrip van 'vrienden' is wellicht een andere... ik zou er geen moment aan denken geld te vragen, zou het met bijzonder veel plezier doen (...als ik het zou kunnen ;)). En dat ik het feest mis of op een andere manier beleef, tja... het gaat op zo'n dag niet om mij, maar om mijn vrienden. Iedereen mag daar overigens anders over denken, alle respect!
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zelfs mijn beste vrienden stuur ik door naar een ander :D
Ik kan best wel een plaatje maken, maar bruiloften is niet mijn ding. Die doe ik dus ook niet. Van iedereen die ik doorverwezen heb hoor ik alleen maar positieve feedback (geef natuurlijk wel namen door van mensen waarvan ik weet dat ze het wel kunnen)

Maar kijk eens rond bij je 'copncurentie' en kijk eens wat die vragen. Zit je op een volwaardig prof-niveau, dan kun je die prijzen ook vragen.

Bedenk ook dat er een hoop tijd gaat zitten in de afwerking en dat je daar in je bedrag dus ook rekening mee moet houden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor jullie reacties. Bovendien vind ik het mooi om te zien dat toch iedereen zijn eigen mening heeft (zo hoort het tenslotte ook).
Misschien ten overvloedde, het gaat alleen om de registratie van het feest na de officiele momenten. Dat laat ik graag aan een ander over omdat ik weet dat ik daar (nog) niet de ervaring en de kwaliteiten voor heb. Het paar wilt een wat betere kwaliteit foto's dan dat ze krijgen door een aantal 'wegwerp' cameratjes neer te leggen op het feest zelf.

Ik weet dat ik, onder andere door dat ik dit eerder heb mogen mogen doen, een aardige registratie kan maken.
Ja, ik heb dit eerder mogen doen, ik heb er toen niets voor gevraagd en later een etentje er voor terug gekregen.
Ik vindt het leuk om te doen, het is tenslotte ook mijn hobby.
Er gaat zeker tijd in zitten, tijdens het feest maar ook erna.

Conclusie voor mij is, ik laat het aan het bruidspaar over. Mochten ze erg tevreden zijn kunnen zij beslissen om een vergoeding te geven.

Nogmaals dank voor jullie reacties! En als er nog fotografen zijn die een prijsopgave willen geven mag dat ook per PB, ik akn dat voorleggen aan het paar.

Gr Sven
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Lijkt mij een mooie conclusie. Veel plezier en succes in ieder geval!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Als je dan nog een bedrag wilt horen: voor zes uur reken ik momenteel 1195 euro.

Recent werk van mij is te zien op mijn website. Als de stijl het paar aanspreekt kunnen ze uiteraard contact met mij opnemen.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

Vertel me hoe laat het feest is, hoe laat het is afgelopen (en ook even waar) en ik kom gratis de laatste twee uur fotograferen. Dat boek gaat geld opleveren, meerdere keren :D
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar