JPEG, RAW verhaal controleren

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

Voor een cursus wil ik de volgende tekst gebruiken:
De beeldsensor van de camera “meet” dus de kleurwaardes.
8 bits (1 of 0) = 16x16 = 256 tonen van een RGBkleur (wikipedia)
Hex notatie = # xx xx xx
Met deze codering kunnen 16tot de 6de kleuren, dat wil zeggen 16,7 miljoen kleuren
gecodeerd worden.
JPEG of JPG is gecomprimeerd, waardoor ontstaat er verlies aan beeldinformatie.
RAW bestanden zijn 12 bits en ongecomprimeerd
(geen verlies aan waardes, maar zijn 2 tot 6 maal zo groot als JPEG).
Twee vragen:
1 Waar komt bij dat 8 bits verhaal die 16x16 vandaan, ik zou zeggen bij 8(bit) 1 of 0 je kunt zeggen 8tot de tweede = 64 mogelijkheden???
2 Hoeveel kleurcombinaties zijn er bij een 12 bits compressie.
Heb op interpret lopen zoeken maar kwam er niet uit.
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

8 bits zijn 8 strengetjes van een 1 of 0 en dus 2 mogelijkheden per karakter
Oftewel 2x2x2x2x2x2x2x2=256
16x16 is hetzelfde, maar het is dus al die tweetjes

12 bits is dus 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2=4096 gradaties per kleurkanaal

Maar tegenwoordig worden de SLR/camera´s vaker in 14 bit RAW uitgevoerd.
Oftewel 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2=16384 gradaties per kanaal.

Zie ook: http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... ren-in-raw" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

Dank, hulde, chapeau.
Duidelijke taal, heb het op het hele net niet zo kunnen vinden.

Even wat anders, waarom zouden we zoveel nuances van een kleur willen?
Er is geen medium (drukwerk, monitoren, menselijk oog) die al die verschillen kunnen tonen?

14 Bit is 14 nog wat miljard?????
Laatst gewijzigd door 1 op Mennodeb, in totaal 24 keer gewijzigd.
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Anoniem 3

Maar je oog wel, ben ik bang, of mag ik hopen.
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

Maar je oog wel, ben ik bang, of mag ik hopen.
Geloof ik weinig van. Iemand goed verhaal?
Maar dan hebben we het nog over het medium waar wij het op zien (monitor, print, drukwerk)?
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r zijn geen digitale dragers (schermen) die zoveel gradaties per kanaal kunnen weergeven.

Maar als je een verloop van rood naar wt hebt en dat gaat bewerken, dan verloopt het proces soepeler met meer bits. Er zit gewoon meer informatie. Onder bepaalde omstandigheden zul je het verschil wel kunnen zien, maar in 99.999999% van de gevallen maakt dat voor ons eigenlijk niets uit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er wordt beweerd dat we ongeveer 10 miljoen kleuren kunnen onderscheiden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Color#Color_in_the_eye" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb al moeite met rood/oranje/groen :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
pixelvreter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011 20:35

even een linkje:
http://www.devx.com/projectcool/Article/19997/0/page/7" onclick="window.open(this.href);return false;
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

fotojeroen schreefCOLOND'r zijn geen digitale dragers (schermen) die zoveel gradaties per kanaal kunnen weergeven.
Maar als je een verloop van rood naar wt hebt en dat gaat bewerken, dan verloopt het proces soepeler met meer bits. Er zit gewoon meer informatie. Onder bepaalde omstandigheden zul je het verschil wel kunnen zien, maar in 99.999999% van de gevallen maakt dat voor ons eigenlijk niets uit.
Over dat bewerken, ik geef me gewonnen :D
99.999999%, dus inderdaad waar hebben we het over?
D'r zijn geen digitale dragers (schermen) die zoveel gradaties per kanaal kunnen weergeven.
Laat staan analoge, (blijft over print en drukwerk). Duidelijk verhaal gehoord mensen, dank daar voor.

Technisch en theoretisch lijkt me die 10 miljoen ook wat aan de heftige kant. Maar ja 8bits kleuren diepte gaat naar 16.7 miljoen dus toch een beetje overkill :shock:
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is pas sinds kort dat digitale monitoren qua kleurweergave in de buurt kunnen komen van die van de analoge en dan nog alleen maar in het duurdere segment (Lacie, Eizo).

Het is met name de mogelijkheid om kleine kleurnuances te registreren die (bijvoorbeeld) een 5DII onderscheidt van een 350D.
Denk dan aan bijvoorbeeld een model met een koningsblauwe zijden jurk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Mennodeb schreefCOLONJPEG of JPG is gecomprimeerd, waardoor ontstaat er verlies aan beeldinformatie.
RAW bestanden zijn 12 bits en ongecomprimeerd
(geen verlies aan waardes, maar zijn 2 tot 6 maal zo groot als JPEG).
Let op: compressie en verlies is niet hetzelfde.
RAW bestanden zijn wél gecomprimeerd, maar verliesvrij.
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

Let op: compressie en verlies is niet hetzelfde.
Maar bij compressie treed altijd verlies op?
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Nee hoor. Heb je wel eens een ZIP bestand gezien?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_data_compression" onclick="window.open(this.href);return false;
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

JPEG compression is lossy, so each time you save a JPEG, you lose some data and reduce image quality.
Ik had het hier over JPEG en dat levert wel degelijk verlies op (MP3 ook trouwens). Ga maar een paar keer een JPG (op een hoge compressie) openen en sluiten en weer openen. Blijft echt niet veel van over.
Maar in andere gevallen heb je gelijk.
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Mennodeb schreefCOLONGa maar een paar keer een JPG (op een hoge compressie) openen en sluiten en weer openen. Blijft echt niet veel van over.
Bij enkel openen en sluiten treedt er geen verlies op... Enkel wanneer je hem telkens opnieuw op zal slaan.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

off topic; klopt ging over jpeg, maar er is nog een methode zonder data verlies nml LZW compressie. Een compressietechniek die gebruikt wordt om vooral TIFF-beelden kleiner van omvang te maken. Hij is genoemd naar de uitvinders ervan: Lempel, Ziv en Welch. Anders dan bij bijvoorbeeld JPEG-compressie brengt LZW in principe geen kwaliteitsverlies met zich mee. ;)
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

Bij enkel openen en sluiten treedt er geen verlies op... Enkel wanneer je hem telkens opnieuw op zal slaan.
Correct. Ik toon mij de mindere. :D
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Daar had je dan wel even tijd voor nodig! :mrgreen:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Mennodeb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2010 01:21

MarcoEOS550D schreefCOLONDaar had je dan wel even tijd voor nodig! :mrgreen:
Ha ha, die is, ik krijg het met pijn uit mijn toetsenbord, ook weer gelijk in :D
Linhof Laufboden 4x5", IlfordSportsman, Mamiya 220 6x6, Kodak Brownie + Instamatic, Agfa Clack, Lunasix 3, Patterson Tank en nog wat van die dingen....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

hahaha dan laat ik je nu weer ff met rust. ok? :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar