[VerzamelTopic] Adobe Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voordeel is wel dat je bij eventuele bugs kunt terugvallen op de vorige versie :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Daar heb je gelijk in, maar die optie heb ik nooit hoeven gebruiken.
Adobe is gelukkig erg zorgvuldig met het uitbrengen van nieuwe versies.
Lang daarvoor brengen ze release candidates uit voor de ongeduldigen.
Die halen mogelijke problemen er wel (voor mij) uit. :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mocht je vorige versie(s) willen verwijderen:
http://www.revouninstaller.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(klik op "Downloads" voor de free versie)

Ook Adobe laat na de standaard uninstall nogal wat rommel achter.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Deze had ik nog niet eerder ontdekt. Ik zal er eens naar kijken. Bedankt.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dank je Jan, goede tip! Het programma jaagt :wink: hier inmiddels ook.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Graag gedaan!

Ik heb de betaalde versie en had bij een voorvorige update wat problemen.
Prima ondersteuning: diep in de nacht (ben vaak een nachtbraker) een mailtje gestuurd en nog geen 5 minuten later een antwoord plus oplossing van de ontwikkelaar daar :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jeff
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 15:49
WoonplaatsCOLON Ede
CONTACTCOLON

Ik werk met LR3 op een 13" macBook en als tweede scherm er aan 19" scherm aangehaakt.
Blijkbaar ziet LR (of de macBook) het 19" scherm als een tweede 13" scherm want hij trekt de pixels gewoon uit elkaar op het grote scherm. Werkt niet echt dus.
Ik heb naar een instelling gezocht binnen LR (en de macBook ) om het tweede scherm op 19" ipv 13" te kunnen zetten maar kan niets vinden.
Iemand een tip?
Thx.
Mijn werk:
[url]http://www.pbase.com/jefro98[/url]
[url]http://www.vitalmx.com[/url]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Misschien heb je op je Mac de "synchrone weergave" ingesteld. Die moet je niet hebben.
Je moet "Bureaublad uitbreiden" kiezen. Dan krijg je de 'native resolutie' van je tweede scherm.

Om welke 19" monitor gaat het?
yudb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:15
WoonplaatsCOLON Muiden, Nederland

Ik heb een notebook met SSD (c:) en een 500GB HD voor mn (recente)foto's (d:)
Thuis heb ik nog een desktop pc staan, deze gebruik ik voornamelijk als ik foto's ga bewerken om af te drukken, of grote batches moet converteren naar JPG. De oudere foto's staan op diverse losse USB harddisks, op beide pc's draait lightroom 3.

Ik wil graag dat op de notebook lightroom de catalogus van de foto's op de D schijf ook op de D schijf zet, en dat alle foto's die op een USB schijf staan ook de catalogus op de USB schijf hebben. Wat nu het geval is, dat lightroom de catalogus op de C schijf (een tamelijk kleine SSD) heeft staan wil ik absoluut niet!

Dan vraag ik mij nog af, als ik foto's van de vaste schijf naar een USB harddisk verplaats, vind lightroom dit zelf uit, of moet ik telkens de catalogus laten syncen?

Yannick
Flits....!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Het makkelijkste is om de foto in LR zelf te verplaatsen, dan heeft hij gelijk zijn catalogus weer op orde. Maar ook als je ze buitenom verplaatst kan je ze in LR gewoon weer opnieuw linken. Er zal een vraagteken bij de foto staan, als je daarop klikt kan je de locatie aangeven waar ze nu staan.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

LR 4 beta is beschikbaar (met dank aan EOSKOP):
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Voor wie het leuk vindt is er op dit moment een live webcast van kelbytraining.com met daarin Matt Kloskowski en Tom Hogarty van Adobe: http://kelbytraining.com/unveil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze uitzendingen zijn er ook nog om 18.00, 20.00 en 22.00 onze tijd
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Adobe Photoshop Lightroom 4 Beta nu beschikbaar
Vanochtend heeft Adobe de publieke beta van Photoshop Lightroom 4 vrijgegeven. Dit betekent dat iedereen de software voor de workflow in je fotografie gratis kan uitproberen. Adobe hoopt met de publieke beta de laatste foutjes uit het programma te kunnen halen voordat ze Lightroom 4 definitief uitbrengen.

Adobe heeft een mooie timing met het beschikbaar stellen van deze beta; precies 6 jaar geleden werd de eerste beta van Lightroom aan het publiek voorgesteld. Lightroom 4 Beta brengt voornamelijk verbeteringen in beeldkwaliteit en in de mogelijkheden om je foto's 'uit Lightroom' te krijgen. Ook is de support voor video nu een stuk verder doorgevoerd.

Verbeteringen

Lightroom 4 kan nog meer detail halen uit donkere en overbelichte delen in je foto's. Ook is er nu een witbalans penseel waarmee je voor bepaalde delen van je foto's een andere witbalans kunt gebruiken dan voor andere delen.

Heb je GPS coordinaten in je foto's zitten dan kun je deze in Lightroom 4 Beta direct op een kaartje bekijken (of via het kaartje juist de coordinaten toevoegen). Ook kun je afbeeldingen zoeken en sorteren op basis van hun locatie. Ook is soft-proofing toegevoegd in Lightroom, hierdoor kun je vooraf beter zien wat het eindresultaat wordt wanneer je een foto gaat afdrukken.

Foto's naar het eindresultaat

Het idee van de workflow software van Adobe is dat je het gehele proces kunt doorlopen dat na het nemen van de foto's komt; van importeren vanaf het geheugenkaartje, via organiseren en bewerken naar het aan de klant aanleveren van de foto's. Dat laatste is nu nog eenvoudiger geworden.

Zo kun je nu direct in Lightroom fotoboeken maken met behulp van templates. Ook kun je direct vanuit Lightroom 4 foto's e-mailen naar je opdrachtgever, je hoeft dus niet langer je e-mail programma op te starten.

Video

Video kon je wel al inladen in Lightroom 3, maar eigenlijk kon je er verder niks mee. Dat is nu anders; je kunt in Lightroom 4 Beta ook video's organiseren, bewerken en direct exporteren naar Flickr en YouTube.


Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Anoniem 4

Heb hem al enige tijd draaien (een pre-pre-beta-release).
De belangrijkste verbeteringen zitten onder de motorkap.
De engine is weer behoorlijk verbeterd.
Behalve de erg in het oog springende verbeteringen, zoals Video en GPS-maps,
zijn er een paar leuke veranderingen die een upgrade de moeite waard maken.
In de ontwikkelmodule bij de standaard behandeling is het één en ander gewijzigd.
Je kunt nu de hooglichten, schaduwen, witte tinten en zwarte tinten apart bewerken.
Dat niet alleen. Vroeger kon je alleen vanaf 0 (nul) werken, maar nu ook negatief dus verminderen.
Een aanvulling waar ik lang op gewacht heb, is de soft proofing, waarbij je via een virtuele kopie het kleurprofiel kunt wijzigen.
Eindelijk vooraf zicht op het resultaat met verschillende printerprofielen.
Ook een leuke toevoeging is dat je in de printmodule zonder de foto definitief te wijzigen,
voor het afdrukken de helderheid en het contrast van de foto kunt wijzigen.
Makkelijk als je printer altijd iets te donker of te licht afdrukt, of meer of minder contrast.
In video en het voorbereiden van boeken heb ik me nog niet verdiept.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik heb LR4 onder Windows 7 64Bits inmiddels ook geinstalleerd.

Lijkt mij wat trager dan LR3 en wat meer geheugen te gebruiken.
Het is een Beta dus zegt niets over de definitieve versie.

Wordt overigens een dure grap voor de Windows XP gebruikers aangezien LR4 Windows XP niet ondersteund.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Je bent in dat geval toch niet verplicht om te upgraden? Je hebt nog altijd de keuze tussen LR3 blijven gebruiken of upgraden. De ondersteuning voor XP is door Windows wel verlengd naar 2014, maar ik kan me de keuze van Adobe ook best weer voorstellen. Beter XP maar uitsluiten dan compromissen moeten sluiten vanwege XP.

Overigens ken ik niemand in mijn directe omgeving die nog op XP draait, dus zo'n grote issue is dat denk ik ook niet.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De meeste mensen die nog XP draaien, doen dat ook op hardware die dusdanig is verouderd, dat LR4 zondermeer niet lekker zou werken (uitzonderingen daargelaten).
Anoniem 4

Naar mijn ervaring is LR4 zelfs iets sneller, in ieder geval op mijn systeem.
Ik denk dat deze versie pas goed tot zijn recht komt op een snel 64-bit systeem met veel geheugen. Gelukkig is geheugen erg goedkoop op het moment in tegenstelling tot harddisks.

Direct na het opstarten en nog vrij kaal dus, gebruikt LR4 wel iets meer geheugen, maar niet noemenswaard.
Bij het bewerken neemt het geheugengebruik wel toe en dan geldt hoe meer je er van hebt hoe beter. Meer bevordert de snelheid in positieve zin.
Veel is afhankelijk van de kwaliteit van het systeem en wat er allemaal in de achtergrond draait.
Zoals gezegd op mijn systeem is LR4 sneller en het basis geheugengebruik nagenoeg gelijk.

Lightroom-versie: 3.6 [795620]
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate Edition
Versie: 6.1 [7601]
Toepassingsarchitectuur: x64
Systeemarchitectuur: x64
Aantal fysieke processoren: 8
Processorsnelheid: 3,0 GHz
Ingebouwd geheugen: 24567,0 MB
Beschikbaar fysiek geheugen voor Lightroom: 24567,0 MB
Fysiek geheugen gebruikt door Lightroom: 239,9 MB (0,9%)
Virtueel geheugen gebruikt door Lightroom: 246,1 MB
Cachegeheugengrootte: 18,1 MB
Dpi-instelling systeem: 96 dpi
Bureaubladcompositie ingeschakeld: Ja
Schermen: 1) 1920x1080, 2) 1920x1200

Lightroom-versie: 4.0 Beta [800002]

Fysiek geheugen gebruikt door Lightroom: 286,2 MB (1,1%)
Virtueel geheugen gebruikt door Lightroom: 270,7 MB
Cachegeheugengrootte: 0,0 MB
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Rocker.
Als ik het goed begrepen heb had het niet direct met de hardware te maken.
Het scheen nogal lastig (en relatief kostbaar) te zijn om de verbeteringen in LR4 ook goed te laten werken onder Windows XP.

Ik kan me de keuze van Adobe dus best wel voorstellen.

@Illuminatus,

Ik draai Windows 7 64bits met 4Gb intern geheugen en merk het dus wat sneller als een applicatie meer geheugen gaat gebruiken.
Maar nogmaals, het is een Beta versie en de toename van het geheugengebruik is niet echt veel.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is toch zonde als het beschikbare geheugen niet gebruikt wordt? :wink:

(zelfs met een 400Mbyte Excelbestand (halfmiljoen rijen, 50+ kolommen) wordt er onder W7-64 nog maar 90% van 6Gbyte gebruikt)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar