Formaat foto's op dvd voor klant

ModeratorCOLON Global Moderators

tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Wat versta jij onder een fatsoenlijk formaat en een fatsoenlijke prijs. Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor ;-)
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@tamara ik was gewoon benieuwd hoe jij aan je prijs bent gekomen.
Jij bent tot nu toe de enige die de samenstelling van je totaalprijs weet en dus ook de enige die weet of het eventuele "verlies" bij het verstrekken van full-res foto's acceptabel is.

Het is bijv. ook aan jou om te bepalen of het acceptabel is dat de klant met jouw zorgvuldig nabewerkte foto's naar de euroknaller afdrukcentrale gaat :)

Daarnaast is het gewoon een kwestie van het managen van de verwachtingen, als jij duidelijk bij je klant aangeeft wat ze krijgen kan je zelfs wegkomen met een dvd vol met 900px grote foto's ;)

Tegenwoordig zie je meestal een basisprijs met online gallery en bestelmodule en dvd tegen meerprijs leverbaar.
Al is dit ook weer aan jou om te bepalen wat er voor jouw klanten interessant is.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik wil uiteraard niet dat ze met de foto's naar de Hema oid gaan.

Waar ik bang voor ben is dat de prijs te hoog is voor het geen ze ontvangen. Ik heb nu €80,- gevraagd, hiervoor heeft ze 9 afdrukken op 20x30cm gekregen (en op hoge kwaliteit laten drukken). De foto's zijn ook behoorlijk nabewerkt. Zij wilde een omzetting naar zwart-wit met een aantal kleur elementen erin. Daar is best wat tijd in gaan zitten.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONZou jij terugkomen voor nog een shoot? Hyvesformaat, daar hoef je bij mij niet aan te komen. Dan liever iets meer betalen voor de shoot.
De shoot draait om de geprinte foto's de overige op cd als extra. Ik zou het nooit accepteren dat ik jou fotografeer, de foto's bewerk en groot op dvd zet, zodat jij met je photoshop-onkunde de foto's verprutst en op hyves post....
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Formaat 1800x1300 zoals ik reeds aangaf. Prijs is afhankelijk van wat je durft te vragen. Reken in het begin gerust 25€ per uur dat je er mee bezig bent. Shoot 1,5 uur, bewerking 1,5 uur = 75€. (als het langer duurt is dat jammer, wanneer korter mooi meegenomen) Wanneer je denkt dat je echt goed werk afleverd (keer op keer) zou je de prijs kunnen verhogen. Deze berekening is uiteraard zonder materiaalkosten als fotoafdrukken en dvd.
Vergeet vooral geen plezier te hebben!

Ps. Ik zie enkele topics voorbij komen van jou. Heb je wel toestemming gevraagd voor het gebruik van deze foto's?
Een simpel contractje laten tekenen waar dit soort zaken in staan, voorkomt juridisch gedoe of scheve gezichten.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik geef altijd de foto's op hoge resolutie.
Eerst deed ik dat niet en als ik zag wat er dan terug kwam voor nabestellingen was dat heel erg weinig. Vergeet ook niet dat je jezelf verplicht om de foto's hoe dan ook te bewaren. Je kunt er niet mee aankomen dat ze een nabestelling willen doen na 2 jaar en jij de foto's niet meer hebt.

Om ook van die rompslomp af te zijn lever ik ze gewoon op groot formaat. Zij blij, en ik er geen omkijken meer naar. Of je daar dan ook extra voor vraag is helemaal aan jezelf.
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Ik heb hier een dvd van 720 HR foto's en kan mijn hele huis er mee behangen......en geloof niet dat mijn fotograaf zich daar maar 1 seconden druk overgemaakt heeft.

Gezien je geen duidelijke afspraken gemaakt heb zou ik het in het voordeel van de klant doen.......volgende keer beter.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

Ik ga liever voor een goede prijs voor de shoot. Laat ze daarna gewoon zelf extra afdrukken als ze willen. Gaat je anders toch nooit meer dan één paar tientjes opleveren. Ga er althans niet van uit dat je klant nu ineens nog 40 fotos bij bestelt.

Dan liever iets meer vooraf vragen en een tevreden klant achteraf.
[size=84]onderschrift[/size]
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Beasar schreefCOLON Ps. Ik zie enkele topics voorbij komen van jou. Heb je wel toestemming gevraagd voor het gebruik van deze foto's?
Een simpel contractje laten tekenen waar dit soort zaken in staan, voorkomt juridisch gedoe of scheve gezichten.

Groet, Bas
Hoi Bas,

Ik heb inderdaad toestemming voor het plaatsen van deze foto's. En ik heb ook een contractje laten tekenen.

En nogmaals bedankt allemaal voor de reacties.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
fotoborst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2005 00:07

gewoon de originele branden.... Zo 2011 om low-res photos te branden.... En die foto's worden toch gebruikt om vergrotingen af te drukken. Het kwaliteitsverlies wordt gewoon geaccepteerd of erger, deze wordt door de meeste niet eens opgemerkt... Een opgeblazen 10x15 naar 40x60... als de jurk van de bruid maar goed uitkomt vinden ze hem geweldig.
Buitenstaanders die de posters zien denken misschien wat een wazige foto.. "Welke fotograaf hadden jullie?" en denken vervolgens: "Nou, dat was geen professioneel want die hebben echt goede camera's tegenwoordig" :roll:
Daar ga je reputatie.... :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Interessante discussie. :wink:

Het is ook heel persoonlijk, hoe je er tegen aan kijkt. Bovendien, hebben beiden voor- en nadelen: wel of geen hoge resolutie bestanden verkopen.

Zelf stuur ik tegenwoordig bij particulieren liever helemaal geen digitale bestanden meer over, maar werk ik het liefst met volledig afgewerkte proefdrukken. Waarom? Wanneer je digitaal gaat verkopen, kunnen mensen op hun beeldscherm de foto's heel anders zien, omdat jij als fotograaf wel calibreert en de meeste gewone particulieren niet; ze zien je foto dus vaak nooit zoals jij hem bedoelt had...

Ik lever dus na een portretsessie proefafdrukken (volledig afgewerkt!), waaruit men dan de nabestellingen kan kiezen. Puur, omdat mensen dan de foto's zien zoals ik ze bedoelt had.

Verkoop ik dan nooit digitale bestanden aan particulieren? Ja, zeker wel, maar alleen in lage resolutie met op de langste kant 670 pixels met rechtsonderin een niet te opvallend watermerk. Daarbij dan als kleurruimte sRGB. Dit bedoelt voor sociaal media gebruik.

Liever geef ik helemaal geen digitale bestanden (JPEG!) weg, maar ga je niet met de markt mee, dan gaan ze wel naar een ander...

De reden dat ik bij particulieren geen hoge resolutie bestanden geef, is gewoon omdat ik niet wil dat men er mee naar fotocentrales gaan die er van allerlei bewerkingen overheen gooien, zodat de foto totaal verpest wordt. Wat ik weleens doe -ik nodig eens per 2 a 3 maanden iemand zelf uit- is wel hoge resolutie bestanden digitaal aanleveren via Wetransfer, maximaal te drukken t/m 20x30cm, maar dan sta ik er wel op dat men af laat drukken bij Profotonet; wat men vaak prima vindt. Maar dit alleen, als ik iemand zelf uitnodig en iemand (model) het voor haar/zijn portfoliomap wil gebruiken.

Bij zakelijke klanten verkoop ik wel hoge resolutie bestanden, af te drukken t/m 20x30cm. Dit, omdat zakelijke klanten het vaak gebruiken voor bijvoorbeeld drukwerk in een folder of iets dergelijks. Dan moeten bestanden wel van voldoende grote zijn. Echter, praten we dan ook over andere bedragen: Voor een hoge resolutie bestand, voor een zakelijke klant, reken ik € 80,00 excl. 19% btw per foto voor éénmalige publicatie. Dit nog los van mijn uur- of dagprijs.

Kortom: Particulieren verkoop ik liever geen digitale en hoge (uitzonderingen daargelaten!) resolutie bestanden, terwijl ik dat bij zakelijke klanten dat veel minder bezwaarlijk vind. Dit, omdat zakelijke klanten vaak bij goede drukwerkers laten drukken en ik ook in mijn gevallen bij het proces betrokken word, zodat ik er ook controle over houd. Zijn de proefdrukken niet goed, dan zeg ik dat gewoon en word het drukproces net zolang voort gezet totdat de druk goed (RGB > CMYK omzetting) is. Vaak na ongeveer 1 a 2 proefdrukken...

En doe gewoon waar je jezelf goed bij voelt! 8)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar