Dia's scannen en omzetten naar digitale bestanden.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Zana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2011 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-Limburg

In de hoop dat ik de vraag in de juiste categorie plaats;

Vandaag kreeg ik een vraag van een vriendin hoe en met welke apparatuur zij een grote hoeveelheid dia's die ze uit een erfenis heeft gekregen, kan omzetten naar digitale bestanden. Het doel is dat het materiaal met de techniek van tegenwoordig kan worden bekeken, al dan niet via een digitale fotolijst.
Bijkomend feit is dat het, naast de emotionele waarde, gaat om redelijk waardevol archiefmateriaal waaruit in het verleden ook diverse malen gepubliceerd is.
Ze wil er dus zeker van zijn dat de originelen onbeschadigd blijven.

Momenteel zijn er in de diverse electronicawinkels nogal wat scanners tegen een redelijke prijs te koop, maar is dit het juiste materiaal hiervoor.

Heeft iemand op dit forum ervaring hiermee of kan anderszins wijze raad geven.

Bedankt alvast.
You can't please everyone..... so I don't even try.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Er is recent nogal wat gediscussieerd over het scannen van dia's. Gebruik de zoekfunctie maar eens... ;)

In dit draadje is in ieder geval veel nuttige info te vinden. Succes!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Zana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2011 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-Limburg

Dank je Marco. Ga ik doen.
You can't please everyone..... so I don't even try.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hoop dat je er wat aan hebt, gezien het doel waarvoor de scanner nodig is, heb je inderdaad wel iets goeds nodig. Ben benieuwd of en hoe het gaat lukken!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zana schreefCOLONBijkomend feit is dat het, naast de emotionele waarde, gaat om redelijk waardevol archiefmateriaal waaruit in het verleden ook diverse malen gepubliceerd is.
Ze wil er dus zeker van zijn dat de originelen onbeschadigd blijven.
Er wordt veel cultureel erfgoed professioneel gedigitaliseerd.
Het kan geen kwaad om te kijken of je die professionele hulp kunt inschakelen; nuttige tips worden altijd met graagte gegeven!
Bibliotheken, heemkundeverenigingen, landelijke/provinciale/gemeentelijke archieven zijn instellingen waar je wat licht op kunt steken.
Ook de uitgever(s) van de publicaties zijn misschien interessant.

Voorbeelden van digitaliseren zijn te vinden op o.a. het Geheugen van Nederland:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;
(Dit weekend niet bereikbaar i.v.m. onderhoud)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Zana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2011 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-Limburg

Beste Boels, dank je wel, dit zal ik haar zeker doorgeven.
Na het lezen van het "draadje" dat Marco al aangaf, was ik al van plan om haar te adviseren een selectie te maken en die professioneel te laten inscannen. Maar voor de rest van het materiaal kan ze hier wellicht meer mee.

Dank heren voor het advies.
You can't please everyone..... so I don't even try.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar