Theater

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
DT2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 21:38

Van de week heb ik voor het eerst fotos gemaakt van een theatervoorstelling. En hoewel de spelers razend enthousiast waren over de fotos was voor mij wel duidelijk dat ik nog het een en ander te leren heb. Ik heb de vraag gekregen om de volgende keer weer te komen en kan dus wel wat advies gebruiken om het dan nog wat beter te doen.
M'n grootste probleem zat in de belichting. Volgspots waren enorm fel waardoor delen overbelicht waren. Maar als ik ze iets onderbelicht ben ik dat probleem wel kwijt maar wordt de rest vaak weer te donker.
Daarbij zat ik bij veel fotos tegen de grenzen van wat camera en lens kunnen aan, dus bijvoorbeeld 3200 ISO, 2.8 diafragma en sluitertijd 1/60. Bij sommige scenes was er wat meer licht, dat gaf me nu een snellere sluitertijd maar had ik natuurlijk ook kunnen gebruiken om de de ISO omlaag te gooien of het diafragma iets te verkleinen. Welke optie zou me meer kwaliteit opleveren? De gebruikte lenzen zijn overigens een Tamron 17/50 2.8 en 28/75 2.8.

26755

26756

26757

26758

26759

26760

26761

26762

26763

26764

Canon 60D | Canon 70-300 IS USM | Tamron 28-75 f/2.8 | Tamron 17-50 f/2.8
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Mischien een idee om een statief of een monopod te gaan gebruiken, Doordat je nu aardig last hebt van bewegings onscherpte . Ook zou ik me meer gaan richten op de gezichten, Deze zijn nu op veel foto's onscherp. En als je de kans krijgt om op meer verschillende plekken foto's te nemen. de serie op zich is echt niet verkeerd.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

De foto's die je laat zien vind ik op zich wel aardig. Ze laten voor mij in ieder geval een goed beeld zien van wat er afspeelt
Je vraagt je af wat je moet aanpassen in de belichtingsdriehoek voor betere foto's. Dat is altijd moeilijk om te zeggen.
Als er erg veel actie in de scene zit, is het altijd handig als je een korte sluitertijd kunt gebruiken om het beeld redelijk te bevriezen. Wil je bij weinig actie wat meer scherp, dan zou ik kiezen voor een kleiner diafragma.

Als voorbeeld de ena laatste foto daar gebruik je een sluitertijd van 1/800 op 56mm en een diafragma van 2.8. Hier beweegt ze nog wel haar armen volgens mij, maar haar gezicht is verre van scherp. Als je hier de sluitertijd een stukje teruggebracht had en het diafragma wat geknepen incl. scherpstellen op de ogen, dan was er denk ik een nog mooiere foto uitgekomen.

Neemt niet weg dat het lastig is en blijft om in hele korte tijd alle instellingen te veranderen. Vooral blijven oefenen en proberen en posten, dat doe ik ook....

Hopelijk kun je er wat mee,
Robert
DT2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 21:38

Dank voor de tips. Een statief was inderdaad beter geweest, maar dat ging helaas niet. De enige avond dat dat had gekund was tijdens de generale repetitie zonder publiek, maar toen waren de mensen van de belichting nog van alles aan het instellen en ging het licht zo alle kanten op dat er daar niet tegen op te corrigeren was. Althans, niet door mij ;-)
De volgende avonden was het licht veel beter en vooral constanter, maar zat ik gewoon in de zaal en kon ik dus niet meer vrij rond lopen of een statief gebruiken.
Ik ga binnenkort maar eens wat testen met verschillende instellingen om te bepalen of ik als de sluitertijd hoog genoeg is beter het diafragma iets kan knijpen of dat het beter is naar 1600 ISO te gaan.
En verder natuurlijk veel oefenen en beter opletten waarop ik focus.
Canon 60D | Canon 70-300 IS USM | Tamron 28-75 f/2.8 | Tamron 17-50 f/2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar