Ijssels landschap

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Vandaag ben ik eens weer erop uitgetrokken naar een gebied waar ik nog niet eerder ben geweest.
Gister ben ik al even wezen scouten en zag diverse vrachtschepen op de IJssel voorbij zien gaan.
Helaas waren deze vandaag niet te zien.
Volgende keer beter hehe.

Nou dit smaakt naar meer!

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
benv

Nummer1: het lijkt of je onderwerp op de horizon onscherp is, compo verder prima.
Nummer2 : Horizon iets omhoog en rechttrekken, vliegtuigstreep had ik weggekloond (niet zoveel werk)
Nummer3 : Leuk en orgineel gevonden.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

#1 vind ik de mooiste van de drie.
<muggenzift mode>
misschien de horizon op 1/3de en de zon op 1/3de.
Rule of thirds is geen must maar had hier wel mooi uitgekomen denk ik.
vind de lucht net iets te weinig aanwezig.
</muggenzift mode>

#2 ook een mooie foto maar vind ik net iets te druk.
De eerste twee palen snijden de horizon en de 3e vloeit over in een boom.
Daarnaast zie ik veel struikgewas? in het midden.
Misschien had een iets hoger standpunt gezorgd voor meer ruimte tussen alle items en zo iets meer rust gecreëerd.
Less is more bij dit soort fotografie.

#3 gewoon een leuke foto. Goed gezien!
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
doxke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 868
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2007 18:36
CONTACTCOLON

mooie reeks
grtz
http://www.pbase.com/doxkes

Nog in opbouw
Daphne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2009 11:33

Wat toevallig, ik heb zelf ook net foto's gemaakt bij de IJssel gepost ;)

De eerste foto 'kijkt' niet helemaal lekker, er lijkt wat onscherpte in te zitten.
De 2e is meer in mijn straatje ondanks dat deze wat 'drukker' is dan dat de eerste foto is.
Nummer 3 leuke waarneming, ook geprobeerd gister maar die van mij is mislukt ;)
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Bedankt allen voor jullie feedback! Hier ga ik wat mee doen.

@Daphne
ik heb je post gezien, niet slecht!
Leuk dat jij weer heel andere beelden hebt.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

#1: Lijkt me echt onscherp. Compositie valt mij nog mee. Maar ik vind de gaten/lijnen in de sneeuw in het midden afleiden, omdat ik ze scherp had verwacht. Vind het geen topper.
#2: Vind ik al beter qua scherpte/kleuren en licht, maar idd hij staat wat scheef en paal wordt wat ongelukkig afgesneden onder.
#3: Doet mij echt niets. Willekeurige partronen maar geen lekker kijkende compositie en ook geen interessant standpunt of iets anders wat positief de aandacht trekt naar mijn persoonlijk smaak.
Ik laat het er maar bij dat het niet mijn smaak is deze serie, of het ligt aan de maandagmorgen..
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Apist0 Bedankt Niet stoppen! kunt u mij vertellen hoe ik de compositie kan verbeteren, want daar kom ik nog niet helemaal uit wat wel of niet werk.
Ook betreft het recht zetten van de beelden ben ik soms nogal aan het hannesen ook heb je tegenwoordig zoveel hulpmiddelen, (waterpas, beeldbewerking etc)
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik (=je) ben ook nog lerend hoor :) En veel is misschien smaak.

Bij #1 moet de foto het denk ik hebben van het lijnenspel in de sneeuw op de voorgrond. Daar zou ik me dan nog meer op richten: door bijv een paar stapjes naar rechts te zetten en je camera ietsjes naar links draaien, door je knieën zakken en de camera iets meer omhoog richten. Zodat die voetstapjes in de sneeuw het beeld vanuit de rechteronderhoek inleiden, de voorgrond nog prominenter is en de horizon op 1/3e van de bovenkant komt. Waar nu linksonder het midden van het ijsvlak het beeld inkomt, zou je de compositie ook zo kunnen maken dat de bovenste grenslijn ijs/sneeuw uit die hoek komt ipv het midden van het ijsvlak. Maar vraag me met name af of je een statief hebt gebruikt, omdat er scherpte lijkt te missen.

Bij #2 wil je veel tonen: het hek/de voorgrond èn de horizon/lucht, ik zou 1 hoofdonderwerp kiezen. Als je ervoor kiest om de nadruk op de voorgrond te leggen, dan leiden de voetstappen rechtsonderin het beeld al goed in in, en de palen komen ook mooi het beeld in. Maar de voorste paal wordt onderin net niet helemaal getoond: iets zakken zodat de paal er nèt opstaat. De palen/het hek stopt bijna in het midden, misschien het mooist als dat einde ong. op 1 van de 1/3e-snijpunten van de horizontale as komt te liggen.
Als je de nadruk op de achtergrond/lucht wilt leggen, dan zou ik alleen de inleidende lijn van de palen pakken (hoeft er dan voor mij ook niet helemaal op te staan) en de camera iets meer omhoog richten zodat de horizon op 1/3e van onderen komt en 2/3e van de foto door de lucht wordt ingenomen. Maar dit soort compositiezaken is misschien smaak hoor, mijn manier is dan ook maar 1 manier van de velen.

#3 lijkt ong. vierkant te zijn, die zou ik gewoon normaal formaat meegeven omdat dat wat prettiger lijkt te kijken. Ook hier is het 'abstracte' in de sneeuw wat de foto mooi maakt maar juist als je er wat afhaalt wordt het (voor mìj) wat interessanter. Ik ben zo vrij geweest een andere uitsnede te maken die wat minder laat zien maar misschien iets meer aan de fantasie overlaat. Je kunt zoveel uitsnedes maken, dit is maar 1 willekeurige. Maar ik ben benieuwd wat je ervan vind en of je vind dat het er beter van wordt.

Afbeelding
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Kick: ik heb je een antwoord proberen te typen, hoor daarom ook graag wat jou feedback op mijn feedback is.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Apist0 schreefCOLONKick: ik heb je een antwoord proberen te typen, hoor daarom ook graag wat jou feedback op mijn feedback is.
@Apist0
Klopt de feedback die je gaf is zeker bruikbaar.
Aangezien je mij veel informatie hebt gegeven, Moest dit even op mijn inwerken en omgezet worden naar een plan van aanpak.
Ik wou even de tijd nemen om even goed over mijn reactie te kunnen nadenken en eventuele vragen te kunnen formuleren.

Deze hele serie ging om lijnen, Lijnen die de kijker ergens naar toe moeten brengen.
Dit was mijn doel
Ik heb bij alle foto's een statief gebruikt en een draad ontspanner.
Bij de eerste foto heb ik handmatig scherp gesteld en zat er voor mij gevoel goed.

Foto1
Wou ik de kijker van het ijs het landschap in laten trekken.
De onscherpte kan komen doordat ik manuel heb scherp gesteld (op de ijs vlakte)
Het doel was om de horizon om 1/3 te zetten omdat de res van de lucht niet zo interessant was.
de voorgrond echter vond ik zelf wel wat hebben en ja misschien heb ik hier ook te veel te willen laten zien.

Foto2
Ben ik met je eens, Ik soms moeite om één hoofd onderwerp te kiezen omdat ik graag verschillende elementen wil samenvoegen in een foto.
Zo ook hier: de lucht, de schaduwen het lijnenspel die de kijker weer het beeld in moesten trekken.
Ik merkte echter bij het terugzien van dit beeld dat deze niet helemaal recht stond dus moest ik de foto iets bijtrekken met het gevolg het paaltje op de voorgrond afgesneden.
Wat ik niet zo erg vond omdat dit niet het hoofdonderwerp was.
Het hoofd onderwerp waren de lucht en de lijnen er naar toe.

foto3
Grappig dat je juist voor deze compositie zou kiezen, iets waar ik nog niet over na heb gedacht.
Wat is in jou ogen een normaal formaat foto? Ik pas deze namelijk aan wat het best bij mijn plan past.
Ook probeer ik tegenwoordig veel meer tijdens het fotograferen rekening te houden met mijn compostie in plaats van later tijdens het bewerken.
Ik heb deze bewust in een rechthoek gelaten
Bedankt voor het delen!

Al met al erg intersant hoe je over de foto's denkt en ik moet zeggen je hebt mij aan het denken gezet.
- Betere selectie en isoleren van het onderwerp en nog wat creatiever te zijn met mijn composite om het beeld boeiender te maken.
- Nog beter een idee in mijn hoofd vormen wat het onderwerp met mij doet en hoe ik dit het beste over kan brengen aan de kijkers.

Hartelijk bedankt dat je tijd hebt genomen om een duidelijke feedback te geven!
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Hoi Rick,

Idd, de horizon van jou op 1 staat al ong op 1/3e ongeveer :) Niet goed gekeken. Ik vergeet ook nog wel's goed te focussen en het goede diafragma te kiezen. Jammer dat je 1e plaat daardoor geen topper is geworden, en dat is wel herkenbaar.

Met 2 het tegenlicht is zo moeilijk, het dynamisch bereik van de body trekt het gewoon niet.. Ik heb voor mezelf gekozen om dan òf het detail in de voorgrond (=uitgebeten lucht/zon), òf het detail in de lucht (=dichtgelopen voorgrond), maar heb nog nooit ge-oefend met de belichting(smeting) die je dan het beste kan toepassen. Voorgrond inflitsen zou natuurlijk helemaal mooi zijn :)

Moet eerlijk zeggen dat ik geen verstand heb van formaten/opmaak, maar deze inhoud + hoe groot hij getoond werd leidde mij een beetje af. Zo'n grote foto met zo'n minimalistische inhoud werkte niet echt, maar misschien dat kenners een andere mening hebben of mijn mening met feiten kunnen onderbouwen, ik niet iig :)

Graag gedaan, leuk om te lezen hoe jij ermee bezig was en welke keuzes je gemaakt hebt in het proces!
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

op nr 1 komen de kleuren wat onwerkelijk over. nr 2 vind ik het mooist.
[size=75]Canon eos 40d en 30d|Canon ef 300mm f4|Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM|Canon ef-s 18-55mm IS|Sigma 150mm f 2.8 macro[/size]
Website: http://www.wildnature.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar