Tamron 17-50 vast op camera en zoomring draait rond

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Help! Gisteren tijdens het maken van foto's schoot de zoomring van mijn Tamron 17-50 f/2.8 door, waardoor hij helemaal rond kan draaien. Ik ben toen maar gewoon doorgegaan met het maken van foto's met het idee van "dat zien we later wel". Zoomen kon ik nog wel door de buis gewoon wat te begeleiden met m'n andere hand. Thuis dacht ik: ik haal hem van m'n camera af zodat ik hem maandag even naar een fotowinkel kan brengen om ernaar te kijken. Maar wat blijkt: hij gaat her niet af! Hij draait wel ietsje mee, maar los gaat hij niet! Heeft iemand hier ook ervaring mee cq is het een veelvoorkomend probleem?

PS: lens en camera zijn slechts 7 maanden oud.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Geen ervaring hier... Ik zou het niet forceren en met de cam + 17-50 naar de winkel gaan.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Klinkt alsof er iets afgebroken is toen je door zoomring heenschoot en dat het onderdeel nu ergens klem zit. Inderdaad, niet forceren en naar de winkel gaan.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Hmm, hopelijk is die lens nog open te maken via de voorkant, anders wordt het natuurlijk een lastig verhaal. Weet wel dat het de laatste keer is dat ik sh*itbouwkwaliteitlenzen koop.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

wellicht dat je gister bezig bent geweest in de extreme vrieskou? materiaal van de gebruikte camera en objectieven + extreme kou zorgt voor krimp. wie weet dat dit nog wat verschil maakt. Probeer het na een nachtje op kamertemperatuur nog een keer.

de bouwkwaliteit van de 17-50 is mij allerminst tegen gevallen! wil je iets beters zul je diep in de buidel moeten tasten (800-1000 euro).


Succes
Canon
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Nou echt extreem was die kou niet (max -5). Probeerde hem thuis er pas af te draaien en de volgende ochtend lukte het ook niet. Morgen maar even naar de winkel. Jammer dat ik hem in Italië heb gekocht, maar volgens mij zit er standaard 1 jaar fabrieksgarantie op Tamron lenzen (en met de open Europese markt hoop ik dat ik niet terug hoef naar Milaan)...Zat inderdaad al naar iets anders te kijken, maar ik weet weer waarom ik de Tamron heb gekocht. Bovendien, als ik 1000 euro uitgeef, dan wil ik er ook echt flink op vooruit gaan. En met een evt. overstap naar fullframe liever niet teveel geld besteden aan EF-S lenzen.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Tamron geeft 5 jaar fabrieksgarantie op de 17-50, mits geregistreerd!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

als je een klein zaklampje hebt en je schijnt aan je zoeker in en je kijkt dan in de voorkant van de lens zou je normaal alles fel opgelicht moeten zien. zie je dan iets in de weg zitten? hopelijk niet, dat betekend dat een van de ijzertjes (waarvan er veel van zijn) is losgekomen en waarschijnlijk tussen je spiegel/lens vast zit. enige manier om dit op te lossen is de lens vernielen. ik hoop dat ze in de winkel zo verstandig zijn om het niet te forceren. als ze doordraaien en je spiegel stukdraaien of je sensor bekrassen zit je met grotere problemen. maar aangezien je foto's bent blijven maken lijkt me dit nogal onwaarschijnlijk. het gaat dus hoogst waarschijnlijk iets met de bajonet zijn, natuurlijk niet zo slim om met die koude lang met je materiaal rond de lopen!
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Je sensor beschadigen is niet mogelijk, er zit teveel afstand en een spiegel tussen. Ook de spiegel kan op die manier niet beschadigd raken. Het kan wel, door de camera met zijn rug op de grond te leggen, een moker te pakken en dan met volle kracht op de lens te slaan.

Als je gewoon menselijke kracht gebruikt, kan er op dat gebied niks mis gaan.

Er zit in de vatting een klein schroefje die de lens tegenhoudt. Dat schroefje zou los kunnen zitten en dan krijg je de lens er niet van af. Haal je lens maar eens van je camera af, dan zie je hem zitten.

Het is niet de eerste keer dat het hier voorbij komt.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Toch een geruststelling dat de sensor beschadigen niet mogelijk is. Ik vermoed dat het inderdaad een schroefje moet zijn, maar ja, aan de andere kant: wat heeft een kapot zoommechanisme nu met de vatting te maken...Lens draait namelijk wel een klein stukje, maar niet helemaal. Hoe het dan wel moet...als ik het zo hoor moet of de lens of de camera opengemaakt worden. Lijkt me trouwens sterk dat zoiets door de kou kan gebeuren; bevroren was de camera zeker weten niet.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Het gaat er toch om dat hij er niet af gaat? Daar zorgt een schroefjes voor.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Volgens mij hebben we het dan over iets anders. Het is in ieder geval niet het 'schroefje' dat je ontgrendelt met de knop op de camera waardoor je de lens eraf kunt halen. Bij nader proberen hoor ik een krakend geluid; er zit duidelijk iets in de weg en het lijkt plastic te zijn...zometeen naar de fotograaf, kijken wat hij ervan zegt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar