Wat zou de "beste" instelling zijn voor me camera?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik moet binnenkort een groot boksgala fotograferen.Ik sta dan bij de ring.Dus afstand is ong 15 meter max.
Er hangt goede verlichting.

Nu ben ik wat aan het spelen met me camera maar ik kom niet uit welke instellingen ik het beste kan gebruiken.

Ik gebruik de volgende apparatuur:
- Canon 600D body
- Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II objectief
- Canon 430 EX II flitser
- Omnibounce
- GP 2700mAH batterijen
- 16G class 10 ,45mb/s geheugenkaartjes

Ik gebruik vrijwel altijd de TV stand zodat ik me sluitertijd kan instellen.Meestal staat die bij mij op 1/30
Alleen merk als ik verder uitzoom met bovenstaande objectief dat me flitser er moeite mee heeft als ik meerdere foto's achter elkaar schiet.

Dat maakt verder niet uit , daar kan ik rekening mee houden.

Welke instelling van de camera zouden jullie gebruiken om scherpe foto's te krijgen van de vechters?De achtergrond mag dus erg wazig zijn.Het gaat om die twee personen.

Ik ben zelf veel aan het proberen ,maar zou graag jullie mening weten wat een vrij goede instelling is om dit soort foto's te maken.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Dit soort vragen zijn altijd heel lastig te beantwoorden maar er zijn wel een paar dingen die je ten goede komen.

Bij een bokswedstrijd gaat het om snelle actie en vereist dus een snelle sluitertijd om de actie te bevriezen (zeg 1/800) maar je geeft aan dat je een flitser hebt, ik neem aan dat je die ook gewoon mag gebruiken? Het ligt er ook maar net aan wat jij verstaat onder goed licht... dit kan heeeeeel verraderlijk zijn.

Je flitser zorgt ervoor dat de actie bevriest, dus dan kan je in langere sluitertijden gaan werken zonder dat de boksers hun scherpte verliezen.

Als ik een gok moet doen (ligt echt aan het aanwezige licht)

Camera in de M stand
diafragma : zo laag mogelijk (3.5 op 18mm)
sluiter : 1/20 ~ 50
Flitser op ETTL
ISO : 400/800?
Focus op AI servo : dit zorgt ervoor dat je camera blijft scherpstellen op je onderwerp zolang jij de knop in houd.

Het is dus echt gokken wat voor resultaat je daaruit krijgt... mocht je te weinig omgevingslicht hebben kan je de ISO verder omhoog gooien. De sluiter zou ik niet langer doen omdat je dan waarschijnlijk een ghost effect krijgt, dat kan ook mooi zijn omdat je dan wat meer actie in je foto hebt.

Mag je de flitser niet gebruiken dan ben ik bang dat je het met de kit lens niet gaat redden omdat je dan echt op snelle sluitertijden moet gaan zitten zoals ik eerder aangaf, of je moet heel hoog met je ISO gaan met het gevolg dat je veel ruis in je foto's hebt.
Laatst gewijzigd door 1 op Snellius85, in totaal 23 keer gewijzigd.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

De flitser mag wel gebruikt worden.
Echter vind ik het niet erg om wat donkere foto's te hebben.
Ik maak ze liever wat lichter dan donkerder.

De belichting die er hangt zullen grote spots zijn die de ring belichten.Die hangen vrij hoog aan het plafond.
Het is een grote sporthal.

Het kan dus goed zijn dat ik de flitser niet nodig heb, maar heb hem wel bij.

Helaas heb ik geen andere lens beschikbaar om me foto's te maken.
Ik heb me 70-300 maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Hmmmm ik zie nu pas dat je er ongeveer 15 meter vanaf staat... dat is wel een lastig verhaal. Ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is omdat het voor ons denk ik moeilijk in te schatten is. Een flits op 15 meter zal ook geen wonderen verrichten.

Ik zou hem wel sowieso op AI servo zetten omdat boksers veel naar voren en achteren bewegen, dan heb je het minst kans op missers.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

AI-Servo zou wel eens niet goed kunnen werekn; de AF van de Tamron is geen snelheidsmonster.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Zal misschien mierenneukerij van mijn kant zijn maar verander 'me' eens structureel in 'mijn', dat scheelt zo ongeveer 5 taalfouten per bericht. :wink:
Het is dus 'mijn' camera en 'mijn' flitser.
Nu on-topic, vanaf 15 meter afstand met jouw gear zal het niet meevallen mooie scherpe foto's te maken, je flitser zal niet krachtig genoeg zijn om de afstand te overbruggen waardoor je sluitertijden dusdanig lang zullen worden dat je al snel bewegingsonscherpte krijgt.
Overigens krijg je eerder last van ruis wanneer je onderbelichte foto's lichter probeert te maken dan andersom.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Is kiezen voor een andere stijl niet wat?
Gewoon lekker in zwart/wit knallen, veel contrast, beetje korrel en wat gecontroleerde bewegingsonscherpte maken m.i. juist de sfeer.
Ik zou dus juist niet gaan proberen alles te bevriezen, omdat het m.i. dan te statisch wordt en er helemaal geen actie meer vanuit gaat.

Beetje dit idee

Zo zou ik het proberen, gebruik maken van je handicap/beperkingen.
Kan je de iso ook wat verder opschroeven, omdat je naderhand toch wat "analoge" korrel kunt toevoegen en er van de sensorruis niet veel meer overblijft. Moet wel zeggen dat je hiervoor bij voorkeur met een groothoek tussen de touwen moet, maar wellicht lukt het ook wel op meer afstand met een tele.

Succes.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij het uitzoomen zal ook de flitser uitzoomen om een bredere lichtbundel te produceren.
Je flits bereik wordt dan korter omdat je met dezelfde hoeveelheid licht een groter oppervlak gaat belichten.

Bij welke ISO maak je foto’s?
Je kan de ISO verhogen. Het gevaar is dat je meer last van ruis krijgt.

Hans
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Als je 15 meter weg staat, zou ik toch die 70-300 maar meenemen.
(en ik stem ook voor de conversie van "me" naar " mijn", of op z'n minst "m'n")
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Ik ben het eens met startpunt van Snellius qua instellingen, zet bovendien flitssynchronisatie op 2-e gordijn ( anders lijkt het als of de boksers achteruit slaan )

( en ik ben ook voor de me --> mijn conversie )
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

XiaoBianZi schreefCOLONAls je 15 meter weg staat, zou ik toch die 70-300 maar meenemen.
(en ik stem ook voor de conversie van "me" naar " mijn", of op z'n minst "m'n")

En als je die meeneemt, neem dan ook een monopod mee. 1/30 op 300 mm uit de hand, is niet eenvoudig zonder bewegingsonscherpte van de fotograaf.
Ik ken de 70-300 van Tamron niet, maar met de canon-variant vond ik dat ie te langzaam was voor indooractie. Hij zat er qua scherpstellen wel eens naast.

Oftewel : neem alles mee en probeer ruim voor tijd aanwezig te zijn, zodat je wat kunt oefenen (doe ik ook altijd, ik sta nogal eens in een slecht verlichte manege foto's te maken).
En dan nog kan het tijdens de wedstrijden heel anders zijn (snellere acties naarmate de boksers beter worden, waardoor je met de sluitertijd niet meer uitkomt en nog verder in ISO omhoog moet). Kortom, blijf regelmatig kijken hoe je foto's eruit zien en pas je instellingen er op aan.


Succes
Peter
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Zoals je ziet is het lastig in te schatten wat het beste voor jou persoonlijk gaat werken.

Ik zou inderdaad zoals Peter zei ruim op tijd aanwezig zijn zodat je kunt testen wat de juiste instellingen zijn die voor jou het beste werken. Het ligt er ook gewoon aan wat voor sfeer je neer wilt zetten, er zijn zoveel dingen mogelijk in de fotografie... je gear moet het alleen wel toelaten.

Nu ben ik ook erg benieuwd met wat je thuis gaat komen ;).
Anoniem 3

Off-topic:
Over opmerkingen over de spelling van TS:

As me-mijn de eenige speelvout is die hier op het vorum gemaakt word, nou dan hep ik er en dachtaak aan om ales te korriegeeren...

M.a.w. Laat de TS in zijn waarde en het topic ook.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik sta aan de rand van de ring.

Het uiterste geval is dat de vechters aan het uiteinde van de ring staan.In de andere hoek dus.

Dat gebeurt niet vaak.

Ik wil me 18-55 toch gebruiken omdat me Tamron geen super lens is.
Qua ISO zit ik meestal op 200/800 met flitser.
Zonder zit ik een stuk hoger natuurlijk.

Zwart/wit is zeker wel leuk ,maar dat wil ik achteraf doen met bewerken van de foto's.Vind het zeker wel een erg leuk idee.Had er zelf niet eens aan gedacht.

Ik weet niet of er iemand (en ik weet dat het een grote vraag is) een lens ter beschikking stelt om deze dag te proberen?
Helaas ben ik financieel niet in staat om deze momenteel te kopen.

Ik zou ook niet weten welke lens ik hiervoor moet aanschaffen.Het is zo ie zo wel de bedoeling omdat ik dit soort wedstrijden vaker moet doen.
Statief heb ik zeker bij.Ik schiet het liefst niet uit de hand.

Ruim aanwezig ben ik zeker.Deur gaat om 14.00 open.
Ik ben er al om 07.00 omdat ik mee ge helpen opbouwen.

Ook is er een hulpfotograaf aanwezig (mits ik nog antwoord krijg op mijn PM) en dat is FotoJeroen (mod op dit forum) om me te helpen.
Er moeten ook foto's gemaakt worden buiten de ring en kleedkamers.

Daar krijg ik gelukkig hulp mee van Jeroen.

Ik ga al jullie tips een goed bestuderen en proberen.
Zal zeker wel goedkomen.Was alleen benieuwd naar jullie ideeen.


Over mijn taalfouten en spelling.Sorry ,misschien kan iemand last hebben van lichte dislectie??
Dan is het erg fijn om te horen dat mensen alleen maar kunnen klagen over spelfouten.Ik doe ook me best en als je het niet fijn vind om te lezen.Lees dan om de fouten heen of lees niet.
Dit is niet gericht op een persoon of iets dergelijks maar in het algemeen.

Vind het echt niet leuk om steeds hetzelfde te moeten horen.

Gisteren al fotoshoot gehad met Bob Sapp zelf.
Hier een link naar de foto's:
Klik hier voor de foto's
Helaas zijn niet alle foto's geweldig ,maar heb ze online gezet zodat de mensen die op de foto staan, de foto's van me site af kunnen halen.

Het gaat trouwens om dit gala:
Afbeelding
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Als Jeroen aanwezig is, zou ik me niet zo'n zorgen maken... die zal ook nog wel wat meenemen.

in ieder geval succes zondag (ik meen gehoord te hebben dat het niet doorging, maar vergis me dus kennelijk). 't is dicht bij me in de buurt ook nog, zonde dat ik niet kan.

groeten
Peter
Anoniem 3

Ik heb je een PB gestuurd.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

dukie schreefCOLONAls Jeroen aanwezig is, zou ik me niet zo'n zorgen maken... die zal ook nog wel wat meenemen.

in ieder geval succes zondag (ik meen gehoord te hebben dat het niet doorging, maar vergis me dus kennelijk). 't is dicht bij me in de buurt ook nog, zonde dat ik niet kan.

groeten
Peter
Er is twijfel geweest vanwege dat Amsterdam verhaal en Leeuwarden maar deze gaat zeker wel door.
Zaten wel regels aan zoals beperkte toeschouwers enzo maar gaat zeker wel door.
gvasseldonk schreefCOLONIk heb je een PB gestuurd.

Je hebt antwoord terug.
TOP!!
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
glowingeddy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2010 10:24

Je bent niet in staat om een lens te kopen maar misschien is huren dan een optie?
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Een lens lenen omdat je er geen kunt betalen?
En wat als er iets met die lens gebeurd?
Ik zou 'me' lenzen er in elk geval niet aan wagen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
glowingeddy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2010 10:24

Er zijn winkels waar je de lens kan huren (ik heb het niet over lenen), natuurlijk leg je dan borg neer welke je kwijt bent als er iets mis gaat maar dit is zeker niet het hele bedrag van de lens.
Bedrijven als Pixto of calumet doen hieraan.
Veel mensen maken hier gebruik van als ze bijv. een lens willen aanschaffen maar niet zeker zijn of deze geschikt is voor hen of als ze een specifieke lens eenmalig nodig hebben.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar