hoe poster 100 x 75 cm ophangen?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

En dan uiteindelijk heb je je foto uit die vermaledijde computer en kan je hem bij daglicht zien!

Maar hoe kan ik deze print van 100 x 75 cm ophangen?
Let wel ik wil geen plastic strip of punaises/ plakband gebruiken en ook geen lijst. Bovendien wil ik hem niet op (laten) plakken.

Ik ben op zoek naar een systeem dat je aan een spijker kunt hangen en dat max rond de 15 euro kost.

Papierklemmen lijken een oplossing...
Iemand een ander concreet idee?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
Stefan=Canon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 13:18
WoonplaatsCOLON lichtenvoorde

Nou zou hem zeker aan de muur hangen. :lol:

Maar lees even mee, ben wel benieuwd wat er voor is.
Wil ook nog een grote pooster laten afdrukken en zonder lijst is het wel veel mooier.
Een foto is een afdruk van een indruk.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het je al een gegoogled op "poster ophangsysteem"?
De meeste systemen bestaan uit strips, maar ik kwam ook de onderstaande plakhaakjes tegen.

Hans.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat bedoel je precies met 'Bovendien wil ik hem niet op (laten) plakken.'? Want de goeie ouwe buddies werken hier nog altijd prima in huis voor de posters bij de meiden :)
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Die plakstickers werken, maar niet erg lang. Heb er nu vier die na ongeveer een jaar 'spontaan' loslaten, waren opgeplakt op foamboard.

Als je een echte mooie glossy print hebt van 100 x 75 verdient deze degelijke fixatie en presentatie, IMO. Ja, je kan het zomaar op de muur plakken (van dat gummige witte plakspul wellicht), maar daar doe je een mooie print echt onrecht mee. Montage is een kunst op zich. Ik ga binnenkort zelf enkele grote afdrukken maken; opties die ik overweeg op een rij met voor en nadelen:

- Foamboard. voordeel: redelijk goedkoop, in middenformaten met plaklaag te vinden, anders 3M photo mount gebruiken. Redelijk makkelijk om met een beetje oefening zelf aan te brengen. Alle afmetingen mogelijk (binnen de perken), dus ook panorama's met afwijkende maat. Nadeel: gevoelig voor temperatuur/vochtwisseling. Grotere afmetingen hebben versteveging nodig om ze vlak te houden, bijv. alu U of H profiel met dubbelzijdig plakband aangebracht.

- Simpel 'frame' van glas met hardboard erachter. Bij de Xenos e.d. te koop. Lekker goedkoop, wel zwaar, beschermt. Wel meteen stuk zwaarder op de muur (Foamboard weeg haast niks) en je hebt de kleine ijzeren 'klemmetjes' aan de randen. Weet ook niet of die zo groot te verkrijgen is. Je zit ook vast aan standaard maten.

- 'Standaard' frame: groot, log, zwaar, klassiek met passe-partout. Vind ik eigenlijk maar bij bepaalde soorten beelden mooi - ik doe vooral veel Landschap, en daar vind ik het zelden optimaal passen.

- Foamex/Alu/Dibond - laten doen bij drukker, bijv. Pixum oid. Voordeel: meteen op monteerbare, dunne ondergrond. Nadeel: veelal matte afwerking (vind ik minder mooi), en redelijk duur. Wel erg elegant als de foto zich ertoe leent.

- Achter acryl (directe druk of gemonteerde print) - laten doen, Pixum of WhiteWall. Voordeel: ziet er prachtig uit. Nadeel: erg duur (meer dan 10x wat je wil uitgeven), zwaar, dus goed ophangsysteem is een must.

- Canvas - tja, ik snap de rage niet. Maak je een prachtige plaat met veel scherpte, hoge megapixel count, druk je hem op lage DPI af op medium dat niet enorm veel detail kan weergeven. Doe mij maar olieschilderijen op canvas, foto's' anders presenteren ;)
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mattia schreefCOLON Ja, je kan het zomaar op de muur plakken (van dat gummige witte plakspul wellicht), maar daar doe je een mooie print echt onrecht mee.
Toch lijkt het mij, gezien de voorwaarden die de TS stelt, de beste manier.

En het originele bestand bewaren en weer afdrukken als dat nodig is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Misschien een idee om eens naar http://www.xpozer.com/" onclick="window.open(this.href);return false; te kijken.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bovendien wil ik hem niet op (laten) plakken.
Mag ik vragen, waarom je niet op wilt laten plakken?

Een dergelijk foto zo kaal neerhangen: "Is als een schip zonder roer." :D

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

van Tesa heb je dubbelzijdige tape, welke tot 250KG aan kunnen.

Gebruik deze tape veelvuldig om zaken vast te maken zonder schroeven of boren etc....

Als dat binnen 1 jaar loslaat, dan doe je echt iets goed fout.

P.S: is gewoon bij de bouwmarkt te halen. Vervolgens gewoon in alle hoeken een stukje ad 2,5CM plakken en tegen de muur aandrukken. (Wel ff vetvrij maken ;) )
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
SachaB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2012 08:00

Goede tip van mrhanky.

Heb zelf twee foto's laten afdrukken op Xpozer (Panorama en XL) en ben zeer onder de indruk van de afdrukkwaliteit. Ik had eerst een gratis sample aangevraagd. Spansysteem ziet er misschien complex uit, maar is echt super makkelijk, binnen 2 minuten hangt je foto er strak bij. Extra voordeel is dat je het spansysteem kan hergebruiken, goed bedacht.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Als ik die Xpozer bekijk, dan moet je je doek/poster daar ook laten afdrukken, toch? Want volgens mij heeft TS de poster al gewoon liggen en moet hij hem enkel nog ophangen. Dan zou het misschien een goeie tip voor in de toekomst zijn, maar kan hij er nu minder mee ;)
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

pielie schreefCOLONvan Tesa heb je dubbelzijdige tape, welke tot 250KG aan kunnen.
Ik had het persoonlijk over die zelfklevende 'ophangplakkers' waar hdb aan refereerde. Geen grote fan. Van dubbelzijdig plakband ben ik ernome fan, en weet uit ervaring dat het goed (soms te goed) blijft plakken en zo goed als nooit loslaat....
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

@mrhanky
Dat systeem van http://www.xpozer.com" onclick="window.open(this.href);return false; ziet er interessant uit. Alleen wordt het niet los verkocht, en als ik op het filmpje zie hoe je poster opgevouwen is word ik niet vrolijk van. Over de prijs nog maar te zwijgen... :(
Als ik naar de haakjes van hdb kijk word ik evenmin vrolijk, hoewel ik er wel om moet lachen. :)
Is ut nau me camera of muh camera?!
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Zal morgen even op mijn werkplek kijken welk systeem wij ooit gebruikten.
Volgens mij waren het 2 kunststof strippen waar de poster ingeklemd wordt.
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Als je even googled op posterstrips, dan krijg je al veel voorbeelden te zien van kunststofophangstrips, ed.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ha Jack,

Wat is het eigenlijk uiteindelijk geworden? Of ben je er nog niet uit?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

MarcoEOS550D schreefCOLONHa Jack,

Wat is het eigenlijk uiteindelijk geworden?
Ik heb een doos papierklemmen gekocht samen met een profiel hang ik de poster dan op.
Is ut nau me camera of muh camera?!
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

zo, die kan ook in de top 10 van late reacties :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar