Verzekeren foto/filmapparatuur (Verzameltopic)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo rboerdijk,

Waarom alleen tijdens een reis verzekeren en niet bij het gewone gebruik???
Denk dat de kosten ongeveer gelijk zijn.

Gr. Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Let wel op bij Interpolis. Allereerst is de kostbaarhedenverzekering maar tot een bepaald bedrag. Daarnaast krijg je nog de mogelijkheid om aan te geven, of je je apparatuur (semi-)professioneel en/of voor studie gebruikt. Zo ja, dan gaat de premie met 25% omhoog en de dekking omlaag. Zo is je apparatuur bijvoorbeeld niet meer verzekerd in niet bewoonde gebouwen. Lastig, als je studio-apparatuur in een bedrijfspand (studio) staat. Ander voorbeeld: je fotografeert een bruiloftsfeest in een hotel/restaurant. Dan is je apparatuur ook niet verzekerd. Of zoals ik op m'n school de schoolfeesten e.d. fotografeer: niet bewoonbaar gebouw dus niet verzekerd. En zo waren er nog wel meer uitzonderingen, die tegen "bedrijfsvoering" (geld verdienen met je camera) ingingen. Ik had het betreffende vinkje juist laten aankruisen, omdat ik eerlijk wilde zijn, zodat ik later niet te horen zou zijn dat ik dingen verzwegen had. Want als verzekeringen maar even denken dat je nalatig bent geweest, ben je de pineut en krijg je minder of zelfs niets uitgekeerd. Maar nu werd ik dus "gestraft" voor m'n eerlijkheid. Ik zit nu dus al een paar jaar bij DSV ;)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Bedankt voor de heads-up! Ik ben het niet tegen gekomen namelijk maar ik ga het nog wel even navragen!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

@Ytos, heb jij wel eens schade gehad dat door DSV is afgehandeld? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

@ Ytos en Sushi. Zo zijn de voorwaarden ook bij Univé. Die extra kostbaarheden verzekeringen dekken heel vaak alleen de schade in je eigen huis.
Dus lees de kleine lettertjes goed!
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

cornelus079 schreefCOLONHallo rboerdijk,

Waarom alleen tijdens een reis verzekeren en niet bij het gewone gebruik???
Denk dat de kosten ongeveer gelijk zijn.

Gr. Gerard.
De vraag kwam op naar aanleiding van een reis ( ik vroeg voor een "losse bagage/camera-verzekering") - maar de voorgeslagen internationale inboedel-verzekering zou inderdaad het hele jaar geldig zijn.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

marieke3 schreefCOLON@Ytos, heb jij wel eens schade gehad dat door DSV is afgehandeld? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Nee, gelukkig niet.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

karin115 schreefCOLON@ Ytos en Sushi. Zo zijn de voorwaarden ook bij Univé. Die extra kostbaarheden verzekeringen dekken heel vaak alleen de schade in je eigen huis.
Dus lees de kleine lettertjes goed!
Inderdaad is bij de kostbaarhedenverzekering van Unive niet alles buitenshuis verzekerd. Foto- en filmapparatuur echter juist wél.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Nou daarover ben ik verbaasd. Ik had hier namelijk expleciet naar gevraagd bij Unive en men vertelde mij dat ik een extra apparatuur verzekering moest afsluiten als ik wilde dat mijn spullen buitenshuis verzekerd waren.
Heb jij die voorwaarden bij de hand?
Edit: ik bel er morgen achteraan.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Mijn 'goedkope' woonverzekering (Inshared) heeft niet eens een kostbaarhedenverzekering. Alleen is alles binnenshuis verzekerd als er brand, hitte, blikseminslag of geweld bij komt kijken.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ Karin: dat is mijn eerst verteld door de Univé-adviseur die bij mij thuis mijn hele verzekeringenpakket kwam doornemen, en ik heb het ook ergens zwart op wit. Alleen niet bij de hand, want dankzij een vers aangelegde babykamer is ijn studeerkamer een zootje... ;)

Op de website staat het in ieder geval volgende:
Kostbaarhedenverzekering

Dekking – wat is er verzekerd?
Een kostbaarhedenverzekering geeft u wereldwijde dekking tegen beschadiging van uw kostbare spullen, ongeacht de oorzaak. Ook geheel of gedeeltelijk verlies en diefstal zijn gedekt. Voor schilderijen, kunst en antiek geldt de dekking alleen in uw woonhuis. Foto- en filmapparatuur en muziekinstrumenten kunt u ook verzekeren. Maar omdat dit heel specifieke voorwerpen zijn, maken wij hiervan graag maatwerk voor u.

Voor welk soort objecten is er dekking buiten uw woning?
Sieraden, foto- en filmapparatuur en muziekinstrumenten kunt u verzekeren. Maar ook bijvoorbeeld hoortoestellen. Omdat dit heel specifieke voorwerpen zijn, maken wij hiervan graag maatwerk voor u. Brillen en contactlenzen kunnen echter niet worden verzekerd.

Uitkering – wat vergoedt Univé?
De uitkering na schade is gebaseerd op het verzekerd bedrag dat in de polis staat vermeld. Het verzekerd bedrag wordt vastgesteld aan de hand van recente aankoopnota’s of een taxatierapport. Is het object verzekerd op basis van een aankoopnota, dan geldt een vaste afschrijvingsregel of de dagwaarde. Stelt u de verzekerde waarde vast via taxatie, dan moet u weten dat een taxatierapport 36 maanden geldig is. Die kostbaarheden moet u dus elke 3 jaar opnieuw laten taxeren.
Ook hieruit kan je opmaken dat foto- en filmapparatuur buitenshuis verzekerd is (premieberekening wordt dan maatwerk), maar 't staat er niet expliciet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

marieke3 schreefCOLON Foto- en filmapparatuur en muziekinstrumenten kunt u ook verzekeren
marieke3 schreefCOLON Ook hieruit kan je opmaken dat foto- en filmapparatuur buitenshuis verzekerd is (premieberekening wordt dan maatwerk), maar 't staat er niet expliciet.
Hmm... pas op - er staat "kunt u ook verzekeren" - dus ik zou eerder zeggen dat het standaard er niet bijzit, tenzij je het extra laat verzekeren met uiteraard een maatwerk premieberekening.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dank je Marco. Ik heb intussen een mail naar Univé gestuurd met de vraag om eens precies te omschrijven wat nu de voorwaarden en de kosten zijn.
Als ik meer weet meld ik me.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Om de zoektocht nog wat uitgebreider te maken, maar hopelijk niet moeilijker:

ik heb zojuist nog een verzekeringspakket gevonden via een fotozaak in Zwolle die is aangesloten bij RingFoto en een pakket aanbiedt van ENRA-verzekeringen (enra.nl). Ik kende deze verzekeraar voordat ik mijn zoektocht naar een geschikte verzekering gestart ben, maar omdat ie via een goede fotozaak wordt aangeboden, vertrouw ik het wel.

Dit verzekeringspakket heeft een camera-dekking die vergelijkbaar is met die van DSV met de volgende grote verschillen:
- niet voor beroepsfotografen;
- een looptijd van 3 jaar met een vergoeding van nieuwwaarde
- goedkoper (afhankelijk van het te verzekeren bedrag) dan DSV

Voor mn gevoel zit deze verzekering tussen de DSV en die van de ANWB (Recreactief) in qua prijs met voor mij (hobbyist die ook de camera op reis meeneemt):
Werelddekking, dekking bij dagelijks gebruik, (3 jaar) nieuwwaarde vergoeding, laag eigen risico (12,50 per gebeurtenis) en mogelijkheid om:
a. alleen schade ("enig van buiten komend onheil; hoe ook genaamd") en,
b. ook tegen diefstal, inbraak en verlies te verzekeren.

Premie voor 3 jaar met een bedrag van (1000,-)
optie a. 132,-
optie a+b 181,-

Ik weet niet of er ook aanvullende premiekosten betaald moeten worden.

de polisvoorwaarden vind je hier

Iemand toevallig ervaring met dit verzekeringspakket?
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik heb vandaag de polis binnen van DSV. Werelddekking, 5800 euro verzekerd (ook ipad en laptop) voor 140 euro perjaar incl poliskosten. Ben benieuwd hoe het zal bevallen. Bovenstaande verzekering Enra heb ik niet eerdergezien en ook geen ervaringmee. Voor ons was het belangrijk dat ook de tweedehands spullen verzekerd konden worden. Aangezien we maar een paar zaken nieuw hebben aangeschaft.
O jaen dat het niet uitmaakt of we in opdracht fotograferen of niet.
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

marieke3 schreefCOLONIk heb vandaag de polis binnen van DSV. Werelddekking, 5800 euro verzekerd (ook ipad en laptop) voor 140 euro perjaar incl poliskosten. Ben benieuwd hoe het zal bevallen. Bovenstaande verzekering Enra heb ik niet eerdergezien en ook geen ervaringmee. Voor ons was het belangrijk dat ook de tweedehands spullen verzekerd konden worden. Aangezien we maar een paar zaken nieuw hebben aangeschaft.
O jaen dat het niet uitmaakt of we in opdracht fotograferen of niet.

Zo blijkt maar weer dat er verschillende redenen te zijn om voor de ene of voor de andere optie te kiezen.
Ik begin pas en mn uitrustiging bestaat uit een body en een lens (600D met 18-135) en wat accessoires en dan is de verhouding tussen de DSV-verzekeringspremie en de waarde van mn spullen wat scheef :)

In jullie geval lijkt me DSV wel een verstandige keuze
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wanneer je voor een apparatuurbedrag van zo'n 1000,- wilt verzekeren is DSV inderdaad niet de aangewezen optie. Je minimale jaarpremie is 100,-, dus het loont zich pas wanneer je wat meer spullen hebt inderdaad.
Dat je bij DSV tweedehands spullen makkelijk kan verzekeren was voor mij ook een doorslaggevend iets. Daarnaast dat er niet eerst nog getaxeerd hoeft te worden.
Enra heeft als 'nadeel' dat je enkel bij de bij hen aangesloten winkels weer iets nieuws kan kopen. Je krijgt het geld dus niet zelf in je hand, wat je beperkt wanneer je camera gestolen is en je besluit om op marktplaats wat anders te kopen bijvoorbeeld.
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Rocker schreefCOLONWanneer je voor een apparatuurbedrag van zo'n 1000,- wilt verzekeren is DSV inderdaad niet de aangewezen optie. Je minimale jaarpremie is 100,-, dus het loont zich pas wanneer je wat meer spullen hebt inderdaad.
Dat je bij DSV tweedehands spullen makkelijk kan verzekeren was voor mij ook een doorslaggevend iets. Daarnaast dat er niet eerst nog getaxeerd hoeft te worden.
Enra heeft als 'nadeel' dat je enkel bij de bij hen aangesloten winkels weer iets nieuws kan kopen. Je krijgt het geld dus niet zelf in je hand, wat je beperkt wanneer je camera gestolen is en je besluit om op marktplaats wat anders te kopen bijvoorbeeld.
Dat wist ik niet... hmz.... geeft wel weer een andere kijk op de keuze voor Enra.....

Want ik twijfel nog wat tussen Enra en de Recreactief van Anwb; waarbij voor mij het belangrijkste verschil zit in de vaststelling van de waarde van je camera (3 jaar nieuwwaarde tegen dagwaarde vs nieuwwaarde bij Anwb). Lastig.... :?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Gedwongen winkelnering... hm, dan haak ik gelijk af.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik moet wel zeggen dat dat een jaar of 3 a 4 geleden was, het kan dus zijn dat die voorwaarde er inmiddels uit is, maar het is wel goed om op te letten in elk geval ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar