17 mrt. 2012 ~ mode en gedrag in de natuurfotografie

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Het is lente! Afgelopen donderdag pufte ik met bijna 21 graden door landgoed Huis Ter Heide, terwijl we een maand geleden nog vorst hadden overdag... sterker nog, het verschil met anderhalve maand geleden die bijna 40 graden! Een ongelofelijk verschil waar mijn lichaam nog niet aan gewend is. Met 16 graden loop ik in T-shirt buiten en toen het 21 graden was verlangde ik zó naar een korte broek en sandalen dat ik letterlijk met mijn blote voeten door het water ben gegaan...

Hoe ik zover kwam?

Dat heeft alles met mode onderwerpen in de natuurfotografie te maken...

Als de lente komt zeg ik wel eens gekscherend dat er weer een hype komt op macro lenzen en we over een maand of anderhalf weer overspoeld worden met juffer en libelle foto's. Elke tijd van het jaar heeft zijn eigen mode onderwerpen, het is net als met de meest onbegrepen hype bij kinderen: knikkeren. Het ene moment zie je niets en een week later knikkert heel Nederland (ik grijp even terug uit het pre-iGadget-tijdperk voor de jongeren onder ons...).
Zo is het ook met natuurfotografie. Het ene moment zie je niets en het volgende moment worden we overspoeld door blauwe heikikkers of velduilen... om maar even twee willekeurige mode onderwerpen te noemen. Foto's zien doet foto's maken, er hoeft er maar één te vertellen dat de heikikkers weer blauw zijn en ineens zien we overal blauwe kikker foto's. Er hoeft er maar één een plek te hebben ontdekt met velduilen en het volgende moment zien we Masai-Mara achtige Safari tafrelen van sjezende auto's, vloekende fotografen en - moet ik helaas bekennen - asociaal gedrag t.o.v. van mede 'natuurliefhebbers' en t.o.v. de onderwerpen (Ik mijmer even over de laatste sneeuwuil die ons land aan deed en er helaas in moest blijven wegens de 'belangstelling' - lees: opjagen in het kader van 'alles voor een mooie foto').
En waarom dat deze onderwerpen? Zeldzaamheid is volgens mij het toverwoord, een foto maken van een onderwerp wat moeilijk is vast te leggen. Of die foto maken die niemand heeft. Het trotse gevoel dat je een plek kent die anderen niet kennen. Of gewoon iets unieks vast willen leggen... Ik denk dat dit voor ieder verschillend is.

Is dat dan erg vraag ik mij af? Is het erg dat we een paar weken lang veel dezelfde foto's zien? Dat vind ik een moeilijke vraag. Aan de ene kant ben ik erg blij, want mensen zijn weer enthousiast voor de natuur, komen buiten en kijken rond naar verborgen schoonheid. Dat is erg belangrijk in een land waar 'de natuur steeds Bleker wordt'. Maar het heeft ook een keerzijde, veel natuurfotografen beginnen vanuit de liefde voor de natuur... maar eenmaal ter plekke is het enorm moeilijk de grens van het fatsoenlijke - de gedragscode natuurfotografie (PDF) - niet te overschreiden als je daarmee dé perfecte foto niet kan maken. Dé foto lonkt... maar dan moet je wel verstoren. Die velduil zit daar in het gras op de dijk, je weet in je hart dat je dan niet uit je auto moet stappen maar als je het wel doet schrikt hij op en kun je hem mooi van dichtbij wegvliegend op de plaat zetten. Niemand die het ziet, toch? En één keertje is toch niet zo erg?
Die blauwe heikikker zit niet op een mooie plek, er zitten takjes voor zijn neus. Je bent er nu, morgen moet je weer aan het werk en is het weer niet mooi. En volgende week zijn ze niet blauw meer. Dus moet het nú gebeuren! Niemand kijkt, dan kan ik hem toch wel even met een takje een zetje geven zodat hij naar een mooier plekje springt?

Eenmaal thuis voelen we ons allemaal verantwoordelijk maar in het veld maken we allemaal - mijzelf incluis! - de fout:

beeld v.s. verstoring ~ mode v.s. gedrag[/center]

En ik dan? Ben ik dan zo geweldig dat ik dit aan de kaak mag stellen? Nu achter mijn laptop praat ik makkelijk maar ook ik ken de verleidingen. Nu is het voor mij wel zo makkelijk dat ik warmer loop voor landschapsbeelden dan voor dieren, bij dierfoto's kan ik nou eenmaal mijn eigen artisticiteit niet kwijt, het is voor mij té snel een foto van een mooi onderwerp zonder dat daar iets van mijzelf in zit. Ik zit er gewoon minder mee als ik niet dé perfect dierfoto kan maken, dat is gewoon mijn geluk.

Maar ook ik heb mij laten verleiden, ook ik wordt enthousiast van alle beelden en ook ik wil toch graag op het goede moment met het goede weer een foto van een blauwe kikker of een velduil mij prachtig avondlicht. En daarom ben ik afgelopen donderdag op pad gegaan. In totaal meer dan 600km gereden via diverse plekken in Zeeland en Noord Brabant langs plekken die mij in vertrouwen verteld zijn. En ook ik werd enthousiast over de onderwerpen.

Ten eerste de heikikker, het verhaal erover hoef ik niet te vertellen want iedere fotograaf die er op dit moment foto's van laat zien vertelt vol trots - en het is hem/haar gegund - over het fenomeen van de kikkers die niet graag een blauwtje lopen. Maar ik was eigenlijk net te vroeg op de plek, op andere plekken waren ze al gezien maar hier nog niet. Een oudere man met grote teletoeter vertelde mij dat hij die morgen overal had gekeken en dat ze er nog niet waren, jammer. Maar toch blijf je rondlijken en luisteren of je ergens het kenmerkende gebubbel hoort... en ja! Gehoord en gevonden! Eén heerlijk zonnend en één al parend en dril afzettend in het water. En zo heb ik met mijn knieën en blote voeten in het water gezeten ... verstoring? Lastig te zeggen... ze kwamen naar mij toe gezwommen! Ik hoop dat ik kan zeggen dat ik niet verstoord heb.

1. heerlijk zonnend
Afbeelding
foto gemaakt met 7D + 300mm + 1,4x op ISO400, f/7.1, 1 stop onderbelichting wegens de donkere achtergrond en kleur en 1/1000sec.

2. Parend in het water
Afbeelding
foto gemaakt met 7D + 300mm + 1,4x op ISO400, f/7.1, 2 volle stops overbelichting wegens het tegenlicht en 1/320sec.

3. Genietend van de aanblik van een zeiknatte fotograaf
Afbeelding
foto gemaakt met 7D + 300mm + 1,4x op ISO400, f/8, -1/3 stop onderbelichting en 1/640sec.

Toen de velduilen.. prachtige plek en prachtig licht. 4 jagende uilen over het veld, deze uil is als enige dagactief en weinig schuw... wel erg zeldzaam! Alle ingrediënten voor prachtige beelden. Maar toen ik aankwam verdween mijn illusie als sneeuw voor de zon toen ik safari achtige taferelen zag van scheurende auto's, telelenzen uit raampjes, mensen met lenzen op de dijk, crossende brommers op de dijk en langsdenderende trekkers vol uilen. Mensen die getuige mochten zijn van de zeer indrukwekkende lezing van Frans Lanting tijdens de NVN Internationaal Natuurfoto Festival 2012 zullen zich het verstilde beeld van de pinguin nog wel herinneren... de foto erna gaf de realiteit weer: tientallen mensen in een grote cirkel rond de pinguin allen dezelfde foto makend! Niets is uniek... en ook hier was dat zo. Asociaal gedrag, afsnijden door andere auto's, boze blikken, scheurend over de weggetjes... om thuis te komen met die perfecte foto alsof het verstilde natuur is? Wanneer je dat meemaakt is de romantiek weg en kun je je eigen foto's niet meer zonder dat beeld zien. Net safari in Afrika, prachtige leeuw met 20 auto's eromheen...

Nou ja... hierbij mijn beelden. Met gemengde gevoelens over het moment maar wel met enige trots over het resultaat, het licht was werkelijk perfect!

4. scherend in warm tegenlicht over de velden
Afbeelding
Een landschappelijk sfeerbeeld met omgeving, heerlijk! foto gemaakt met 7D + 500mm op ISO400, f/7.1 en 1/2000sec.

5. zittend op paaltje met perfect warm tegenlicht
Afbeelding
7D + 500mm op ISO800, f/8 en 1/800sec.

Lang verhaal met veel overpeinzingen. Mijn vraag aan iedereen: mode is geen probleem, geniet van de unieke momenten maar alsjeblieft... laat je niet meeslepen door 'de kans op dé perfecte foto'. Enerzijds is de kans dat je bij mode onderwerpen uniek bent niet zo groot (er zijn meer foto's van ijsvogels te vinden dan van matkoppen) en anderzijds is je verantwoordelijkheid echt enorm groot. Niet alleen voor het dier maar ook voor je mede fotografen... wat jij doet wordt gekopieerd en als je 'gepakt' wordt mag niemand meer genieten.


Als afsluiting nog een paar grappige beelden (niet bedoeld als 'mooie foto's' maar als sfeerbeelden)

6. deze levendbarende hagedis had zich verstopt in de foto tas en wilde er niet meer weg...
Afbeelding

deze velduil werd verstoord door een boze wielrenner die vond dat hij al schreeuwend langs de auto moest wurmen...
niet door mij, ik mocht fotograferen!

7. ik zit
Afbeelding

8. ik taai af
Afbeelding

8. ...en ben weg...
Afbeelding
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Wouw , wat een serie foto's. Geweldig. Nr.1 is top maar de andere zijn niet minder.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Prachtige opnames in dit wonderschone licht.
Dank voor je overpeinzingen en boodschap. Ik kan me er helemaal in vinden.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Erg mooie foto's.. Vooral de kikkers zijn erg geslaagd vindt ik.

Ik herken het verhaal. Waar ligt de grens van verstoring. Ik denk dat dat heel moeilijk is. Net als met je voeten in het water voor de foto. Aan de ene kant is het verstoring maar aan de andere kant stoor je de kikkers niet als ik het verhaal lees. Tsja wat is dan de grens he...
Een kikker met een takje verplaatsen voor een mooiere foto vindt ik dan wel weer erg duidelijk verstoring omdat je het beestje dwingt tot iets.

Het is altijd een moeilijke grens.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
willo72
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2010 11:44
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Mooie foto's en duidelijk boodschap.
5D mark III/50mm f1.8/Tamron SP 24-70 VC f2.8/Tamron SP 90 VC f2.8 Macro/Canon Extender 1.4x II/70-200 L IS f4 USM/Canon 300 L IS f4 USM/Speedlite 430EX II Powershot G5x
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooie foto's. Ik vind vooral de uil bijzonder. Mooie kleuren van deze prachtige vogel. Leuk verhaal en ik denk dat het net als met zo veel zaken is dat je "gewoon" je gezonde verstand moet gebruiken.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
toledo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 364
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2009 13:50
WoonplaatsCOLON Wognum

Mooie foto's en een duidelijk verhaal. Het blijft soms moeilijk wanneer je iets kan doen voor een betere foto.
Zelf ben ik al 2 keer bij de Velduilen in Zeeland geweest en ik heb daar niets provocerend gezien, ondanks de 7 auto's die daar op die momenten waren.
Ook bij de Waterspreeuw in de AWD vorig jaar had ik wel een moment van wat moet ik nu !
Ik lag daar meters van de Waterspreeuw af om foto's te maken van deze vogel zonder betonnen randen. De vogel ging weer te water maar kwam plotseling op 1 meter van mij uit het water, oeps probleem!
Ja wat doe je dan? Ik ben maar rustig blijven liggen om de situatie niet uit de hand te laten lopen maar de vogel bleef rustig op zijn plek.
Uiteindelijk ben ik rustig terug gekropen totdat ik ongeveer 2 meter er van af was en mijn AF zijn werk weer kon doen, daarna heb foto's gemaakt. Zie mijn site, (The making of...)
Maar op dat moment had ik wel iets van, stel dat iemand mij nu hier zo ziet en de paar minuten hiervoor heeft gemist dan kan diegene wel een punt maken.

Groet,
André
Je blijft kijken op http://verlaat-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Dank voor alle reacties. Ik hoop met mijn verhaal mensen aan het denken te zetten... als dat lukt is mijn verhaal een succes geweest!
www.johanvanderwielen.nl
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Je kan ook vanaf een andere kant redeneren; ieder mens heeft bestaansrecht, simpel vanwege het feit dat je nou eenmaal op deze aarde terecht gekomen bent. Tijdens je bestaan doe je allerlei dingen, waarbij je continue van alles verstoort. Wandelen, autorijden, rennen, wonen, consumeren etc. etc. Als je er niet geweest zou zijn, had je al deze dingen niet kunnen doen, en was er minder verstoring geweest. Een tijger die een aap vangt en opeet, verstoort ook. Ik besta, dus ik heb het recht om te verstoren. Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre je een kikker lastig valt door hem even een duwtje te geven. Een reiger die dezelfde kikker had gezien had hem opgegeten. Een duwtje is dan een stuk minder vervelend voor de kikker.
Toen ik een paar weken terug in de AWD voor het eerst de rugzakvos zag, liep er een ouder stel mensen langs die zichtbaar geirriteerd waren dat die vos tussen de fotografen liep. De wat oudere man riep "Jullie voeren ze allemaal". Hij was daar blijkbaar ontzet over. Dat mag natuurlijk. Op mijn beurt vroeg ik me af hoe erg het is dat een paar vosjes wat voedsel krijgen toegeworpen. Deze vossen leven in vrijheid en hebben nog steeds een keuze. Teveel andere dieren leven in gevangenschap of worden zelfs als soort met uitsterven bedreigd. Dat is toch veel erger dan een paar vossen wat eten geven?
Veel natuurgebieden in Nederland worden door organisaties beheerd. In het NHD reservaat rijden bulldozers door de duinen om stuifzand gebiedjes aan te leggen. Is dit geen verstoring? Als ikzelf een paar weken later door zo'n gebiedje wil lopen blijkt dat dat niet is toegestaan, omdat dat de rust verstoord. Wie verstoort nu wat? :twisted:

O ja; mooie foto's :wink:
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@sunblade: goed verhaal! Je hebt helemaal gelijk... we verstoren allemaal, loop je zo voorzichtig mogelijk in het bos dan nog zal je een slagveld achterlaten van alle insecten en plantjes die je hebt vertrapt. En daarom is het ook zo'n moeilijke discussie waarbij niet alleen beide kanten van de zaak verdedigbaar zijn maar - en dat vind ik wel gevaarlijk - beide kanten net zo hard worden gebruikt om de eigen zaak te verdedigen.

Je kunt zeggen: we verstoren met ons bestaan automatisch de natuur dus hoe erg is dat? Maar er wordt daarom dus ook gezegd: omdat we toch verstoren ... mag je dus ook verstoren wat je wilt. Het is ons recht dus doe maar raak... en dat is het lastige. Moeten we roomser zijn dan de paus? nee, we moeten realistisch zijn! Maar we moeten die realiteit niet gaan gebruiken om dan maar door te slaan naar de andere kant!

Ja, we verstoren allemaal. Zelfs onbedoeld, sterker nog, meer onbedoeld dan bedoeld. Als ik met mijn hond in het bos loop verstoor ik omdat er een hond losloopt. Toch is dat - in mijn ogen - niet zo erg omdat reeën leren uit te kijken voor honden, ze blijven er alert door. Maar dat is wat anders dan anderen - die ik regelmatig zie! - die hun jachthond het bos in sturen en lekker laten zwerven en opjagen. En waar ligt de grens met het aanvaardbare? Geen idee.

En juist daarom blijf ik erbij: neem je verantwoordelijkheid en weet dat - ondanks je goede bedoelingen - je niet alleen verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag maar ook (door bijv. tonen van foto's of jezelf te laten zien tijdens het maken) in bepaalde mate verantwoordelijk bent voor wat er ná jou gebeurd.
www.johanvanderwielen.nl
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik begrijp je punt helemaal, en ben het ook helemaal met je eens. Voor mezelf zeg ik; "ik neem mijn verantwoordelijkheid". Alleen heb ik heel andere normen en waarden meegekregen dan iemand anders. Die iemand anders vind ook dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid neemt, terwijl die persoon er in mijn ogen misschien een puinhoop van maakt.

Nou kan 1 persoon nooit zo'n grote puinhoop maken dat de planeet dat niet zelf op zou kunnen lossen. 10 personen ook niet, en 100 ook niet. De kern van het probleem; bijna 7 miljard mensen op deze aardbol. O.a. de ontdekking van antibiotica heeft er voor gezorgd dat wij bijna onoverwinnelijk zijn, en de bevolkingsgroei niet te stoppen is. Dat betekent voor veel plant- en diersoorten echter de ondergang. Veel soorten moeten wijken, zodat de mensheid kan blijven uitbreiden. Wil je de ultieme bijdrage leveren aan de planeet; plant jezelf dan niet voort. Dat is de grootste bijdrage aan de natuur die je kan maken.
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Eerst en vooral: mooie foto's!
Bovendien een interessante beschouwing.

Ik heb hier nog niet echt over nagedacht. Ik ben dan ook geen echte natuurfotograaf. Als ik ga wandelen, neem ik zo goed als nooit een camera mee. Ik wil dan gewoon genieten en zoveel mogelijk zien. Met een camera erbij lukt dat me niet. Ik ben dan immers voortdurend op zoek naar iets 'interessants' of 'moois'. De camera vernauwt mijn blikveld. Als ik tijdens zo'n wandeling op een kudde fotografen stuit – wat overigens maar heel zelden gebeurt – zie ik inderdaad wel eens dingen die niet door de beugel kunnen. Het is de aard van het beestje…

Ik fotografeer zo goed als uitsluitend in mijn eigen tuin. Gelukkig is die niet al te klein. Alle begrip dus voor mensen die wél de 'wilde' natuur in moeten om dieren, planten of zwammen te fotograferen. De meeste natuurfotografen (en misschien juist vooral de amateurs) zullen daarbij wellicht voldoende discreet blijven om de dieren niet of toch niet al te zeer te verstoren. Tenslotte zijn ze haast allemaal ook natuurliefhebbers. Het zou nooit in mij opkomen om me zelfs maar 10 km te verplaatsen om één of andere zeldzame of mooie soort te fotograferen. Maar ik heb er geen probleem mee dat andere mensen dat wel doen. Ik geniet immers van hun foto's. Ik voel me alleen niet geroepen om hun werk te herhalen.
sunblade schreefCOLONWil je de ultieme bijdrage leveren aan de planeet; plant jezelf dan niet voort. Dat is de grootste bijdrage aan de natuur die je kan maken.
Ongetwijfeld goed bedoeld, maar volgens mij toch een dwaling. Eigenlijk zouden uitgerekend mensen die dit denken zich wél moeten voortplanten, zij het dan op een bescheiden manier (maximaal twee nakomelingen, bijvoorbeeld). De kinderen van deze mensen zullen immers meestal ook de houding van hun ouders t.o.v. de natuur erven, zowel genetisch als via hun opvoeding. De Fransen hebben een fantastische uitdrukking die ik hier even vrij vertaal: Als alle gedegouteerde mensen opstappen, blijven alleen de degoutante mensen over. Dit is meteen ook de achilleshiel van de Voluntary Human Extinction Movement.

Overigens heb ik mezelf niet voortgeplant. Zo inconsequent ben ik wel… :lol:

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Een interessante invalshoek Gabriël, food for thought... ;-)
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Kwam nog een mooi verhaal tegen van Edo van Uchelen wat ik jullie niet wil onthouden:
http://www.centrumvoornatuurfotografie. ... artikel=63
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONKwam nog een mooi verhaal tegen van Edo van Uchelen wat ik jullie niet wil onthouden:
http://www.centrumvoornatuurfotografie. ... artikel=63
Van Dale vertaalt Freigelände als "tentoonstellingsterrein in de openlucht". Dat zegt alles, denk ik.

Groet en bedankt voor de lynx… euh… link!

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar