Is de 50mm f/1.8 II een goede aanvulling op mijn lenzen ??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ik zit er aan te denken om de 50mm f/1.8 II te gaan kopen als aanvulling op mijn objectieven, is dit wel goede aanvulling?
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

peter1970 schreefCOLONWaar wil je hem voor gaan gebruiken?

gr
Peter
portret en macro
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

portret: oke
Macro: oh nee () tenzij in combinatie met extension tubes.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Voor portret is hij wel fijn..overigens niet op 1.8 :D
Voor macro niet zoals Peter al aangeeft.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Ik ben gek op die lens voor macro. Ik gebruik hem met een omkeerring. Mocht ik iets grotere zaken willen fotograferen zoals vlinders of een sprinkhaan ofzo dan komt een omkeerring te dichtbij. In dat geval gebruik ik de Canon 250d close up lens. O.k, het is geen echte macro lens en heeft redelijk wat beperkingen, maar geeft zeker goede resultaten. Kijk anders even op mijn site bij de insecten foto's. Allemaal met de 50mm 1.8 gemaakt.
Als je het budget er voor hebt zou ik eerder voor een 100mm macro gaan. Heb je dat budget niet dan vind ik dit een goede optie.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=100729" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze?

ik persoonlijk vind het wel een mooi lensje.. heb 'm zelf (ofjah.. me pa).. en jah.. ook voor portet (maar dan meer close-up)

als het budget het toelaat ook nog de 50mm 1.8 kopen.. ;)
gewoon super dingetje!!

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

[i]"Is de 50mm f/1.8 II een goede aanvulling op mijn lenzen ??"[/i]

Sorry hoor, maar dit vind ik echt weer zo'n vraag in het genre van:

Zou ik een koe voor in de voortuin erbij moeten kopen ??

Ik heb het hier al vaker gepredict: Denk na wat je wil, en handel daarna!

Groet,

Alexander!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=59529" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

iets genuanceerder mag wel, is niet zo een gekke vraag nl, veel mensen twijfelen aan hun lenzen, zijn ze scherp genoeg, kan ik er mooie portretten mee maken etc.. dus in het kader van dit zou ik zeggen neem er een 50 mm bij, lensje kost nou ook weer niet zo heel veel en je kunt er een hoop plezier van beleven, zowieso ga je wat bewuster fotograferen met een vaste lens, je denkt iets meer na over je uitkadering, positie diafragma en meer van dit soort zaken.

Echter vind ik wel dat je de 50 mm 1.8, de zn plastic fantastic niet moet overschatten, het is een leuk lensje om bv portretjes mee te schieten, mar wil je echt een lens voor zijn lichtsterkte en veelvuldig binnenshuis, dan moet ik je teleurstellen, vol open steld deze behoorlijk teleur en zijn AF is behoorlijk traag, zeker als de lichtomstandigheden minder zijn.

Maar een paar stopjes dicht bv op 2.8 of 3.5 levert deze erg mooie gestoken scherpe resultaten en door zijn gewicht/formaat is er altijd wel een plaatsje in de tas voor dit lensje.

Mijn advies is dus gewoon doen, je kunt hem zelfs tweedehands vaak goedkoop op de kop tikken en bevalt deze niet dan verkoop je hem gewoon weer door, zo heb je totaal geen afschrijving en kun je toch eens proberen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Bij een wat krap gekaderd portret, gemaakt met een 50 mm op een APS-C camera, zit je zo dicht bij het model dat de neus te groot t.o.v. de oren weergegeven wordt.

Ik ken veel modellen die dat niet erg fraai vinden.

TS,
Vindt jij zelf protretten gemaakt met een 50 mm wel fraai?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

ik had de 50 mm 1.8 maar heb deze vervangen door de 85 1.8, en mensen WAT EEN VERSCHIL!!!

spaar nog even door, en ga voor de 85 mm ;)
echt een wereld van verschil
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

De Canon 60 mm Macro en de Sigma 70 mm macro zijn alternatieven. Beide zijn macro objectieven en tekenen heel schrp. Voordeel van de Canon is de betere AF. De Sigma heeft een langere brandpuntsafstand en dat heeft ook voordelen.

De Canon 85 mm/1.8 is een erg fijn objectiefje waarmee je mooi met scherptediepte kan spelen en zeer geschikt voor portretwerk.
Je kan ook aan de Tamron 90 mm macro denken. Optisch goed, AF wat minder snel
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Alexander! schreefCOLON Sorry hoor, maar dit vind ik echt weer zo'n vraag in het genre van:

Zou ik een koe voor in de voortuin erbij moeten kopen ??

Ik heb het hier al vaker gepredict: Denk na wat je wil, en handel daarna!
Inhoudelijk gezien kun je hier misschien gelijk in hebben, maar door dit ook daadwerkelijk hardop te zeggen jaag je wel gelijk de mensen tegen je in het harnas. Terwijl de TS misschien alleen maar om wat bevestiging vraagt. Wist jij toen je met fotografie begon ook al direct alles? Daarnaast weet je ook niet met wat voor persoon je te maken hebt; misschien is het wel iemand die heel goed kan fotograferen maar verbaal misschien iets minder gave heeft.

Dit forum heeft naar mijn idee al langere tijd wat 'last' van minder 'activiteit'. Ik heb het idee dat er minder wordt gepost dan in het verleden en dat heeft een reden. Laten we met ons allen constructief met vragen omgaan. Een kleine tip voor de TS is altijd handig natuurlijk (bijvoorbeeld een tip om op een andere manier de vraag te formuleren), maar geagiteerd reageren lijkt mij niet zo nodig. ;-)

En om verder on topic te gaan: de 50mm 1.8 is een prima objectiefje om mee te starten wat betreft portretjes. Naar mijn idee zou iedere startende Canon fotograaf dit objectief een keer gehad moeten hebben / mee gefotografeerd moeten hebben. Als je ook nog macro wilt kun je overwegen om er een tussenring tussen te hangen of een close-up voorzetlensje er bij te kopen. Wil je echte macro, dan is inderdaad de genoemde alternatieven van annoh, bijvoorbeeld de 60mm Canon, een mooie optie.

Weet je al 100% zeker dat je heel veel portretten wilt schieten dan kun je inderdaad de 85mm 1.8 kopen, maar als je nog twijfelt kun je misschien beter de 50mm 1.8 kopen. Later kun je dan altijd nog de overstap maken naar de superieure L's en niet te vergeten de EX'en ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Deos schreefCOLON
Alexander! schreefCOLON Sorry hoor, maar dit vind ik echt weer zo'n vraag in het genre van:

Zou ik een koe voor in de voortuin erbij moeten kopen ??

Ik heb het hier al vaker gepredict: Denk na wat je wil, en handel daarna!
Inhoudelijk gezien kun je hier misschien gelijk in hebben, maar door dit ook daadwerkelijk hardop te zeggen jaag je wel gelijk de mensen tegen je in het harnas. Terwijl de TS misschien alleen maar om wat bevestiging vraagt. Wist jij toen je met fotografie begon ook al direct alles? Daarnaast weet je ook niet met wat voor persoon je te maken hebt; misschien is het wel iemand die heel goed kan fotograferen maar verbaal misschien iets minder gave heeft.

Dit forum heeft naar mijn idee al langere tijd wat 'last' van minder 'activiteit'. Ik heb het idee dat er minder wordt gepost dan in het verleden en dat heeft een reden. Laten we met ons allen constructief met vragen omgaan. Een kleine tip voor de TS is altijd handig natuurlijk (bijvoorbeeld een tip om op een andere manier de vraag te formuleren), maar geagiteerd reageren lijkt mij niet zo nodig. ;-)

En om verder on topic te gaan: de 50mm 1.8 is een prima objectiefje om mee te starten wat betreft portretjes. Naar mijn idee zou iedere startende Canon fotograaf dit objectief een keer gehad moeten hebben / mee gefotografeerd moeten hebben. Als je ook nog macro wilt kun je overwegen om er een tussenring tussen te hangen of een close-up voorzetlensje er bij te kopen. Wil je echte macro, dan is inderdaad de genoemde alternatieven van annoh, bijvoorbeeld de 60mm Canon, een mooie optie.

Weet je al 100% zeker dat je heel veel portretten wilt schieten dan kun je inderdaad de 85mm 1.8 kopen, maar als je nog twijfelt kun je misschien beter de 50mm 1.8 kopen. Later kun je dan altijd nog de overstap maken naar de superieure L's en niet te vergeten de EX'en ;-)

yeeeaaah Buddy!
gelijk heb je..
on-topic en off-topic! :)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Echter vind ik wel dat je de 50 mm 1.8, de zn plastic fantastic niet moet overschatten, het is een leuk lensje om bv portretjes mee te schieten, mar wil je echt een lens voor zijn lichtsterkte en veelvuldig binnenshuis, dan moet ik je teleurstellen, vol open steld deze behoorlijk teleur en zijn AF is behoorlijk traag, zeker als de lichtomstandigheden minder zijn.
Closeshooter,

Helemaal mee eens. Het is nog weleens zo, dat dit objectief overgewaardeerd wordt. Voor de prijs, is het zeker een goed objectief, maar ook niet meer dan dat.

Hij presteert het beste vanaf diafragma f4 t/m f8. Op f2.8 ook prima te gebruiken, maar vanaf f4 is het beter, vind ik zelf. Ook de bokeh is niet geweldig van deze 50mm. Het lijken net onscherpe, hoekige patronen (cirkels) in de onscherpte, waarschijnlijk veroorzaakt door de minimale en hoekige diafragma lamellen.

Voor het geld hoef je dit objectiefje zeker niet te laten liggen, maar het is zeker geen wonder objectief.

Wil je een goed 50mm objectief, dan is meer de Canon EF 50mm f/1.4 of de Sigma 50mm f/1.4 aan te raden.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar