Hoe bodybuilders te fotograferen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Momus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2012 13:25

Hallo, heeft iemand ervaring met het fotograferen van bodybuilders?

15 april zijn de Nederlandse kampioenschappen in Theater aan de Schie in Schiedam.
Een van de deelnemers is een collega van mij. Hij heeft gevraagd of ik foto's wil komen maken. Volgens hem is het heel erg licht op het podium met veel spots. Ik heb oude foto's gezien van iemand met een 400d die op TV stand werkte. Het diafragma op die foto's staat ongeveer op 5,6 met een brandpuntafstand tussen de 60 en de 90 mm
Ik zelf heb een 7d met een 18-135, 50 mm 1.8 en een 70 -300 4 - 5.6 is objectief.

Heeft iemand iets soortgelijks al gedaan? Wat zouden jullie gebruiken (kijkend naar mijn beschikbare spullen) Iemand nog tips met instellingen?
Ik heb het forum al dorozocht enn het lijtk natuurlijk op Theaterfotografie / concertfotografie echter is het minder beweeglijk en schijnt er meer licht te zijn?

gr. Remco
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hoi,

Wat te gebruiken kan ik je niet mee helpen.

Mijn idee was; voorbereiding. In hoeverre is dat mogelijk?

Eerste;
Je hebt al een eerste referentie met de oude foto's. Kun je daaruit een idee van situatie maken?

Tweede;
Weet je wat je positie t.o.v. podium gaat zijn? En is er de mogelijkheid om voor het event zelf proef opnamen te maken. Wel met aangeschakelde verlichting die ook op het event gebruikt gaat worden natuurlijk. ( Wellicht met hulp van je collega. ).
Liefst op een eerdere dag, dan kun je op vol beeld bepalen of je foto klopt of niet ( ik zelf ben nog lang niet goed geoefend om het op het schermpje van de Eos te zien, lukt mij echt niet, niet de details. )

Als beide kan, heb je de mogelijkheid in de voorbereiding het meeste al uit te vinden. Podium, achtergrond en positie bodybuilders lijkt me redelijk statisch. En als je dat vanuit een eigen positie die ook bekend is kunt voorbereiden;

Dan weet je welk objectief gaat werken, hoe met de omstandigheid ( instellingen, belichting ) om te gaan. En kun je op het event zelf aan de slag om de bodybuilders zo dynamisch mogelijk vast te leggen.

Lijkt mij wel een leuke uitdaging ( kunstlicht blijft lastig voor mij. ). En ben benieuwd naar het resultaat.
Met vriendelijke groet,
Les
Momus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2012 13:25

Hoi, bedankt voor je antwoord:

1. Wat ik kan zien aan de foto's en uit de verhalen zit je gewoon in je stoel. Er schijnt voor persfotografen aan de rand van het podium wel een plek gereserveerd te zijn. Misschien als je brutaal genoeg bent, kan ik proberen er gewoon tussen te gaan staan. Een brutaal mens heeft de halve wereld zeggen zze weleens, maar goed ik ben ook van de goede fatsoensnormen. Dit is dus even afwachten.

2. Proefopnames maken wordt lastig. Misschien op de dag zelf voordat het begint, maar daarvoor gaat niet. Het is een Theater met een gewoon programma met voorstellingen en ander licht per voorstelling.

Ik moet gewoon op tijd zijn en proberen van te voren al wat proefopnames te maken (helaas is het scherm niet representatief voor de echte foto). Als ik de oude foto's bekijk en daar 1/60 met 5.6 zie op een 400d met 800 iso soms 1600 iso, moet het met een 7d ook lukken zou ik zeggen.
WL078
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2012 19:29
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hoi,

Het event zou inmiddels voorbij moeten zijn.
Hoe is de uitkomst?

Foto's die je wilt laten zien?
Met vriendelijke groet,
Les
Momus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2012 13:25

Ja, klopt het evenement was afgelopen zondag.
Ik heb een aantal foto's (onbewerkt) geplaatst in de tescase http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=101203

Ik vond het lastig om zoiets voor eht eerst te doen. Ik heb gekozen voor diafragma voorkeuze stand en kwam door de hoge iso waarde tot redelijke sluitertijden.
Tevens heb ik de camera op burst gezet en tijdens de poses flink raak geschoten. totaal heb ik 2 8gb kaarten vol gemaakt. Iets waar ik voor een adere keer echt rekening mee moet gaan houden.

Gezien je als amateur geen toegang kreeg tot de beste plaatsen zat je vast aan je plaats in de zaal. Daardoor ook weinig variatie.
Mijn collega heeft in ieder geval heel wat foto's van voor hem redelijke kwaliteit.

gr. Remco
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou ook eens spelen met een circulair polarisatiefilter.
Het kan zijn dat je daarmee de sterke geoliede reflecties kunt weghalen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Momus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2012 13:25

Klopt, probleem blijft het licht. Een polarisatiefilter kost ook weer de nodige stops.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even verplaatst naar het juiste onderdeel
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar