Kennis gevraagd!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

Hallo allemaal,

Na enkele jaren amateur en hobby fotograaf te zijn geweest. kreeg ik gisteren mijn eerste vraag voor een huwelijks shoot te doen!
Nu, omdat dit mijn aller eerste "shoot" zal zijn, kan ik wel wat advies gebruiken.
Ik heb al heel wat rond "ge-googled" naar boeken / tutorials e.d. rond huwelijksfotografie.
hebben jullie nog tips / suggesties / filmpjes voor me of hebben jullie zelf voorbeelden die ik zou mogen gebruiken?
Alles is op dit moment wel bruikbaar denk ik!!

Alvast bedankt!
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Smets.lennert schreefCOLONNu, omdat dit mijn aller eerste "shoot" zal zijn, kan ik wel wat advies gebruiken.
De verwachtingen van het bruidspaar afstemmen met jouw kunnen. Als dat op tafel ligt heb je een basis, om vol enthousiasme energie in te steken.

Groet, Bas

Wanneer stap 1 is voltooid:

1. 430 II of 580 kopen en een cursus raportageflitsen volgen bij forumlid Ytos.
2. Reservebody regelen. Een 2e 500D heeft de voorkeur aangezien je deze feiloos kan bedienen.
3. Genoeg SD kaarten met een backupmogelijkheid. (Laptop)
4. Veel bruidsfoto's bekijken en ideën opdoen.
5. Locaties bekijken vooraf en proeffoto's maken.
6. Draaiboek uit je hoofd leren.
7. Onopvallend kleden.
8. Directe familieleden leren kennen. Belangrijk dat deze goed op de foto komen.
9. Vooral je eigen ding doen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

Beasar schreefCOLON
Smets.lennert schreefCOLONNu, omdat dit mijn aller eerste "shoot" zal zijn, kan ik wel wat advies gebruiken.
De verwachtingen van het bruidspaar afstemmen met jouw kunnen. Als dat op tafel ligt heb je een basis, om vol enthousiasme energie in te steken.

Groet, Bas

Wanneer stap 1 is voltooid:

1. 430 II of 580 kopen en een cursus raportageflitsen volgen bij forumlid Ytos.
2. Reservebody regelen. Een 2e 500D heeft de voorkeur aangezien je deze feiloos kan bedienen.
3. Genoeg SD kaarten met een backupmogelijkheid. (Laptop)
4. Veel bruidsfoto's bekijken en ideën opdoen.
5. Locaties bekijken vooraf en proeffoto's maken.
6. Draaiboek uit je hoofd leren.
7. Onopvallend kleden.
8. Directe familieleden leren kennen. Belangrijk dat deze goed op de foto komen.
9. Vooral je eigen ding doen.
Bedankt voor je reactie!
Wat het overleggen betreft, ik ga enkele afspraken met hun maken om te vragen wat ze precies verwachten, en wat ik hen kan aanbieden.

Dan, even jouw stappen overlopen :

1. 430 II of 580 kopen en een cursus raportageflitsen volgen bij forumlid Ytos. De 430 ligt dan eerder in mijn budget maar niet op dit moment. misschien binnen enkele maanden
2. Reservebody regelen. Een 2e 500D heeft de voorkeur aangezien je deze feiloos kan bedienen. ik kan een 500D lenen.
3. Genoeg SD kaarten met een backupmogelijkheid. (Laptop) heb 2x 32GB 1 x 8GB, dit zal wel genoeg zijn (zijn ongeveer 2500 RAW's)
4. Veel bruidsfoto's bekijken en ideën opdoen. volop bezig
5. Locaties bekijken vooraf en proeffoto's maken. Zij hebben al een locatie in hun gedachten, ga er morgen heen om te kijken wat ik ermee kan doen.
6. Draaiboek uit je hoofd leren. Hier volg ik je even niet? Wat bedoel je precies met draaiboek?
7. Onopvallend kleden. check.
8. Directe familieleden leren kennen. Belangrijk dat deze goed op de foto komen. Het "pre-wedding" shooten gelijk dat zo mooi genoemd word tegenwoordig is zonder de familie. Op DE dag zelf zal ik hier en daar wel een babbeltje kunnen maken met mensen!

Dan nog een vraagje,

Ik heb vaak bij het maken van "shoots" achteraf het vervelende gedoe dat ik foute instellingen had opstaan, schiet ik alles gewoon manueel, of zou ik ook met mijn auto functie gaan werken?
en als ik manueel schiet, zijn er dan instellingen die je me aanbeveeld, (bv, groot diafragma, snelle sluiter, klein diafragma, ...


alvast bedankt!
9. Vooral je eigen ding doen.
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Smets.lennert schreefCOLON .6. Draaiboek uit je hoofd leren. Hier volg ik je even niet? Wat bedoel je precies met draaiboek?
Draaiboek ofwel: dagindeling. Wanneer je precies weet wat er gaat gebeuren, kan je hier veel beter op anticiperen.
Smets.lennert schreefCOLON...en als ik manueel schiet, zijn er dan instellingen die je me aanbeveeld, (bv, groot diafragma, snelle sluiter, klein diafragma, ...
Manueel is niet beter dan Tv, Av of P. Het gaat erom dat je weet wat er gebeurt met diverse instellingen.
Veilig om de schieten is Av met auto ISO en belichtingscompensatie -1/3. Sluitertijd en histogram continue in de gaten houden. Zeker letten op een overbelichte jurk. Beter de foto iets donkerder maar wel binnen histogram, dan detail verliezen in de jurk. Uiteraard later aanpassen tijdens de bewerking.
Persoonlijk schiet ik altijd M met auto ISO. Wanneer er belichtingscompensatie nodig is ivm groot contrast of onjuiste lichtmeting, stap ik altijd over op Av.
Met flitsen wil ik je wel echt adviseren een goede cursus te volgen. Bruiloftfoto's die er uitzien als standaard flitsfoto's, doen echt afbreuk.
Daarnaast: Oefenen, oefenen en nog eens oefenen...

Succes, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
wernerfotografie

"Ik heb vaak bij het maken van "shoots" achteraf het vervelende gedoe dat ik foute instellingen had opstaan, schiet ik alles gewoon manueel, of zou ik ook met mijn auto functie gaan werken?
en als ik manueel schiet, zijn er dan instellingen die je me aanbeveeld, (bv, groot diafragma, snelle sluiter, klein diafragma, ..."


Mmmm vraag me dan wel persoonlijk af of je er goed tot doet om deze taak op je te nemen? Je vraagt of wij instelling kunnen aanbevelen terwijl dit toch gewoon tot je standaard kennis moet behoren?
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Zo zeg, ik vind het knap van je dat je het aandurft maar aan de andere kant hoop ik dat je goed beseft waar je aan begint en dat je goed met het bruidspaar bespreekt wat hun verwachtingen t.a.v. de foto's zijn, en dat hen ook goed duidelijk is wat ze van jou kunnen verwachten.
Dit voorkomt waarschijnlijk teleurstellingen en misverstanden achteraf.
Bruiloftsfotografie is erg lastig. Volgens mij moet je nog even flink aan de studie, zowel theoretisch als praktisch. Misschien heb ik een heel verkeerde indruk gekregen, maar als je zulke vragen stelt terwijl je een dergelijke opdracht hebt aangenomen, hou ik mijn hart vast.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Eens met Werner. Het instellen van je camera zijn basis handelingen, diafragma etc. is iets wat je insteld naar aanleiding van het moment, compositie, gewenste scherptediepte, licht etc.
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

In ieder geval met het bruidspaar aan tafel gaan zitten, en duidelijk maken dat dit de eerste keer wordt, en er dus een risico is dat er weinig bruikbare foto's uitkomen.
Dat voorkomt een teleurgesteld koppel na de bruiloft. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.


En aan de andere kant: eens moet de eerste keer zijn voor zoiets. Iedereen heeft het moeten leren.
Al zijn de basics van de camera toch wel iets dat je in de vingers moet hebben voordat je uberhaupt aan zo'n opdracht begint.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

instelling aanbevelen is echt niet aan te beginnen,

daarom is de foto locatie zo belangrijk dat je daar gaat kijken hoe lichtval e.d is, en zo kun je ook al proeffoto's maken om te zien wat voor sluitertijden je ongeveer kunt halen daar.

Ook kun je dan al wat ideeen opdoen voor mooie composities en/of poses

Zelf de bediening onder controle hebben en snel kunnen anticiperen met je instellingen ter plekke (vanwege weersomstandigheden bv) is een pré, kun je dit nog niet, lijkt het me nog niet zo slim om dit te gaan doen.

Eens met de opmerking dat iedereen ooit heeft moeten beginnen, maar kennis van je camera en de instellingen en het effect vd instellingen op de foto/scherptediepte is, vooral bij een huwelijk, toch wel een must.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ga met het bruidspaar in gesprek om hun verwachtingen te achterhalen en maak een draaiboek voor jezelf, dan weet je voor jezelf wanneer je welke foto's moet schieten. Dan ga je doelgericht en planmatig te werk. Dit voorkomt teleurstellingen achteraf doordat je bijvoorbeeld vergeten bent de ouders/opa&oma van de bruid op de receptie te fotograferen. Bespreek het draaiboek ook vooraf met het bruidspaar.
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Ik heb me één keer laten omlullen om een bruiloft te fotograferen.
Gelukkig waren we overeengekomen dat het niet uitmaakte dat het geen "normale" reportage werd.

Mijn ervaringen:
- Nergens tijd voor, alles was haasten haasten haasten.
- Als je in een donkere kerk op een bruidsjurk flitst is alles overbelicht. :shock:
- Je kunt niet genoeg geheugenkaarten en accu's bijhebben. Je hebt geen tijd om te sorteren, backuppen of leeg te gooien.

Bruidsfotografie is een vak apart en ik zou bijna willen adviseren om eerst een keer mee te lopen als reserve fotograaf.
Het vervelende is dat alles wat je mist niet meer opnieuw kan, als "meeloper" kun je verkennen zonder dat je het risico loopt het bruidspaar te duperen.

Bij mij was het bruidspaar een beetje een gek stel en vooral daarom denk ik dik tevreden. Maar ik heb ze gewaarschuwd dat ik er geen ervaring mee had en bovendien deed ik het gratis.
Ze hebben een hoop leuke foto's, maar het aandoen van de ringen en de traan bij de vader van de bruid tijdens het weggeven heb ik gewoon gemist. Eigenlijk een doodzonde natuurlijk.

Als je het doet, plan i.i.g. zoveel mogelijk tijd in.
Ik doe 't niet meer :mrgreen:
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
degrotepeter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2012 14:11
CONTACTCOLON

Misschien een idee voor andere mensen die bruiloften willen doen.

Ik heb er ook geen ervaring mee hoor, maar misschien is het een idee om iemand te vinden met een bruidsjurk, en daar gewoon thuis mee te oefenen? Je doet er vast wel een paar hulpzame bevindingen mee.
60d - 17-85, 55-250, 18-55

Check mij online op:
http://www.petererinkveld.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Mooie trouwfoto's worden bepaald door sfeer en mooie / spannende / verrassende compositie.
Los van het technische verhaal en het draaiboek, daar moet je wel gevoel/oog voor hebben.

TS, heb jj dat wel??
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar