Weidepaaltje

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

(wist even niet in welke categorie, dus maar hier, mag evt verplaatst worden naar juiste categorie)


Gister deze foto gemaakt van een weide paaltje... Ben niet helemaal tevreden, maar wilde toch even wat tips hebben...

Afbeelding
Paaltje by wencheweijn, on Flickr

Als ik deze foto van achter het paaltje had gemaakt, dus met het prikkeldraad mee (vanaf paaltje gezien), was de scherpte dan langzamer "afgelopen"?
Zoals het nu is, is het paaltje zo goed als scherp (had scherper gekund) en dan ineens de rest minder scherp, maar niet geleidelijk (hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)
En hoe krijg ik nog meer diepte in de ruimte tussen het object en de achtergrond?
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Wenche schreefCOLON(wist even niet in welke categorie, dus maar hier, mag evt verplaatst worden naar juiste categorie)


Gister deze foto gemaakt van een weide paaltje... Ben niet helemaal tevreden, maar wilde toch even wat tips hebben...

Afbeelding
Paaltje by wencheweijn, on Flickr

Als ik deze foto van achter het paaltje had gemaakt, dus met het prikkeldraad mee (vanaf paaltje gezien), was de scherpte dan langzamer "afgelopen"?
Zoals het nu is, is het paaltje zo goed als scherp (had scherper gekund) en dan ineens de rest minder scherp, maar niet geleidelijk (hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)
En hoe krijg ik nog meer diepte in de ruimte tussen het object en de achtergrond?

Je krijgt meer diepte tussen onderwerp en achtergrond, door het diafragma getal groter te zetten (kleinere diafragma opening)
Scherpte diepte in je onderwerp krijg je door je diafragma getal groter te zetten.
Als je deze foto gemaakt vanachter het paaltje en je neemt dan het prikkeldraad mee naar het volgende paaltje

Dan zet je bij de eerste foto, het diagfragma zo laag mogelijk 2.8 bijvoorbeeld, en dan telkens per foto je diafragma
1 stap hoger zetten.
Door zo te spelen met je diafragma, kun je in windows goed zien hoe de scherpte verloopt met een ander diafragma getal
deze waarde kun je in de windows map zien bij de gegevens van de foto.

http://www.wilmakarels.nl/natuurfotogra ... diepte.php" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar