De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

:?: kun je in je startpost dan niet niet zelf meer de titel aanpassen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De topictitel is aangepast
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

fotojeroen schreefCOLONDe topictitel is aangepast
Heb het gezien :) Dankje :)
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik zoek wat meer informatie over het fotograferen van groepen, buiten. En dan met name over wel of geen flits gebruiken. Maar ook over het standpunt van de fotograaf: de een gaat op een trapje staan, de ander juist weer niet. Ik zie wel eens foto's, gemaakt vanaf een trap en de mensen hebben dan hun hoofd naar voren, maar de ogen naar boven gericht. Dat vind ik niet mooi.
Schaduw, de zon in de rug van de mensen, daar vind ik wel het een en ander over.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Misschien helpt je dit al wat verder:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... psfoto.asp
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
NebulA41
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2010 17:47

Ook maar een vraag van mij dan:

Ik heb een Fujifilm S5600 digitale camera.
Op deze camera zit een macro-stand, welke best leuke foto's oplevert i.c.m. de zoomfunctie.
Nu ben ik wat gaan experimenteren met die macro-stand en vroeg me af of het aan te raden is om macrovoorzetlenzen te gaan gebruiken.
Ik heb het idee dat de camera nu zijn beperking heeft voor wat betreft macrofotografie.
Omdat de lens van een S5600 een vaste lens is, kun je deze dus niet vervangen voor een macrolens.
Iemand hier die ervaring heeft met dit type camera of een soortgelijke camera?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gewen ervaring, helaas, maar ik denk dat een voorzetlens meer macrogeeft dan de macrostand.
Met een voorzetlens verander je namelijk de optische eigenschappen waardoor je meer vergroting kunt krijgen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
NebulA41
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2010 17:47

Nu zag ik op de site van ( ik meen ) konijnenberg een setje voorzetlenzen met daarbij de specificatie +1,+2 en +4.
Houdt dat in dat je de vergroting dan met die getallen kunt vermenigvuldigen of is er een andere factor van toepassing?

edit: ff wat info gezocht en ben eruit wat die cijfertjes betekenen (als ik het goed begrepen heb).
Stel je hebt een lens met een dioptrie van +4 dan kun je een verscherpt beeld krijgen op 250 mm afstand.
Doe je daar nog eens een voorzetlens bij van +4 dan wordt die afstand 4+4=8 en dus 1/8 meter.
of 4+1=5 en dus 1/5 meter.
Zoiets :)
HPteA
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2008 11:13

Ik zat gisterenavond naar de finale van de Champions League aan het kijken.
Nu zat er rond de middellijn een fotograaf met op de body een telelens van zeker 400 mm en een flitser.
Heeft die flitser nu enig nut? Zo'n flitser heeft toch lang niet zo'n groot bereik?
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

In de loop van de komende tijd wil ik zowel een statief al een monopod aanschaffen. Momenteel intereseer ik me vooral voor natuurfotografie (kikkers, vogels, reeën etc.). Ik twijfel of ik als eerste een monopod of een statief zal aanschaffen. Misschien een beetje een rare vraag voor hier, maar wat is (heel algemeen gezien) het meest zinvol om eerst aan te schaffen in mijn geval?
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn ervaring: monopod voor op pad en driepoot voor binnen.
Handig is wel als camera, eenpoot en driepoot met dezelfde snelkoppelingen zijn uitgerust.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONMijn ervaring: monopod voor op pad en driepoot voor binnen.
Handig is wel als camera, eenpoot en driepoot met dezelfde snelkoppelingen zijn uitgerust.
Dank je. Als ik een los statief koop, losse monopod en dan met één balhoofd wissel tussen beiden, is dat erg onhandig? Alleen in het begin, dan koop ik later een balhoofd bij. Als het dan later 2 dezelfde balhoofden zijn, dan heb ik bereikt wat jij nu voorstelt toch?
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Kan me voorstellen dat je een heel ander balhoofd op een mono dan een tripod wilt gezien het andere gebruik. Maar als je zorgt dat bij 1 merk blijft komt het goed, dan zijn de snelkoppelingsplaatjes uitwisselbaar over het algemeen.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONKan me voorstellen dat je een heel ander balhoofd op een mono dan een tripod wilt gezien het andere gebruik. Maar als je zorgt dat bij 1 merk blijft komt het goed, dan zijn de snelkoppelingsplaatjes uitwisselbaar over het algemeen.
Zit misschien wat in.

Ik neig nog steeds naar het aanschaffen van een tripod eigenlijk. :roll:
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Het is wat zwaar, maar toen ik nog niet de luxe had van de keuzemogelijkheid, nam ik soms mijn tripod mee en schoof 1 been uit. Voila, een monopod. (andersom werkt niet, zelfs 3 monopods zijn geen tripod :-D ) Tegen de tijd dat je dat gaat irriteren weet je zeker dat je er een monopod bij kunt kopen. Een tripod heeft meer mogelijkheden, dus als het nu het een of het ander is, zou ik ook voor een tripod gaan.
Dan komt nu de vraag: welke tripod? Zelf ben ik erg fan van de Manfrotto 055XPROB, met name vanwege de eenvoudige mogelijkheid dicht bij de grond te kunnen met de kop.

succes, gr Sarpa
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONDan komt nu de vraag: welke tripod? Zelf ben ik erg fan van de Manfrotto 055XPROB, met name vanwege de eenvoudige mogelijkheid dicht bij de grond te kunnen met de kop.
Die had ik inderdaad ook in gedachte, met balhoofd 498rRC2. Denk dat ik daar voor ga nu.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heb die optie hier staan, en niets dan lof!
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
JanCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 21:52
WoonplaatsCOLON Maastricht

Kijk ook eens bij redged statieven. Er bestaat de mogelijkheid om van een tripod een poot af te schroeven, kop omzetten, en voila....... een monopod. Klein beetje sleutelen maar werkt perfect!
Goed negatief kan positief uitpakken!
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

HPteA schreefCOLONIk zat gisterenavond naar de finale van de Champions League aan het kijken.
Nu zat er rond de middellijn een fotograaf met op de body een telelens van zeker 400 mm en een flitser.
Heeft die flitser nu enig nut? Zo'n flitser heeft toch lang niet zo'n groot bereik?

Lijkt me wel straf dat hij die flitser tijdens de match mocht gebruiken? Heb je die flitser zien ontsteken?
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb het wel al opgezocht op internet.. maar het lukte mij volgens mij niet..
ik wilde vorige week een portret foto maken vrijwel in de middag.. met snelle sluitertijd van.. 1/1000 of 1/500 ofzow..
maar met de flitser.. ik wilde namelijk de achtergrond wat donkerder hebben (jah .. tuurlijk moet ik dan later op de dag.. maar wilde het toch proberen) maar de flitser haalde de snelheid niet.. ook niet op High Speeds Sync. enig idee hoe dit kan?

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar