Schaapjes tellen maar

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ketchup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 13:27
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=19485[/img]


Hallo,

Hier een bescheiden bijdrage, wat is jullie commentaar! :)

Grtz Ketchup



Canon EOS 350D DIGITAL 1/400 AV 6.3 ISO 100
Canon eos 350D/Tamron sp af xr di 28-75 mm

Stop worrying! Take Pictures!
Enough said.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik tel er 11
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Absoluut niet vervelend bedoeld, maar zoek eens met Google op bijvoorbeeld "compositie +fotografie" en "gulden snede +fotografie". Vind je een schat aan informatie. Over waarom je de schapen bijv. niet in het midden zet en wat een foto spannend kan maken.

Suc6 en laat de verbeteringen weer zien.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
ketchup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 13:27
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Canon eos 350D/Tamron sp af xr di 28-75 mm

Stop worrying! Take Pictures!
Enough said.
Gebruikers-avatar
P45k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 23:48
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

En als de schapen-foto dan een goede compositie heeft, en hij is spannend, zet er dan ook eens een kadertje omheen...

Zoals ie hier staat vraag ik me af: Waarom hebben ze mij ooit de tip gegeven om alleen m'n beste foto's te plaatsen als sommige anderen dat niet doen?
Canon EOS 300D, Cosina 70-300,
Canon 28-80, Cosina 19-35 groothoek,
Soligor 100mm Macrolens,
Canon EOS 300N (als ik er zin in heb)

----------------------------------------------------

"Als de dag niet je vriend was, dan was hij je leermeester"
ketchup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 13:27
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Blijkbaar had ik de behoefte om deze foto (zonder kader) te plaatsen, en iets op te steken van jullie commentaar maar helaas.
Canon eos 350D/Tamron sp af xr di 28-75 mm

Stop worrying! Take Pictures!
Enough said.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

De post van Joop gaf toch al een goede tip?
Scherpte en kleur vind ik trouwens OK
ketchup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 13:27
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

@ Capelle 1 kijk daar kan ik wat mee, foto is uit de hand geschoten met een telelens, dat de beestjes niet helemaaal voldoen aan de gulden snede oke.
Ging mij om het beeld.

Grtz Ketchup
:)
Canon eos 350D/Tamron sp af xr di 28-75 mm

Stop worrying! Take Pictures!
Enough said.
MacLady
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 448
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 20:07
WoonplaatsCOLON Tussen de buren in
CONTACTCOLON

Scherpte en kleur geen commentaar op, maar ik zie verder alleen achterwerken van de schapen :wink:
Verder had een uitsnede (een stuk van de onderkant en zijkant) de compositie al een stuk spannender gemaakt, maar eerlijk gezegd, was deze foto bij mij in de prullenbak gegaan. Waarom? Hij mist "iets" een spannend detail, o.i.d.

Probeer daar de volgende keer aan te denken...

succes!
[size=75]Groetjes Anita
Vanaf nu met de Canon EOS 30D! En een hele rugzak vol spulletjes.
[url=http://home.planet.nl/~tieleman.foto/fotografie/]Mijn eigen website![/url] [/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ik reageer wat laat, maar ik viel bij drie of vier iedere keer in slaap ;-)

Als je een stukje van de bovenkant afhaalt, heb je meteen een goede compositie. Doordat dan de foto langwerpiger wordt en het grote grasvlak wat reduceert krijgen de schapen meer nadruk. Het enige jammere is dat er rechts geen ruimte is. De neus van schaap 9 zit tegen de rand van de foto, en dat is niet zo mooi.
Gebruikers-avatar
arnoy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 472
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 08:08
WoonplaatsCOLON Kerkrade

Hoi Ketchup, er zijn inderdaad vele regels over fotografie, zo heb ik geleerd de afgelopen maanden op dit forum. Maar regels zijn er ook om overtreden te worden! Zo mag bijvoorbeeld ook de horizon niet in 't midden, maar bij onderstaande schapenfoto heb ik het wel gedaan.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=17439[/img]

groet,
Arno
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

arnoy schreefCOLONHoi Ketchup, er zijn inderdaad vele regels over fotografie, zo heb ik geleerd de afgelopen maanden op dit forum. Maar regels zijn er ook om overtreden te worden! Zo mag bijvoorbeeld ook de horizon niet in 't midden, maar bij onderstaande schapenfoto heb ik het wel gedaan.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=17439[/img]

groet,
Arno
Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je ongevraagd in andermans topic eigen beelden post...

Waarom het bij jouw foto wel werkt is dat de lucht interessant genoeg is van zichzelf. Dat verschil moet je wel onderkennen. Als je gaat begrijpen waarom je "regels" in bepaalde situaties kunt overtreden en toch goede beelden kunt leveren kom je in de richting van goede fotograaf ;-)
Nikonian
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2005 18:11

Doe eens wat met de scherptediepte. Kijk, dat achterste schaapje is een BEETJE onscherp. Niet scherp, maar ook niet onscherp te noemen, irritant dus. Gebruik eens een grotere of kleinere scherptediepte. Kleinere scherptediepte, schaapje onscherp, betere dieptewerking in de foto. Grotere scherptediepte, schaapje scherp, schaapje nu niet meer zo irritant als nu.

En kader het eens wat ruimer in. Schaapjes moeten niet van de foto vallen, boem is au, ook voor schaapjes :wink:
ketchup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 13:27
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de aandacht en commentaar.
De bewuste foto was 1 van eerste die ik schoot met de canon 350d, vond hem zelf qua comp niet echt mooi, ik was onder de indruk van de scherpte en kleur.

Grtz Ketchup
Canon eos 350D/Tamron sp af xr di 28-75 mm

Stop worrying! Take Pictures!
Enough said.
stavros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 521
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2005 10:25
WoonplaatsCOLON Mechelen

Ik vind hem eigenlijk wel iets hebben. Gewoon iets meer scherpte en een betere crop en hij toont helemaal anders. Dus duik even nog PS binnen en ik ben er zeker van dat je er meer kan uithalen. :wink:
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Een echte foto bestaat natuurlijk uit meer dan alleen scherpte en kleur ;)

Ik vind het wel jammer dat je een foto post waarover je zelf al niet echt volledig tevreden bent. Je weet nu voor de volgende keer in ieder geval wel dat je wat kritischer mag zijn tegenover jezelf, anders krijg je waarschijnlijk weer hetzelfde soort reacties.

Over de horizon:
Het is echt niet zo dat de horizon nooit in het midden mag staan. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij het juist wel een zeer positief effect heeft (spiegelingen / symmetrie).

Het probleem is vaak dat je, door de foto precies doormidden te delen niet echt aangeeft wat je onderwerp is, je blijft zoeken.
Wanneer het grootste deel van de foto uit lucht bestaat, zeg je daarmee dat dat je onderwerp is. Vind je de lucht niet echt het onderwerp, probeer dan de horizon eens op ong. 2/3 van de hoogte te plaatsen (gulden snede) hierdoor komt de nadruk op de voorgrond te liggen.

Veel succes met fotograferen!
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
arnoy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 472
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 08:08
WoonplaatsCOLON Kerkrade

maced schreefCOLON Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je ongevraagd in andermans topic eigen beelden post...
sorry voor het plaatsen,

Waarom het bij jouw foto wel werkt is dat de lucht interessant genoeg is van zichzelf. Dat verschil moet je wel onderkennen. Als je gaat begrijpen waarom je "regels" in bepaalde situaties kunt overtreden en toch goede beelden kunt leveren kom je in de richting van goede fotograaf
maar dit wilde ik inderdaad met een plaatje duidelijk maken.
groet,
Arno
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar