Metz 60 CT4 op Canon 400D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Ik overweeg om een (2e hands) Metz 60 CT4 staafflitser aan te schaffen. Maar omdat flitstechniek voor mij eigenlijk een nog onbekend terrein is, vraag ik me af of deze flitser werkt i.c.m mijn Canon 400D ?

En als het kan, wat heb ik dan precies nog nodig om de flitser aan de camera te koppelen ? Ik denk bijvoorbeeld aan een "hotshoe, flitsadapter of iets dergelijks........

In afwachting van een reactie, vriendelijke groet, Erik
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

weet niet of deze werkt, ik heb zelf een staafflitser, de Metz 50 mz/5 (welke te koop staat :mrgreen: )welke ik niet direct kan koppelen aan mijn camera, maar samen met een flitsschoen, tevens bedieningsunit, deze zorgt ervoor dat de camera kan communiceren met de flitser en als semie-automaat kan fungeren, ik denk zelf dat de 60 CT4 dit niet kan, dus geen automatische functie alleen voluit en verder in te regelen handmatig op de camera.

Daarbij komt dat je met oudere types op moet passen vanwege de stroompuls die ze af kunnen geven en je camera naar de eeuwige jachtvelden kunnen sturen.

Ik zou even checken bij Metz.de en dit type even opzoeken, daar staat veelal of het veilig is, uberhaupt kan en eventueel wat je nodig hebt om het geheel te laten werken.

link :

http://www.metz.de/index.php?eID=tx_naw ... 1048ac9ecc" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotograferen is kijken niet klikken.
Daffiedolf

Is een geweldige flitser en voor weinig te koop.
Ik heb hem gebruikt op 300D en 50D. Maar moet wel op MANUAL. Hij werkt niet samen met je camera. Hij heeft wel instellingen voor diverse diafragma's.
Je hebt volgens mij simpele kabel nodig voor Canon, omdat hij alleen maar hoeft te ontsteken en verder niet met de camera hoeft te communiceren.
Hieronder een link naar de (Engelstalige) handleiding. Ik kon mijn Nederlandse niet vinden.

http://www.metzflash.co.uk/pdffiles/60_CT-4GB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je een echte flitser wilt: Canon 580exII is geweldig en werkt perfect met je camera.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties tot zover. Daffiedolf, je schrijft dat je de Nederlandse handleiding niet kan vinden ? Betekend dit dat je die wel hebt ( in papieren vorm) ? Als je haar eventueel gevonden hebt, is het dan mogelijk om eventueel een kopietje er van te krijgen (uiteraard tegen vergoeding)

Wat de flitser zelf betreft, ik ben in de afrondende fase van de aanschaf. Er zit een adapter bij maar die is voor Nikon. Maar goed, voor gebruik op de Canon vinden we ook wel weer een oplossing, mogelijk een "simpele" kabel zoals jij vermoed.
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De Metz 60 CT4 is een TTL flitser. Automatisch flitsen (lichtmeting door de camera) werkt alleen met analoge camera's.
Digitale camera's (Canon) gebruiken ETTL.
Zoals Daffiedolf al aangaf, kan de flitser i.c.m. digitale camera's alleen in de handmatige mode gebruikt worden.
Je moet dus zelf het diafragma en ISO waarde op de flitser instellen.
Voor aansluiting op de camera met je een standaard adapter hebben met alleen een middencontact of een 'simpele' kabel voor aansluiting op het X contact.

De handleiding met Nederlands is hier te vinden.

Hans.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

bedankt!
De handleiding heb ik inmiddels gedownload.
Als ik het goed begrijp heb ik dus een simpel adaptertje nodig voor op de camera (400D).
Op de adapter zit dan zo'n X contact ? Op de camera zelf niet dus met een kabeltje alleen ga ik het niet redden.
Instellen is dus handmatig, ik snap het.
Bedankt! (Morgen geld overmaken en dan kan de flitser met accessoires worden opgestuurd.... :) )
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Daffiedolf

Je hebt het helemaal begrepen.
Ik beloof niet dat ik hem kan vinden, maar als je mij je e-mail in een PB stuurt, zal ik contact met je zoeken als ik hem vind.
Succes met flitsen!

Ik heb inmiddels een Nederlands exemplaar voor je. Kijk in je PB voor mijn mailadres. Kan ik als bijlage in pdf versturen!!!! Snel of niet??????
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Gisteren en vandaag heb ik de beide gekochte (2e hands) flitsers binnen gekregen. (voor diegenen die zich afvragen waarom 2 ? Van de ene is de accu defect en heeft een canon adapter, de andere is oké maar heeft een Nikon (vergeef me het woord op dit Canon forum :) ) adapter.
De defecte komt voor de sier in de kast bij al mijn andere analoge camera's (verzameling) de goede wil ik gaan gebruiken i.c.m. mijn 400D

Dan nu de adapters, nr 1 (Nikon) bestaat uit 2 delen, een deel waar SCA 3000 C m1 op staat en deel 2 met SCA 3402 er op.

De 2e adapter, Canon bestaat ook uit 2 delen. Het kleine gedeelte staat binnenin: SCA 300A en op het andere (grotere) deel staat: SCA 312/2AFm

Hoewel er op geen van beide staat dat ze specifiek voor Nikon dan wel Canon zijn weet ik welke voor welk merk camera is want de vorige eigenaar heeft in een mail aangegeven dat dit te zien is aan de vorm / plaats van de contactpuntjes op de adapter.

Met deze kennis heb ik beide adapters op een analoge Nikon, respectievelijk Canon geprobeerd (De Nikon heb ik toevallig als "vreemde eend in de bijt :) ook in de kast staan) en bij beiden gaat de flitser af.

Dan kom ik nu bij mijn vraag: is de 2e adapter ( SCA 300A / SCA 312/2AFm ) te gebruiken op mijn digitale Canon 400D of blaas ik dan het hele spul op..... ?

Als dit niet werkt kan ik natuurlijk wel puur handmatig met een simpel flitsscoen adaptertje met een X contactje de fliters ontsteken..... :roll:

Als ik het werkend heb op de 400D zal ik me nog wel moeten verdiepen in de instellingen OP de flitser want ik moet eerlijk bekennen dat ik, ondanks dat ik een paar flitsers en zelfs een ringflitser bezit, ik eigenlijk nog nooit echt met de flitstechnieken heb gewerkt. Maar met de handleiding erbij ( nog bedankt Daffiedolf :) ) moet daar wel uit te komen te zijn

maar goed, dat is stap 2.
Eerst maar eens kijken of ik de 60 CT4 samen met de 400D aan de paraat krijg....... :roll:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Draadje mag op slot!
Heb nog een topic lopen, en het is me nu wel (een beetje :) ) duidelijk.
Deze, (overigens krachtige) flitser kan ik alleen handmatig gebruiken i.c.m. mijn digitale 400D
Wordt dus goed studeren op de instellingen van de flitser zelf......

Hans ( en alle anderen natuurlijk ook) bedankt voor de wijze woorden...... en uitleg.

De Metz, leuk om tijdens de behoorlijk verregende zomermaanden eens mee te oefenen en te experimenteren, voor de momenten dat ik toch een flitser nodig heb, inmiddels heb ik een 430EX Speedlite in m'n bezit.
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Daffiedolf

Erik,

Had ik al gezegd: MANUAL.
Kies een diafragma (bijv. F8) en ga aan de gang.
Je zult zien dat het een beest van een flitser is: groot bereik en snel!
Ik heb hem gebruikt in sporthal en feestzaal: perfect.
Ik heb hem weggedaan als inruil op mijn 580exII, maar heb er een beetje spijt van.
Hoewel de 580ex uiterraard ook een prima flitser is.
Daffiedolf

Erik,

Had ik al gezegd: MANUAL.
Kies een diafragma (bijv. F8) en ga aan de gang.
Je zult zien dat het een beest van een flitser is: groot bereik en snel!
Ik heb hem gebruikt in sporthal en feestzaal: perfect.
Ik heb hem weggedaan als inruil op mijn 580exII, maar heb er een beetje spijt van.
Hoewel de 580ex uiterraard ook een prima flitser is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar