Stof op de sensor, waar kan ik laten schoonmaken

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
scruby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2012 17:58

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje,

Ik ga dinsdag op vakantie en zit met veel stof op mijn canon eos450D sensor. Ik wil dit dus z.s.m laten schoonmaken. Echter kan ik geen zaak in de buurt vinden die dit kan doen.
Ik woon in Soest ( naast Utrecht, Hilversum,Amersfoort ... ) Wie o wie weet een zaak of particulier die me dit morgen ( maandag ) kan schoonmaken.


Alvast heel erg bedankt!

edit; ik weet dat je dit ook zelf kan doen maar vanwege het tijdsgebrek wil ik het absoluut laten doen.
Canon EOS 500D + Grip, Tamron 17-50mm f/2.8, Fader ND Filter Mark II
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb een schoonmaakster bij Kamera Express gehaald (Amsterdam). Uitstekende uitleg gehad.
Zij adviseerde mij regelmatig met een blaasbalgje droog te reinigen en als het stof niet weg gaat met een swapsetje doen.
Kontroleren door op M ca. 30 sec. Opname zonder lens te maken en in zoomstand het hele beeld bekijken.
Als het dan nog niet geholpen heeft een professional inschakelen.
In het begin van mijn entre op dit forum, werd ik door diverse leden op mijn vuile sensor gewezen en sindsdien blaas ik even de sensorkamer schoon als ik een lens wissel.
Op YouTube staan diverse filmpjes over schoonmaken. Wees voorzichtig, maar doe zelf het eerste onderhoud.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
scruby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2012 17:58

RienW,

Bedankt voor je reactie. Ik had al hulp ingeschakeld van een prof. fotograaf. Deze adviseerde mij heel voorzichtig met een droog wattenstaafje over de sensor te gaan om te kijken of dit hielp. Echter heeft dit niks uitgehaald. Aangezien ik geen tijd heb om nog een blaasbalgje te halen heb ik echt iemand nodig die dit voor me kan schoonmaken.
Canon EOS 500D + Grip, Tamron 17-50mm f/2.8, Fader ND Filter Mark II
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Misschien morgen nog naar Rofarepair DenHaag en anders naar een fotozaak in de buurt als je het zelf niet aandurft op zo'n korte termijn.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Beetje laat hè :wink:
Dat hebben we uit de weg, hoeft niemand meer te zeggen. Ik zag dat de website van Chipclean down is, maar ik zag ook dat er een Facebook bericht is van iemand die het afgelopen donderdag nog bij hen heeft laten doen. Maar is ook niet in de buurt van Utrecht (is in Heumen, achter Nijmegen).
RoFa in Den Haag doet tot 1 augustus niet meer cleanen in één dag (maar je zou kunnen bellen).
Fotopatent is volgens mij niet op maandag open, Foto Prisma wel, maar of die aan sensor cleaning doen? Je kunt het altijd vragen!

Je hebt geen tijd om een balgje te halen? Maar dan heb je toch ook geen tijd om je camera weg te brengen?
Ik ben bang dat je weinig tot geen opties hebt, of die professionele fotograaf moet het voor je willen doen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

scruby schreefCOLONDeze adviseerde mij heel voorzichtig met een droog wattenstaafje over de sensor te gaan
Serieus? met een wattenstaafje?
Als er iets pluizigs bestaat , dan zijn het wel die dingetjes... Zou ik niet doen!
Haal een arctic butterfly( als je die tijd hebt natuurlijk ) en maak het daarmee schoon..
Met blaasbalgjes verplaats je de stof van de ene kant naar de ander kant en dan zit het echt overal in je body...
scruby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2012 17:58

martindd schreefCOLON
scruby schreefCOLONDeze adviseerde mij heel voorzichtig met een droog wattenstaafje over de sensor te gaan
Serieus? met een wattenstaafje?
Als er iets pluizigs bestaat , dan zijn het wel die dingetjes... Zou ik niet doen!
Haal een arctic butterfly( als je die tijd hebt natuurlijk ) en maak het daarmee schoon..
Met blaasbalgjes verplaats je de stof van de ene kant naar de ander kant en dan zit het echt overal in je body...
Waar kan je die zo snel halen? bij de Mediamarkt ofzo?
Canon EOS 500D + Grip, Tamron 17-50mm f/2.8, Fader ND Filter Mark II
scruby
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2012 17:58

Ik heb inmiddels een blaasbalg besteld samen met een sensor swab:

CodeCOLON Alles selecteren

http://www.cameranu.nl/nl/onderhoud-cleaning/blaasbalg/hama/hama-blaasbalg/h1613_10084_71374/
http://www.cameranu.nl/nl/onderhoud-cleaning/sensor-reiniging/sensor-swabs/photosolutions-sensor-swab-chip-cleaner-s2-12-pack-/h1593_297_3329/
Ik hoop het hiermee nog snel voor vertrek te kunnen schoonmaken. Mocht er nog iemand in de omgeving zijn die een adres weet of zelf kan/wil helpen tegen een vergoeding verneem ik dat graag.

Alvast bedankt tot de reacties tot nu toe :)
Canon EOS 500D + Grip, Tamron 17-50mm f/2.8, Fader ND Filter Mark II
benv

Er zijn speciale wattenstaafjes die dat doen, zal die fotograaf wel bedoeld hebben. Verder is chipclean de beste. Hij doet het ook voor camera's die naar bv Techrepair zijn opgestuurd. Buiten dat kan hij ook je lens met camera calibreren en dat is vaak geen overbodige luxe. Zelfs als je een profcamera en bijbehorende proflens hebt.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Cameratools in Apeldoorn kan het ook voor je doen. Kun je op wachten.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Het zal inmiddels klaar zijn (of niet :wink: ). Reageren heeft denk ik geen zin meer want TS vertrekt vandaag op vakantie.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
benv

Waarom niet? Voor anderen die meelezen kan dit interessant zijn, zou er niet zonder meer een slot opgooien.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik gooi er geen slot op, dat kan ik niet eens maar we hebben een verzameltopic waarin dit soort onderwerpen bij voorkeur aan de orde komen. Het is handiger om bij dit soort problemen alles een beetje centraal te houden. Daarvoor zijn verzameltopics gecreërd.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... r+reinigen
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Een slotje?? :shock: Weet je wat die krengen tegenwoordig kosten? :mrgreen:

Ik heb het topic toegevoed in het sensor reinigen verzameltopic.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar