Wel of geen HD?

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Line
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2012 20:17

Hallo,

Ik ben binnenkort van plan om een digitale spiegelreflex camera te kopen. Aangezien ik nog weinig kennis van zaken heb, loop ik tegen een aantal dingen aan. Op de website van kieskeurig zie ik dat de canon eos 1100D niet over een HD-functie beschikt. Op de site van canon zelf wordt dit echter wel aangegeven. Wat is juist?

Verschilt de canon 1100D veel in kwaliteit van de canon 600D? Ik weet dat met name objectieven de kwaliteit van een foto bepalen, maar het gaat mij nu even om slechts de body.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Bedankt!
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Weet je wat er bedoeld wordt met "een HD-functie"? Ik zou even bij de (bewegende)film specificaties kijken en dan via google oid even zoeken op HD en full-HD.

Vooruit, ik geef een voorzet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Wat betreft de HD functie, is het van belang om je af te vragen wat je wil gaan doen met de camera; wil je alleen foto's maken of ook filmen. Indien je ook van plan bent om te gaan filmen lijkt het mij handiger om voor HD te kiezen.

Ik heb zelf pas de 600D gekozen. Ik twijfelde tussen de 1100D, 550D en 600D. Wat is als groot voordeel zag bij de 600D is het kantelbare lcd scherm. Soms kan dat wel handig zijn. De 600D heeft ook wat meer grip. De body van de 1100D is gladder.

Een ander verschil tussen de 600D en 1100D is dat de 600D meer megapixels heeft.
Ik weet niet of je alleen online hebt gekeken of dat je ook naar winkels bent geweest om te kijken, maar wanneer je alleen online hebt gekeken, kan het ook handig zijn om eens een winkel binnen te lopen. Zo kan je beide camera's zien en voelen. Wellicht dat dit je kan helpen in je keuze.

Succes met je keuze!
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Hallo, de 1100D filmt in 720p. De 550D, 600D en 650D in 1080P("full HD").
Dus zowel met film als fotografie levert de 1100D minder pixels. Ik weet miet wat je met je camera wil doen, en wat je ervaring/budget is, maar ik zou voor video sowiezo voor de 600D of als het kan 650D gaan. Gaat het om puur fotografie, neem dan de 550D. En neem eigenlijk als het niet echt hoeft niet de 1100D, ik denk dat met dit laatste niet veel mensen het eens gaan zijn, maar meningen verschillen. Ik vind zelf de 1100D te uitgekleed, daar groei je zo uit. Maar de 1100D heeft ook andere nadelen, de sd-kaart lezer zit op een heel irritante plek, een batterygreepnvoegt weinig toe omdat je d instellingen niet kan veranerden vanaf de greep. Verder vind ik het scherm ook niet zo goed, zeker niet vergeleken bij het scherm van mijn 600D. (Ik weet dit omdat ik op school wel eens met iemands 1100D werk, en zelf een 600D heb. )Daarom heb ik toen ik ook deze keuze moest maken gekozen voor een 600D, omdat ik anders waarschijnlijk nu ook wel de 1100D had verkocht en een 600D, miss 650D voor terug zou kopen.
Gr Ulopé
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Nou ben ik na aanleiding van het bovenstaande wat de 1100d zoveel doet verschillen van de 1000D.
Want bij de 1000D zat de kaartlezer gewoon rechts waar hij op de 50d en 5d ook zit, en was de 1000d prima te bedienen vanaf de batterijgrip. Daarnaast is een scherm enkel van belang als je denkt hier ook echt heel veel gebruik van te gaan maken om de foto's te beoordelen.

Ik denk dat een 600d toch wel meteen een stap meer is, en vooral een stap duurder. Daarbij is om de fotografie te ontdekken de 1100d een prima instapper, die maakt met het juiste glas zo maar net zulke mooie foto's!
Groeten,

Jichem
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De verschillen op een rijtje:

http://snapsort.com/compare/Canon-1100D ... _EOS_1000D" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Canon-600d" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Canon-600d- ... n-EOS-650D" onclick="window.open(this.href);return false;
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je vergeet dat je bij de 1100D niet handmatig je sluitertijd/diafragma/iso kan instellen bij video, dit kan bij een 600D wel.
Als je een beetje serieus video wilt maken met je dslr is dit wel zo makkelijk. :)
Ook heeft de 600D zo'n leuk tilty-flippy scherm en nog 3x en 10x zoom voor video!
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

voor wat betreft video heb ik 0,0 verstand welke het beste is. Voor wat betreft foto's lijkt het me afhankelijk van de wensen en het budget.

miss weer handig om te weten
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

ulope schreefCOLONIk weet miet wat je met je camera wil doen, en wat je ervaring/budget is, maar ik zou voor video sowiezo voor de 600D of als het kan 650D gaan.
De 650D zou ik "nu" nog niet kopen en mocht je dat buget wel hebben dan heb je voor nagenoeg het zelfde bedrag een 60D.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Line
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2012 20:17

Bedankt voor de vele reacties!! Ik moet me eerst weer even op de studie richten maar ik ga er binnenkort eens rustig naar kijken en ook langs de winkel om daar eens te informeren en de camera's 'in real life' te kunnen zien/vergelijken.
Ik wil de camera gaan gebruiken voor hobby fotografie, heel uiteenlopend dus (natuur, cultuur, (wild)dieren, portret). Ik ga eind augustus naar Sri Lanka en hoop onder andere daar een paar mooie plaatjes te kunnen schieten. Ik heb het altijd erg leuk gevonden om te fotograferen, maar dit was tot nu toe altijd met een compact camera.
Aangezien ik nog student ben is mijn budget nog niet zo groot. Ik heb wel zoiets van, als ik het doe dan wil ik het ook goed doen. De camera moet wel degelijk meer presteren dan mijn huidige. Nou is dit waarschijnlijk niet zo'n groot probleem omdat mijn huidige camera een vrij simpele sony is van een paar jaar oud.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Uit je reactie maak ik op dat je niet echt je bezig gaat houden met filmen, dit verbreed de keuze nog al.
Je zou kunnen kijken naar 2e hands 40d!
Groeten,

Jichem
Line
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 18 Jun 2012 20:17

Dat zou je inderdaad kunnen concluderen, misschien moet ik nog iets duidelijker zijn. Het gaat mij er vooral om dat er een functie op zit waarmee je fatsoenlijk kort durende filmpjes kunt maken(een paar minuten). De filmpjes hoeven niet professioneel te zijn, meer vergelijkbaar met wat een niet al te gespecificeerde compact camera presteert. Kortom ik neem liever naast de spiegel reflex niet nog een extra camera mee voor het filmen.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Line schreefCOLONDat zou je inderdaad kunnen concluderen, misschien moet ik nog iets duidelijker zijn. Het gaat mij er vooral om dat er een functie op zit waarmee je fatsoenlijk kort durende filmpjes kunt maken(een paar minuten).
Dan kom je uit op een 550D, 600D of 650D, deze bieden allemaal full-HD
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

nieuwsgroepen schreefCOLONDan kom je uit op een 550D, 600D of 650D, deze bieden allemaal full-HD
En ik kan je melden dat daar dus echt mooie filmpjes mee te maken zijn! Laatst in de rai een team van SBS6 gezien, met 600D in volledig omgebouwde rig. Bij de tv weten ze dus ook welke kwaliteit deze reeks bied. Let wel dat filmen met een DLSR heel anders is dan met een kleine sensor camcorder. Het vergt oefening maar dan heb je wel de mooiste HD filmpjes.

Afbeelding
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Wat filmen betreft zit je inderdaad vast aan die modellen als je bij canon wil blijven.

@beasar, Zag laatst ook een verslaggever voor een (ik denk) 5d staan met een witte toeter, dus wordt steeds populairder
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Mr&MrsSmith
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam

grappig vindt ik dat vele hier zeggen je kan beter een 600d of een 650d nemen want een 550d filmt niet goed,
technisch is het verschil nul / nihil. tja kantelbaar schermpje, sinds wanneer schiet je met een spiegel reflex snel strakke foto's in live view.
mijn collega op de zaak heeft er ook zo'n handje van om met een L lens enkel in live view te schieten ... goh hij is elke keer onscherp en focus traag, gek hé

wat belangrijk is is dat je test fotos bekijkt op iso 800 of 1600 met de 1100d, is het acceptable en doe je niet aan snelle (sport) fotografie wordt je helemaal tevreden.
zelfs als je een duurdere lens opzet.
wil je gewoon meer uitgeven sky is the limit.
Flickr

http://www.flickr.com/photos/mr3mrssmith/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar