Aletschgletsjer, verslag van een tocht over de gletsjer.

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Nadat om 5.30 de wekker ging, ging ik op pad om op deze de grootste gletsjer met eigen ogen te gaan zien èn er zelfs overheen te lopen.
Een jaar lang had ik me verheugd op deze dag. Het weer was prachtig.
Na 1,5 uur rijden bereikte ik Fiesch en kocht een heerlijk brood voor de lunch, wetende dat die zou plaatsvinden midden op de gletsjer op één van de morenen. Om 8.00 was de ontmoeting met de gids in het ‘Bergsteigerzentrum’ van Fiesch. Een uur later namen we de kabelbaan naar de Fiescheralp (2212 m.) Daar maakten we een overstap, we gingen verder met de kabelbaan naar de top van de Eggishorn (2869 m.) Terwijl het beneden in het Rhônedal prachtig weer was, belandden we nu in een hele dichte mist. Ik hoopte heel erg dat aan de andere kant van de berg geen wolken hingen… Gelukkig was het uitzicht goed!

1
Afbeelding

De Aletschgletsjer lag er prachtig bij in het ochtendlicht. De Aletschhorn in het midden zit met zijn top in de wolken. Eiger, Munch en Jungfrau liggen aan het begin van de gletsjer in de wolken. Hun eeuwige sneeuw is de voeding voor de gletsjer. In het midden zie ik twee door de natuur gevormde morenen. Van bovenaf lijkt het allemaal niet zo groot. Toch is de breedte van de gletsjer is wel 1000 m, de lengt is 23 km lang en de dikte is een onvoorstelbare 900 meter!
Dat het groot en overweldigend is zal mij eenmaal beneden duidelijk worden.

2
Afbeelding

We beginnen al snel aan de afdaling van de Eggishorn. We wandelen door prachtige sneeuwvelden en dalen af naar de Märjelensee.

3
Afbeelding

Dan volgt de afdaling verder over de afgesleten rotsen waar eens de gletsjer lag. De grootte van de gletsjer begint hier duidelijk te worden. Let ook op mensen die inmiddels op de gletsjer lopen. We gaan vast aan de touwen en krijgen instructies over hoe we op de gletsjer moeten lopen.

Op de volgende foto is te zien hoe dik het ijs is. Zie het driehoekige witte verkeersbord, dat waarschuwt voor afbrekend ijs!

4
Afbeelding

Nadat we over de enigszins zwarte ijsvlakte zijn gelopen verandert het ijslandschap in enorme ijsbergen, met helderblauwe gletsjerspleten.

5
Afbeelding

6
Afbeelding

De gids leidt ons feilloos naar het vlakkere deel, waarna we aankomen bij de eerste morene. Dit is een tiental meters breed spoor van rotsen, stenen en puin. Allemaal gevormd door de natuur. Hier gaan we lunchen.

7
Afbeelding

Na deze unieke lunchplek lopen we door naar de tweede morene.

Op de volgende foto zie je een oorzaak van het terugtrekken van de gletsjer. De voeding van de gletsjer is er bijna niet meer. Gletsjers die uitkomen op de Aletschgletsjer zijn al voor een groot deel gesmolten, omdat de sneeuwgrens steeds hoger komt te liggen. Als er 1 meter eeuwige sneeuw ligt, wordt daarvan maar 1 cm ijs. Omdat de voeding steeds minder wordt, ligt de gletsjer eigenlijk gewoon weg te smelten. Wel een treurig besef. De gids zei dat er over een jaar of 30 geen gletsjers meer zullen zijn in Zwitserland, misschien nog een restje Aletsch… Gelukkig heb ik deze mooie foto nog kunnen maken!

8
Afbeelding

De details zijn prachtig, kleurrijk en veel steentjes die in het helder blauwe ijs gesmolten zijn. Je hoort ook de hele tijd water stromen!

9
Afbeelding

10
Afbeelding

Dan volgt de terugtocht weer naar ‘het vaste land.’

11
Afbeelding

12
Afbeelding

Op de weg terug naar de kabelbaan, zien we in de verte de Fieschergletsjer liggen. Dit is na de Aletschgletsjer de grootste van Europa.

13
Afbeelding

Om 17.00 uur was ik een unieke ervaring rijker en voldaan weer beneden in Fiesch.

Bedankt voor het lezen en bekijken van dit verslag,
groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Geweldig verslag en foto's. Heb het met genoegen gelezen en bekeken.

--------
Henk.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Schitterende reportage en dito foto's. En een al even adembenemende landschappen om als fotograaf jaloers op te worden!
Nogmaals bedankt!
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

erg erg mooi, je bent een bevoorrecht man met zo'n ervaring.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
severia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2011 21:19

Wat ben ik blij dat ik lid ben van dit forum.Heel erg mooi, en het verhaal er bij ook. dank je wel
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Wat een prachtig avontuur. En prima beschreven.
De foto's zijn uiteraard wonderschoon.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een mooi beeldverhaal met fraai foto's van dit prachtige landschap.
Je had wel prachtig weer die dag en je bent weer een mooie ervaring rijker.... 8)

Dit gebied van Zwitserland stond al op mijn lijstje, maar is na het zien van deze serie gestegen.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Dank voor alle lovende woorden, superleuk!
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

+1 Heerlijk beeld verslag!
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Prachtig verslag, dat sowieso! Ik ga dus sowieso met mijn voorgangers mee. En ik doe het je (vanuit fotografisch oogpunt) niet na. Toch een gedachte die me niet los liet over het geheel. Ik denk dat je verslag nog indrukwekkender wordt als je #5 en #6 weg zou laten, en misschien ook #11. Niet om dat die beelden niet goed zijn, in tegendeel. Maar hoe goed ze ook zijn, ze voegen naar mijn idee ten opzichte van de andere beelden niet meer toe aan je verslag, terwijl de andere beelden dat naar mijn gevoel wel doen. Maar dat zijn slechts mijn gedachtenkronkels. Het moet fantastisch geweest zijn dit mee te kunnen maken en in beeld en geschrift te kunnen delen!

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
de chef
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2012 12:33

Chapeau!
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Prachtige foto's en ditto verslag.
Dat is nog eens wat anders dan een paar ijsschotsen bij Urk :wink: !
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Mooi verslag en prachtige foto's
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

+1
Erg mooi en een leuk verslag erbij!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Prachtig in beeld gebracht en mooi verwoord!
twee jaar terug ben ik zelf ook in die regio geweest, echter niet toegekomen aan een bezoek aan deze gletsjer.
En als ik dan deze foto's zie denk ik dat ik daar toch weer een keer naar toe moet! Super!
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Allen bedankt voor jullie reacties!

@Erik: Het selecteren van de foto's vond ik het allermoeilijkste... Ik had er zoveel meer willen laten zien. ;-) Dus misschien heb je gelijk. I.i.g. heb ik over elke foto lang over na gedacht.
@kruwt: Urk was dit jaar ook een hoogtepunt!!

groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jeroendb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 12:02
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Wat een mooie haarscherpe foto's en een prachtig stukje natuurgebied. Wat een mooie beleving!

Jeroen
Groet, Jeroen
---------------------
Canon 600D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM+zonnekap, Speedlight 430 EX II, (Be)draad(loos) afstandbediening, Pola filter, beginners statief...
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ook dit weer een prachtige serie met mooie composities.
Enig puntje van kritiek zijn de mensen bij #11. Of je had de foto iets eerder kunnen maken zodat de mensen er wat meer op stonden. Of later zodat ze uit beeld waren gelopen.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Gaaf!! Foto 12 geeft echt wel mooi aan hoe ongelofelijk groot die dingen zijn.

Ook net terug van Zwitserland en een gletsjer-workshop gedaan (met stijgijzers en abseilen in een spelonk van de gletsjer!). Wat een fantastische dingen zijn dat! Helaas had je je handen vol met je pikhouweel en met je andere hand balans zoeken dat ik daar niet echt foto's van heb kunnen maken, maar zal binnenkort eens wat andere gave pics uit Zwitserland plaatsen
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

Prachtige beelden.
grt,bouk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar