weg van de snelweg

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik reed gisteravond terug naar huis en zag de lucht kleuren. Ik heb de eerstvolgende afslag genomen, en heb deze beelden kunnen maken.
Vind het zelf wel moeilijk om de juiste balans te vinden mbt het dynamische bereik vs de juiste belichting als het vrij donker begint te worden.
Wil de voorgrond namelijk wat meer licht en kleur geven eigenlijk. Heeft iemand een tip over een evt te gebruiken filter in dit soort situaties?
Meerdere foto,s maken met verschillende belichting. Kom ik vaak toch niet toe.

Hoop dat de beelden toch redelijk in balans zijn.


Kritiek&tips dus welkom.

31566

31568

Bedankt voor het kijken.

Stefan
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Mooie foto's maar idd te donker naar mijn mening.

Je doet overigens alsof dit: "Meerdere foto's maken met verschillende belichting" heel veel werk is, maar de autobracketing aanzetten + de foto's samenvoegen hoeft niet zoveel tijd te kosten hoor.
En als je niet aan HDR wilt beginnen is een Grad ND filter denk ik je enige optie?

Als je de foto's in RAW hebt genomen is er overigens nog wel wat te redden in Lightroom denk ik.
Daarnaast heb ik geen zicht op de bijbehorende histogrammen maar zat je echt aan de max van je dynamisch bereik?
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik vind ze geslaagd. Je zal een setje ND grad moeten aanschaffen om direct in camera het goed te krijgen. Je belicht dan de voorgrond en lucht dat verschil is dan je filter. Ik schat in dit geval hooguit 2 stops. Wat je ook kan doen is de voorgrond wat oplichten met dodge/burn. Door ALT ingedrukt te houden en dan een nieuwe laag starten. Je krijgt dan een pop-menu daar kies je eerst overlay als mode en dan vink je de checkbox Fill with overlay-neutral color (50% gray) aan. Lichter maken door voorgrond wit te selecteren en donkerder door zwart te kiezen. Dan maar verven tot je tevreden ben. Probeer het maar

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Dank Stafford en Laszlo,

Eerlijk gezegd weet ik technisch gezien niet of ik het hoogst haalbare in mijn dynamische bereik heb gehaald. Vind het histogram lezen met weinig belichting lastig. Omdat je sowieso niet keurig uitkomt over het gehele histogram.
Dat is punt 1 wellicht dat ik met meer kennis hierover al wat verder kan komen.
Om toch meer uit dit soort beelden te halen, dan alleen mooie lucht en donker contrast met weinig tot niets aan kleur, detail en licht in de voorgrond.

Ik denk dan ook aan de in mijn ogen meest praktische oplossing en dat is idd een grad filter. Ik heb gewoon niet altijd een statief bij me, of mis flexibiliteit als ik een statief gebruik ten opzichte van standpunt/compositie. En dat is wel onontbeerlijk lijkt me om in ieder geval 3 dezelfde foto,s te maken met verschillende belichting.

"Autobracketing" = voor mij een nieuwe term, kan ik dat in de camera zelf instellen? Denk het niet , is het samenvoegen van de foto,s in bijv ps?

@Laszlo: Welke ND filters zou jij vanuit je eigen ervaring aanraden aan een beginner in deze?
Wat ik nu eigenlijk doe is de voorgrond selecteren en wat meer belichting geven en een klein beetje schaduw/hooglichten. Maar dat kan maar in beperkt mate.
Ik ga je tip zeker uit proberen met je voorgestelde workflow, als het resultaat enigszins toonbaar is. Zal ik de update posten! :D
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een ND-gradfilter is hier naar mijn mening ook de beste oplossing. Ik adviseer voor een 2-stops te gaan, zeker in situaties als deze met weerspiegeling van water is dat voldoende. Persoonlijk heb ik een hele set Lee-filters, maar die zijn wel wat duur als je niet zeker weet of je er regelmatig gebruik van gaat maken (gezien je zelf zegt dat je een beginner bent). Ik ben begonnen met Cokin, en voor af en toe is dat zeker toereikend.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik zou de 2 en 3 stops adviseren die heb ik ook, de 1 stopper gebruik ik eigenlijk nooit. Zoals Geert al aangeeft meestal is het een 1,5-2 stops wat je nodig heb. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je het ervoor over hebt ga dan voor de Lee filters. Ze zijn duur en lastig te krijgen, maar daar heb je jaren plezier van. Ik heb eerst de HiTech gehad, maar toch was ik er niet tevreden over, ze waren dunner, kras gevoeliger en gaven kleurzweem. Dus toen voor de Lee wat me achteraf dus meer heeft gekost dan direct de Lee aangeschaft. Of je hard of soft edge moet nemen weet ik niet. Zelf heb ik de hard edge, in ons vlakke landje vind ik dat het prettigst werken.

Autobracketing zit in je menu ik denk op tweede tabblad bovenste optie. Hier kan je de drie belichtingen instellen, voor Canon is dat van -2 t/m +2. Normaal kies je 0 en dan je + en - waarden. Daarna zet je de camera op Av en continu opname. Als je nu afdrukt kan je de ontspanknop ingedrukt houden, de camera neemt dan achter elkaar de 3 foto's met de verschillende belichtingen.

Altijd je statief meenemen, wen er maar aan zowel met ND filter als autobracketing echt nodig, geen landschaps foto's zonder statief :-)

Nou heel verhaal geworden hoop dat je er wat mee kan. Mocht je meer willen weten dan horen we het wel

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Okay mannen, dank jullie! Weer wat geleerd. En vanavond huiswerk! 8) Ga hier vanavond bij de kust een mooi plekje zoeken waar ik mijn statief kan opzetten en met de ingestelde autobracketing waarden een mooie foto proberen te maken. Kijken wat het wordt.

Dank voor je advies Geert! Ik neem mijn hobby erg serieus en bemerk toch wel dat ik veel landschap schiet in de morgen en avond uren. Het is dus geen korte maar lange termijn investering en zal dan toch in de Lee-filter range komen. Kost wel wat inderdaad, maar heb toch wel liever in 1 x jaren plezier.

@Laszlo: Dus een 2 en 3 stops filter is het beste om mee te beginnen. Ga ik me daar op richten. En met hard of soft edge bedoel je de midden lijn in de horizon mee denk ik ? De overgang tussen licht en donker.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ja, dat bedoel ik. Beide hebben zo hun voordelen. Let wel op met dat AEB, als de wolken snel bewegen dan ga je dat zien. Er treedt dan verschuiving op tussen de verschillende belichtingen.

Succes we zien wel wat het resultaat wordt

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb van de 2-stops zowel de hard als soft-verlopen, van de 3-stops enkel de hard-verloop. Die combinatie werd toentertijd ook aangeraden op de site http://www.davidnoton.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , maar zijn site is wat veranderd en het rechtstreekse linkje werkt niet meer.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ondanks nog niet helemaal perfect naar jouw zin, toch 2 mooie foto's. De tips zijn al gegeven.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Twee nette foto's, waarvan de 1e mijn voorkeur heeft!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar