De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Pieterr schreefCOLONIn de doka werd wel degelijk ook bewerkt. Spelen met belichtingstijden, soorten papier, bepaalde delen "doordrukken" etc. En het croppen deed je met de papiersnijder. :-)

Ik vraag me nu opeens af: heb ik mijn Durst nog ergens op zolder staan?

Wat dat croppen betreft, dat deed ik vroeger ook zonder een papiersnijder te gebruiken, maar bij de belichting zelf.
Ook met een Durst, btw...
Heerlijke tijden... 8)
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Amsterdam4u
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 15:01

Ben daar denk ik ouderwets in.

Tegenwoordig maakt het dus niet uit hoe je een foto maakt. Het kan zelfs een hele slechte zijn want je kunt hem aan alle kanten zodanig "oppoetsen" dat het een goede foto wordt.

Als ik kijk naar de foto's van Jacob Olie dan zie ik foto's zoals ze echt gemaakt zijn. Dat bedoel ik te zeggen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Denk je nu echt dat "oude" foto's zich vanzelf ontwikkelden en afdrukten?
De fotografen van naam hadden peroneel in dienst voor de doka (de huidige nabewerking).

De foto van Olie is waardevol omdat het een blik op het verleden geeft, deel van het culturele erfgoed.
Voor de rest is het nu een kiekje (dichtgelopen zwart en uitgebeten wit, maar kan ook door veroudering komen).

Prima na te doen met de digitale camera.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Amsterdam4u
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 15:01

boels069 schreefCOLONIk begrijp niet wat je bedoelt.

Denk je nu echt dat "oude" foto's zich vanzelf ontwikkelden en afdrukten?
Het gaat mij niet om het ontwikkelen en afdrukken maar om het bewerken in bv Photoshop. Contrast, kleurstelling, dingen toevoegen of zelfs weghalen etc. etc.

Ik kan bv een hele slechte foto maken maar met bv de hulp van Photoshop er een "smoelbare" foto van maken. Dan gaat het er dus niet meer om hoe je foto's maakt, maar hoe goed je in het bewerken er van bent.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat gebeurde vroeger ook in de zwart/witfotografie.
Ik heb ooit negatieven geretoucheerd met twee-harige penseeltjes, maskertjes geknipt voor speciale effecten bij het vergroten en afdrukken.

De analoge fotografie heeft een waas van romantiek die er helemaal niet was; het was bufferen, werken in duffe slecht geventileerde doka's, gedoe met chemicaliën.

Het is antieke zooi, blij dat het niet meer zo moet :lol:

Daarmee schuif ik het werk van de huide analoge fotografen niet in het gootje; het is prachtig om oude technieken te hanteren om te laten zien zoals het vroeger was.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Trouwens, je maakt met PS van een slechte foto niet opeens een prachtige foto. Het helpt om een goede foto net wat hoger te tillen. Maar zo zie ik het.
Het geeft ook meer creatieve vrijheid tijdens het fotograferen, aangezien je meer mogelijkheden (oa belichting) hebt als je kan nabewerken.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Amsterdam4u schreefCOLONWorden alle foto's tegenwoordig bewerkt in bv Photoshop? Ook hier in het forum zie ik foto's dat ik denk: Wauw, wat een kleuren en composities! Dat krijg ik nooit voor elkaar zonder bewerking.
Vroeger (en nee niet alles was vroeger beter :wink: ) maakte je analoog een foto en dat was het. Wat je fotografeerde, was wat je te zien kreeg.
Heb de indruk dat tegenwoordig nagenoeg alle foto's bewerkt zijn en dus niet "what you see is what you get".
Misschien zit ik er helemaal naast maar dan hoor ik dat graag.
Amsterdam4u schreefCOLONWeet iemand waar er in Amsterdam e.o een cursus of workshop Lightroom 4 gegeven wordt?
Ik heb zelf al gezocht maar niet gevonden.
Overstag? :)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Amsterdam4u
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 15:01

:lol: Yep, blijkbaar ontkom ik er niet aan om mijn ideeën van fotograferen om te zetten naar die van 2012.

Ben denk ik ouderwets in mijn ideeën en worden alle foto's tegenwoordig bewerkt. Dus niet meer what you see is what you get maar dusdanig bewerken dat het goed smoelt. Je moet dus meer kennis hebben van het software matig bewerken dan van fotograferen.

Ik blijf het vreemd vinden, maar ja dat zal het generatie conflict wel zijn :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is geen generatieconflict, hoogstens een individueel conflict. :lol:

Je hebt overigens alle vrijheid bij het nabewerken, je bent niet verplicht om de platen op te leuken.

Met goed belichten is 95% van het werk al gedaan.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Amsterdam4u schreefCOLON:lol: Yep, blijkbaar ontkom ik er niet aan om mijn ideeën van fotograferen om te zetten naar die van 2012.

Ben denk ik ouderwets in mijn ideeën en worden alle foto's tegenwoordig bewerkt. Dus niet meer what you see is what you get maar dusdanig bewerken dat het goed smoelt. Je moet dus meer kennis hebben van het software matig bewerken dan van fotograferen.

Ik blijf het vreemd vinden, maar ja dat zal het generatie conflict wel zijn :wink:
Straks vertel je ons dat je je wagen start met een hendel? 8)
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Amsterdam4u
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 15:01

CrisM schreefCOLONStraks vertel je ons dat je je wagen start met een hendel? 8)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

In de begintijd van de fotografie deed de fotograaf alles zelf; het maken van de foto, het ontwikkelen, het bewerken en het afdrukken.
Daarna onstonden er ontwikkel- en afdrukcentrales en nu doen we alles weer zelf.

De cirkel is rond.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Toen Koningin Juliana de eed uitsprak, bleek in de doka dat haar hand was bewogen. Geen nood, snel een foto van de hand van een secretaresse gemaakt in dezelfde stand en die er overheen geplakt. Die foto kent denk ik iedereen wel. Dit soort acties was toen heel gewoon, tegewoordig zou het het einde van de carriere van de fotograaf betekenen.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Wel of niet willen nabewerken is iets persoonlijks. In den beginne wilde ik er ook niet aan maar nu ik mij Photoshop redelijk eigen heb gemaakt kan ik niet meer zonder dat programma. Je kunt er zoveel leuks mee.
Neemt niet weg dat ik er wel degelijk, voor het maken van de foto's, voor probeer te zorgen dat de belichting, compositie etc. perfect is.
Dat is voor mij de sport.
Met nabewerking kun je je foto's nog perfecter maken of een leuke zijweg nemen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Amsterdam4u
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2011 15:01

karin115 schreefCOLONWel of niet willen nabewerken is iets persoonlijks. In den beginne wilde ik er ook niet aan maar nu ik mij Photoshop redelijk eigen heb gemaakt kan ik niet meer zonder dat programma. Je kunt er zoveel leuks mee.
Neemt niet weg dat ik er wel degelijk, voor het maken van de foto's, voor probeer te zorgen dat de belichting, compositie etc. perfect is.
Dat is voor mij de sport.
Met nabewerking kun je je foto's nog perfecter maken of een leuke zijweg nemen.
Hèhè eindelijk iemand die het begrijpt.

Dank voor je antwoord en uitleg :D
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Ik heb mijn polarisatie-filter er iets scheef opgedraaid en krijg hem er niet meer af. Tips om hem eraf te krijgen?
It's not the quality of the pots that makes food taste good
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

met een rubber postelastiek heb je wat meer grip. Knijp vooral niet te hard, want dan knijp je het filter enigzins ovaal en klemt hij alleen maar harder.
succes!
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

En als dat niet lukt kan je proberen zo'n zuignapje te kopen die je in de keuken op je tegeltjes kan plakken voor je theedoek. Op die manier kan je wel kracht zetten maar knijp je hem niet in.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

werkt niet bij een polar, die heeft een meedraaiend filter :)
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Vooral heel voorzichtig zijn met het loshalen... ;-)
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar