AF aan/uit bij opbergen? en wisselen van objectieven.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb sinds kort mijn eerste spiegelreflex. Daarbij heb ik hetvolgende aangeleerd: voor opbergen van een lens (al dan niet bevestigd aan body), altijd de AF uit zetten.
Mijn gedachtengang is dat het motortje en de tandwieltjes die de AF besturen, kunnen slijten of kapot gaan bij geforceerde bewegingen. Als de AF uit staat, staat ie in z'n vrij, als het ware. Ik weet niet of hier een kern van waarheid in zit of dat het overbezorgdheid is.

Daarnaast wissel ik van objectieven met de camera uit. Ik denk dat ik anders misschien de sensor kan overbelichten/beschadigen. In de handleiding kan ik niets vinden, maar het leek mij logisch.

Kloppen deze stellingen of leer ik mezelf onnodige handelingen aan?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb al ruim 20 jaar objectieven met AF, maar heb nog nooit de AF uit gezet bij het opbergen, dus denk dat je dat niet hoeft te doen, kan geen kwaad dat ook weer niet, maar lijkt me onnodig, wel de camera uitzetten bij het wisselen, dit is een goed methode, tevens de body met de lensopening naar beneden, althans zo doe ik het altijd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

AF uitzetten daar doe ik ook niet aan... Wel altijd de lens in de korste stand proberen te zetten bij het opbergen, heb ik mij aangeleerd.
Camera gaat bij mij ook uit bij het wisselen, echter ben ik dit ook wel eens vergeten.
Een geruststellende opmerking: Hij gaat er niet gelijk van kapot, want hij doet het bij mij nog steeds.
En inderdaad, camera omlaag, zodat eventueel stof er minder makkelijk in komt.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nut van camera uitzetten is vooral dat er geen stof wordt aangetrokken (statische elektriciteit).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zet nooit de camera uit bij het wisselen van de lens. In al die jaren dat ik fotografeer is nog nooit een body of lens kapot gegaan. Ik zou ook niet weten wat er kapot zou moeten gaan.

AF uitzetten deed ik alleen altijd toen ik de 55-250 lens had anders, draaide het AF mechanisme mee bij het losnemen van de zonnekap.

Uitzetten van Image Stabilizer bij opbergen van lens schijnt wel beter te zijn, dan is de IS unit gelocked en kan niet bij transport heen en weer schudden. Dit heb ik mij laten vertellen. Geen eigen ervaring dus maar het lijkt mij een plausibel verhaal.

Licht op de sensor zal geen issue zijn. De sensor zit namelijk achter de sluiter en die staat bij verwisselen van een lens niet open.

Gr Hans
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor alle info. Het is dus een groot deel overbezorgdheid.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Och ja... 't gaat toch vaak om een aanzienlijke investering dus wat dat betreft kun je haast niet bezorgd genoeg zijn.

AF uit doe ik nooit, maar wel inderdaad de lenzen die van lengte veranderen wel op de kortste stand. Gewoon even focussen met de voorste lensdop erop en klaar.

Dat van de IS had ik nooit bij stil gestaan... maar gaat dat locken niet electrisch? En is het daar bij het opbergen van de losse lens dan niet meer mogelijk. Zou er een klein stroompje blijven lopen vanaf de camera als de lens gekoppeld blijft ondanks dat deze uistaat?
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Alleen voor het unlocken van IS is stroom nodig. Zonder stroom is de IS automatisch gelockt.
Je kan er vanuit gaan dat Canon het in zijn handleidingen zal vermelden wanneer speciale acties nodig zijn om schade bij het (ont)koppelen van lenzen te voorkomen.

Hans.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Het omzetten van schakelaars bij het verwisselen van objectieven geeft alleen maar extra slijtage aan die schakelaars, nut heeft het niet. (Het zelfde geldt trouwens voor het verwisselen van geheugenkaartjes)
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

@ Hans

Bij mij (500D) staat de sluiter open en de spiegel omlaag zodat geen licht op de sensor valt.

OT: Ik wissel met de camera uit en AF en IS gewoon in bedrijfsmode (wat dat ook mag zijn op dat moment). Een beetje bedacht zijn op stof is natuurlijk altijd goed en die opmerking om de lens op zijn minste mm's (qua lengte) te zetten lijkt mij best verstandig want zo belast je de vatting het minst lijkt mij.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Clack schreefCOLONBij mij (500D) staat de sluiter open en de spiegel omlaag zodat geen licht op de sensor valt.
Lijkt me sterk. De sluiter gaat pas open wanneer de spiegel omhoog is.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Anoniem 4

Builder schreefCOLON
Clack schreefCOLONBij mij (500D) staat de sluiter open en de spiegel omlaag zodat geen licht op de sensor valt.
Lijkt me sterk.[Mij ook eerlijk gezegd] De sluiter gaat pas open wanneer de spiegel omhoog is.[Correct]
Clack schreefCOLONhttp://www.youtube.com/watch?v=SiVKocIBTTg
My 2 cents.
Wat wil je aantonen met dit filmpje? Mijn camera is sneller
http://www.youtube.com/watch?v=rKYt64Gp ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false;
maar hier gaat de sluiter ook pas open als de spiegel omhoog is.
De spiegel gaat weer naar beneden als de sluiter gesloten is.
:shock: :roll:
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Mijn advies: Ga gewoon foto's gaan maken en je niet zo'n zorgen maken.
Hans.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij alle nog werkende Canon spiegelreflexcamera's ter wereld is de sluiter gesloten als de spiegel naar beneden is. Ook bij de 500D van Clack. Staat de sluiter open, dan is de camera kapot. (Geldt ook voor Nikon :) )
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Eos4all, nou mot ik me toch een heeeeeel klein beetje corrigeren hoor, de Eos M heeft de sluiter open en sluit pas bij het maken van een foto ;)

Clack heeft ook gedeeltelijk gelijk want bij gebruik van Live View staat de sluiter wél open. Uiteraard is dat nu niet van toepassing want niemand heeft het over Lv gehad, maar goed, toch even aanvullen ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij Liveview staat ook de spiegel omhoog
en de Eos M is geen spiegelreflexcamera :)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

maar.... gewoon wisselen, geen speciale handelingen. Got it.


Off topic (ik mag dat, want het is mijn thread :wink: ): Ik zoek regelmatig op rommelmarkten naar oude analoge spiegelreflex camera's. Het eerste waar ik naar kijk is de werking van de spiegel en sluiter. Het mechanisme van een spiegelreflex is dat de spiegel eerst weg klapt en dat daarna de sluiter open kan. Na sluiting van de sluiter, kan de spiegel weer terug klappen. Als dit niet het geval is, is de camera kapot.
Een spiegel kan nooit snel en acuraat genoeg bewegen om iets goed op de gevoelige plaat te brengen. Daarvoor is de sluiter. De enige functie van de spiegel is dat je kan zien wat je doet, verder niets.
Het kan wel zo zijn, dat de spiegel kan opklappen, zonder dat de sluiter iets doet. Bij EOS is dat de LiveView stand, maar sommige analoge camera's kunnen dat ook. Voordeel hiervan is dat de camera niet beweegt bij het opklappen. Dit wordt meestal gebruikt bij macro's of telescoop fotografie.
Ik weet trouwens niet wat het beeld van de LiveView opneemt. De spiegel is in ieder geval opgeklapt. Volgens mij is op dat moment de sluiter open om te kijken via de sensor. Ik denk dat, op het moment van afdrukken, de sluiter snel dicht gaat, de sensor de juiste iso waarde aanneemt, daarna de sluiter weer opent en sluit op de ingestelde sluitertijd. (Ik zal het straks even proberen)
Hoe dan ook, de sluiter kan nooit open wanneer de spiegel dicht is. Mechanisch onmogelijk.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Eh.... waarom moet ik mij zorgen maken over het licht dat eventueel op de sensor valt wanneer ik een objectief wissel?

Tijdens het reinigen van de sensor staat de camera aan en valt er licht op de sensor, waarbij soms gebruik gemaakt wordt van een lampje om te kunnen zien of de sensor goed schoon is.
Ik heb nog nergens gelezen dat de sensor in het donker of onder zwak licht gereinigd moet worden.

Natuurlijk kan de sensor kapot, richt de camera met objectief richting de zon en kies een lange sluitertijd met een volle lensopening. Als de sluitertijd lang genoeg is zie je de rook uit je camera komen.
Staat geloof ik ook in de handleiding dat het beter is om dat niet te doen.

Gewoon voorzichtig met je camera omgaan maar ook weer niet overdrijven want ze kunnen best wel wat hebben.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar