Club fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
F-otograaf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2012 15:47
WoonplaatsCOLON Den haag

Hoi ik ben gevraagd door een band om foto's te maken van hun, het probleem is dat het plek waar zij optreden is een club en ik heb daar geen ervaring mee. Graag zou ik wat info en advies willen weten voor het instellen van mijn camera. Ik gebruik een canon 60d en een tamron objectief 18-270mm

Alvast bedankt
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Hoi F-otograaf,

Ik zou is kijken voor een lichtsterk objectief als een 50mm 1.8 deze lens is ongeveer € 100 maar vangt veel meer licht als je huidige lens! aangezien een club een donkere ruimte is geen overbodige luxe. Dan zou ik de camera instellen op diafragma voorkeuze (av) en het diafragma ver opzetten, en je iso omhoog knallen om je sluitertijd snel genoeg te krijgen, flitsen moet je zien te voorkomen dat is een sfeerdoder!

groet,

Johan
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Anoniem 3

En ga eerst eens IN de club kijken. Desnoods bij het optreden van een andere band.
Dan weet je wat de (licht)omstandigheden zijn en waar je je op moet voorbereiden.
Flitsen is in ieder geval 'not done' als het al niet verboden is, bij optredens.

Succes.
F-otograaf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2012 15:47
WoonplaatsCOLON Den haag

Bedankt voor de info

Opzicht zou ik meer foto's maken van mensen en het dansvloer met de band op het achtergrond maken, daar zou ik toch mijn flits voor kunnen gebruiken.
En als ik echt bij de band sta is het dan een optie om de iso hoger te zetten en de flits uit te zetten.
Anoniem 3

In een club zijn mensen niet gecharmeerd van foto's door vreemden, laat staan met flits.
Niet iedereen is er bijv met zijn/haar vaste partner.
Als je er foto's maakt, moet dat beperkt blijven tot de optredende band, die heeft je tenslotte gevraagd.
Dan is flitsen dus uit den boze en moet je een lichtsterk objectief aanschaffen/lenen/huren. Denk eens aan de 50mm 1.8. Kost weinig en is een top-objectief voor jouw avond.
F-otograaf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2012 15:47
WoonplaatsCOLON Den haag

Helaas kan ik die objectief op dit moment niet aanschaffen.
Ik heb trouwens wel mijn standaard kitlens van 18-55 is dat geen optie
Anoniem 3

Qua lichtsterkte is het het niet echt een 'beest' van een lens.
Wat kwaliteit betreft wel.
Maar nogmaals:
Het verkennen van de omgeving, in jouw geval de club, is een wezenlijk onderdeel van geslaagde foto's.
F-otograaf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2012 15:47
WoonplaatsCOLON Den haag

Bedankt voor de info

Ik ga sowieso de club verkennen en kijken hoe het licht daar is.
Gelukkig ken ik de band en voor het grootste deel ook de mensen die gaan komen dus kan ik even testen hoe de foto's eruit gaan zien voor als de band er echt is en gaat optreden.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

misschien is het handig dat je kijkt wat voor een licht er is. verder moet je afwegen welk niveau er van jou verwacht wordt voor de foto's. moeten dit posters worden voor de promotietour of vinden ze het gewoon leuk dat iemand een keer foto's komt maken? in kleinere zaaltjes is mijn ervaring dat je meestal tegen de limieten van moderne spiegelreflexcamera's zit aan te werken. ISO 3200 + bij f1.4 - f2.0 is zeker geen uitzondering. Dit kan natuurlijk prima, maar doet af aan de kwaliteit en helderheid van het beeld.

Ten slotte, niks is onmogelijk maar je moet wel weten waar eigen beperkingen / materiaalbeperkingen liggen. dus testen testen testen

mocht het eventueel een betaalde klus zijn kun je altijd overwegen om een objectief te huren. hou er wel rekening mee dat het in sommige gevallen veel tijd en energie vraagt om hiermee te leren werken!

Succes
Canon
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar